Samiskt hantverk 1

kurs
Kurskod
SAISAM01S
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen samiskt hantverk 1 relaterar till syftet med ämnet samiskt hantverk, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen samiskt hantverk 1.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen samiskt hantverk 1.

E
Eleven tolkar i samråd med handledare arbetsuppgifter samt gör en enkel planering av sitt arbete.
Eleven organiserar och genomför sitt arbete med viss säkerhet.
I samråd med handledare väljer eleven traditionella material och arbetsmetoder utifrån den tänkta slutproduktens kvalitet och estetiska utformning.
Eleven motiverar översiktligt sina val med hänsyn till ekonomi och miljö.
C
Eleven tolkar efter samråd med handledare arbetsuppgifter samt gör en genomarbetad planering av sitt arbete.
Eleven organiserar och genomför sitt arbete med viss säkerhet.
Efter samråd med handledare väljer eleven traditionella material och arbetsmetoder utifrån materialens egenskaper och den tänkta slutproduktens kvalitet och estetiska utformning.
Eleven motiverar utförligt sina val med hänsyn till ekonomi och miljö.
A
Eleven tolkar efter samråd med handledare arbetsuppgifter samt gör en genomarbetad planering av sitt arbete.
Eleven organiserar och genomför sitt arbete med säkerhet.
Efter samråd med handledare väljer eleven traditionella material och arbetsmetoder utifrån materialens egenskaper och den tänkta slutproduktens kvalitet och estetiska utformning.
Eleven motiverar utförligt och nyanserat sina val med hänsyn till ekonomi och miljö.
E
I sitt arbete kommunicerar eleven kring idéer och estetisk utformning med hjälp av enkla skisser och ritningar, ger enkla förslag på alternativa lösningar och gör med viss säkerhet enkla beräkningar.
C
I sitt arbete kommunicerar eleven kring idéer och estetisk utformning med hjälp av genomarbetade skisser och ritningar, ger välgrundade förslag på alternativa lösningar och gör med viss säkerhet beräkningar.
A
I sitt arbete kommunicerar eleven kring idéer och estetisk utformning med hjälp av genomarbetade skisser och ritningar, ger välgrundade och nyanserade förslag på alternativa lösningar och gör med säkerhet avancerade beräkningar.
E
Eleven använder i samråd med handledare och med viss säkerhet tekniker och metoder och uppnår resultat med en teknisk och estetisk kvalitet som går att använda i det avsedda sammanhanget.
I arbetet hanterar eleven verktyg och maskiner med visst handlag.
Under arbetet upptäcker och löser eleven i samråd med handledare eventuella problem som uppkommer.
C
Eleven använder efter samråd med handledare och med viss säkerhet tekniker och metoder och uppnår resultat med en teknisk och estetisk kvalitet som fungerar väl i det avsedda sammanhanget.
I arbetet hanterar eleven verktyg och maskiner med gott handlag.
Under arbetet upptäcker och löser eleven efter samråd med handledare eventuella problem som uppkommer.
A
Eleven använder efter samråd med handledare och med säkerhet tekniker och metoder och uppnår resultat som uppfyller höga krav på teknisk och estetisk kvalitet.
I arbetet hanterar eleven verktyg och maskiner med mycket gott handlag.
Under arbetet upptäcker och löser eleven efter samråd med handledare eventuella problem som uppkommer.
E
Eleven beskriver översiktligt sin arbetsprocess och sitt resultat samt värderar dessa faktorer med enkla omdömen.
Beskrivningen innehåller enkla förslag på förbättringar av arbetsprocessen.
I beskrivningen använder eleven med viss säkerhet relevant fackspråk och samisk terminologi.
C
Eleven beskriver utförligt sin arbetsprocess och sitt resultat samt värderar dessa faktorer med nyanserade omdömen.
Beskrivningen innehåller välgrundade förslag på förbättringar av arbetsprocessen.
I beskrivningen använder eleven med viss säkerhet relevant fackspråk och samisk terminologi.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat sin arbetsprocess och sitt resultat samt värderar dessa faktorer med nyanserade omdömen.
Beskrivningen innehåller välgrundade och nyanserade förslag på förbättringar av arbetsprocessen.
I beskrivningen använder eleven med säkerhet relevant fackspråk och samisk terminologi.
E
Eleven hanterar och vårdar i samråd med handledare material, verktyg och maskiner på ett riktigt och säkert sätt.
Eleven arbetar på ett ergonomiskt riktigt sätt och använder skyddsutrustning och lämpliga arbetskläder.
C
Eleven hanterar och vårdar efter samråd med handledare material, verktyg och maskiner på ett riktigt och säkert sätt.
Eleven arbetar på ett ergonomiskt riktigt sätt och använder skyddsutrustning och lämpliga arbetskläder.
Eleven utvärderar sin egen arbetsmiljö med enkla omdömen samt ger välgrundade förslag på förbättringar av arbetsmiljön.
A
Eleven hanterar och vårdar efter samråd med handledare material, verktyg och maskiner på ett riktigt och säkert sätt.
Eleven arbetar på ett ergonomiskt riktigt sätt och använder skyddsutrustning och lämpliga arbetskläder.
Eleven utvärderar sin egen arbetsmiljö med nyanserade omdömen samt ger välgrundade och nyanserade förslag på förbättringar av arbetsmiljön och hur hen själv kan bidra till dessa.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."