Miljöcertifierade hus
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen miljöcertifierade hus relaterar till syftet med ämnet samhällsbyggande, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om byggnadsfysik samt om vanligt förekommande funktionskrav.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.
- Kunskaper om kvalitets-, miljö- och arbetsmiljöledningssystem.
- Förmåga att planera, genomföra och dokumentera miljöklassning av byggnader.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen miljöcertifierade hus.
- Energiberäkning och energideklaration.
- Olika typer av lågenergibyggnader.
- Miljöklassning av byggnader samt dokumentationen av detta.
- Miljöklassningssystem.
- Miljöbalken.
- Aktörer i arbetet med livscykelanalyser.
- Livscykelanalys.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen miljöcertifierade hus.
Eleven räknar med viss säkerhet ut U-värdet och energibehovet för byggnader.
Eleven räknar med viss säkerhet ut U-värdet och energibehovet för byggnader.
Eleven räknar med säkerhet ut U-värdet och energibehovet för byggnader.
Eleven redogör översiktligt för de delar av miljöbalken som berör miljöcertifiering av byggnader.
Eleven redogör även översiktligt för vad en livscykelanalys innebär och hur den genomförs samt vilka aktörer som är involverade.
Eleven för dessutom enkla resonemang om de olika aktörernas behov och intressen.
Eleven redogör utförligt för de delar av miljöbalken som berör miljöcertifiering av byggnader.
Eleven redogör även utförligt för vad en livscykelanalys innebär och hur den genomförs samt vilka aktörer som är involverade.
Eleven för dessutom välgrundade resonemang om de olika aktörernas behov och intressen.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för de delar av miljöbalken som berör miljöcertifiering av byggnader.
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för vad en livscykelanalys innebär och hur den genomförs samt vilka aktörer som är involverade.
Eleven för dessutom välgrundade och nyanserade resonemang om de olika aktörernas behov och intressen.
Eleven redogör översiktligt för miljöklassningssystem.
Eleven utför i samråd med handledare en miljöklassning och gör en enkel dokumentation av miljöklassningen.
Eleven redogör utförligt för miljöklassningssystem.
Eleven utför efter samråd med handledare en miljöklassning och gör en noggrann dokumentation av miljöklassningen.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för miljöklassningssystem.
Eleven utför efter samråd med handledare en miljöklassning och gör en noggrann och utförlig dokumentation av miljöklassningen.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."