Samisk hantverkskultur
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen samisk hantverkskultur relaterar till syftet med ämnet samiskt hantverk, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om den samiska hantverkstraditionen samt förmåga att bedöma hantverksprodukters kvalitet och estetiska värde.
- Kunskaper om färg- och formlära, samiska ortskaraktärer och symboler samt färdigheter i att använda dem under skapandeprocessen.
- Färdigheter i skisstekniker, rittekniker och tekniska beskrivningar som är relevanta för det valda hantverksområdet.
- Förmåga att beräkna kostnader samt material- och tidsåtgång.
- Färdigheter i att använda fackspråk och samisk terminologi samt färdigheter i att använda både internationella och samiska måttsystem.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen samisk hantverkskultur.
- Det samiska hantverkets roll i samiskt näringsliv både ur ett historiskt och nutida perspektiv.
- Samiska slöjdare och konstnärer och deras betydelse för den samiska kulturen och dess utveckling.
- Användningsområde och material för samiskt hantverk och samiska bruksföremål samt utvecklingen av konsthantverk.
- Material-, tids- och kostnadskalkyler samt arbetsbeskrivningar.
- Samiska ortskaraktärer och traditionellt samiskt hantverk.
- Samisk design med färg, form och symboler.
- Samisk terminologi och fackspråk.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen samisk hantverkskultur.
Eleven redogör översiktligt för huvuddragen i samiskt hantverk och den samiska kulturens utveckling från komsakulturen fram till i dag.
Dessutom redogör eleven översiktligt för vilken roll samiskt hantverk har i samiskt näringsliv.
Eleven redogör översiktligt för användningsområden och material för samiskt hantverk och samiska bruksföremål.
Dessutom redogör eleven översiktligt för utvecklingen från bruksföremål till konsthantverk.
Eleven redogör utförligt för huvuddragen i samiskt hantverk och den samiska kulturens utveckling från komsakulturen fram till i dag.
Dessutom redogör eleven utförligt för vilken roll samiskt hantverk har i samiskt näringsliv.
Eleven redogör utförligt för användningsområden och material för samiskt hantverk och samiska bruksföremål.
Dessutom redogör eleven utförligt för utvecklingen från bruksföremål till konsthantverk.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för huvuddragen i samiskt hantverk och den samiska kulturens utveckling från komsakulturen fram till i dag.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för vilken roll samiskt hantverk har i samiskt näringsliv.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för användningsområden och material för samiskt hantverk och samiska bruksföremål.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för utvecklingen från bruksföremål till konsthantverk.
Eleven gör enkla tolkningar och analyser av samiska konstnärers och slöjdares verk samt ger enkla motiv för sina tolkningar och analyser.
Dessutom resonerar eleven översiktligt om vad konstnärer och slöjdare har haft för betydelse för det samiska samhället och den samiska kulturen.
I sina tolkningar, analyser och resonemang använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp och någon relevant metod eller teori.
Eleven gör tolkningar och analyser av samiska konstnärers och slöjdares verk samt ger välgrundade motiv för sina tolkningar och analyser.
Dessutom resonerar eleven utförligt om vad konstnärer och slöjdare har haft för betydelse för det samiska samhället och den samiska kulturen.
I sina tolkningar, analyser och resonemang använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp och någon relevant metod eller teori.
Eleven gör avancerade tolkningar och analyser av samiska konstnärers och slöjdares verk samt ger välgrundade och nyanserade motiv för sina tolkningar och analyser.
Dessutom resonerar eleven utförligt och nyanserat om vad konstnärer och slöjdare har haft för betydelse för det samiska samhället och den samiska kulturen.
I sina tolkningar, analyser och resonemang använder eleven med säkerhet relevanta begrepp och någon relevant metod eller teori.
Eleven redogör översiktligt för de olika samiska ortskaraktärerna samt för enkla resonemang kring beskrivning och identifiering av traditionellt samiskt hantverk.
Eleven för också enkla resonemang om hur de samiska symbolerna tolkas i samiskt hantverk och i den samiska kulturen.
Eleven redogör utförligt för de olika samiska ortskaraktärerna samt för välgrundade resonemang kring beskrivning och identifiering av traditionellt samiskt hantverk.
Eleven för också välgrundade resonemang om hur de samiska symbolerna tolkas i samiskt hantverk och i den samiska kulturen.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för de olika samiska ortskaraktärerna samt för välgrundade och nyanserade resonemang kring beskrivning och identifiering av traditionellt samiskt hantverk.
Eleven för också välgrundade och nyanserade resonemang om hur de samiska symbolerna tolkas i samiskt hantverk och i den samiska kulturen.
Eleven skapar samisk design med färg, form och samiska symboler i enkla arbetsbeskrivningar och skisser.
Eleven gör med viss säkerhet material-, tids- och kostnadskalkyler.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet relevant fackspråk och samisk terminologi.
Eleven skapar samisk design med färg, form och samiska symboler i genomarbetade arbetsbeskrivningar och skisser.
Eleven gör med viss säkerhet material-, tids- och kostnadskalkyler.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet relevant fackspråk och samisk terminologi.
Eleven skapar samisk design med färg, form och samiska symboler i genomarbetade arbetsbeskrivningar och skisser.
Eleven gör med säkerhet material-, tids- och kostnadskalkyler.
Dessutom använder eleven med säkerhet relevant fackspråk och samisk terminologi.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."