Samiskt hantverk 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen samiskt hantverk 2 relaterar till syftet med ämnet samiskt hantverk, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Färdigheter i att utföra samiska hantverkstekniker och att planera, välja och använda lämpliga material, tekniker, verktyg och maskiner.
- Kunskaper om att ta till vara material till samiskt hantverk och att bedöma materialets kvalitet.
- Kunskaper om färg- och formlära, samiska ortskaraktärer och symboler samt färdigheter i att använda dem under skapandeprocessen.
- Färdigheter i skisstekniker, rittekniker och tekniska beskrivningar som är relevanta för det valda hantverksområdet.
- Förmåga att beräkna kostnader samt material- och tidsåtgång.
- Färdigheter i att använda fackspråk och samisk terminologi samt färdigheter i att använda både internationella och samiska måttsystem.
- Förmåga att utvärdera, analysera och dokumentera arbetsprocess och resultat.
- Färdigheter i att sköta och underhålla material, verktyg och maskiner.
- Färdigheter i att arbeta ergonomiskt och med hänsyn till miljö, arbetsmiljö och säkerhet.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen samiskt hantverk 2.
- Kreativt och metodiskt tänkande i samiskt hantverk.
- Beskrivning, hantering och kvalitetsbedömning av materialet redan vid materialinsamlingen.
- Materialets uppbyggnad och tillväxt.
- Färgers, formers och proportioners betydelse vid planering av produkter.
- Ekonomiska beräkningar samt bedömning av produktens kvalitet och estetiska värde.
- Traditionella samiska måttenheter samt internationella måttenheter och standarder.
- Beskrivning och dokumentation av idéer och arbetsprocesser med hjälp av fackspråk och samisk terminologi.
- Hantering, underhåll och skötsel av maskiner och verktyg enligt säkerhetsföreskrifter.
- Ergonomiskt riktigt och arbetsmiljömässigt säkert arbetssätt och hur man använder skyddsutrustning.
- Arbete med hänsyn till miljön, till exempel återvinning och källsortering.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen samiskt hantverk 2.
Eleven tolkar i samråd med handledare arbetsuppgifter samt gör en enkel planering av sitt arbete.
Eleven organiserar och genomför sitt arbete med viss säkerhet.
I samråd med handledare väljer eleven material och arbetsmetoder utifrån den tänkta slutproduktens kvalitet och estetiska utformning.
Eleven motiverar översiktligt sina val med hänsyn till ekonomi och miljö.
Eleven tolkar efter samråd med handledare arbetsuppgifter samt gör en genomarbetad planering av sitt arbete.
Eleven organiserar och genomför sitt arbete med viss säkerhet.
Efter samråd med handledare väljer eleven material och arbetsmetoder utifrån materialens egenskaper och den tänkta slutproduktens kvalitet och estetiska utformning.
Eleven motiverar utförligt sina val med hänsyn till ekonomi och miljö.
Eleven tolkar efter samråd med handledare arbetsuppgifter samt gör en genomarbetad planering av sitt arbete.
Eleven organiserar och genomför sitt arbete med säkerhet.
Efter samråd med handledare väljer eleven material och arbetsmetoder utifrån materialens egenskaper och den tänkta slutproduktens kvalitet och estetiska utformning.
Eleven motiverar utförligt och nyanserat sina val med hänsyn till ekonomi och miljö.
I sitt arbete kommunicerar eleven kring idéer och estetisk utformning med hjälp av enkla skisser och ritningar, ger enkla förslag på alternativa lösningar och gör med viss säkerhet enkla beräkningar.
I sitt arbete kommunicerar eleven kring idéer och estetisk utformning med hjälp av genomarbetade skisser och ritningar, ger välgrundade förslag på alternativa lösningar och gör med viss säkerhet beräkningar.
I sitt arbete kommunicerar eleven kring idéer och estetisk utformning med hjälp av genomarbetade skisser och ritningar, ger välgrundade och nyanserade förslag på alternativa lösningar och gör med säkerhet avancerade beräkningar.
Eleven använder i samråd med handledare och med viss säkerhet tekniker och metoder och uppnår resultat med en teknisk och estetisk kvalitet som går att använda i det avsedda sammanhanget.
I arbetet hanterar eleven verktyg och maskiner med visst handlag.
Under arbetet upptäcker och löser eleven i samråd med handledare eventuella problem som uppkommer.
Eleven använder efter samråd med handledare och med viss säkerhet tekniker och metoder och uppnår resultat med en teknisk och estetisk kvalitet som fungerar väl i det avsedda sammanhanget.
I arbetet hanterar eleven verktyg och maskiner med gott handlag.
Under arbetet upptäcker och löser eleven efter samråd med handledare eventuella problem som uppkommer.
Eleven använder efter samråd med handledare och med säkerhet tekniker och metoder och uppnår resultat som uppfyller höga krav på teknisk och estetisk kvalitet.
I arbetet hanterar eleven verktyg och maskiner med mycket gott handlag.
Under arbetet upptäcker och löser eleven efter samråd med handledare eventuella problem som uppkommer.
Eleven beskriver översiktligt sin arbetsprocess och sitt resultat samt värderar dessa faktorer med enkla omdömen.
Beskrivningen innehåller enkla förslag på förbättringar av arbetsprocessen.
I beskrivningen använder eleven med viss säkerhet relevant fackspråk och samisk terminologi.
Eleven beskriver utförligt sin arbetsprocess och sitt resultat samt värderar dessa faktorer med nyanserade omdömen.
Beskrivningen innehåller välgrundade förslag på förbättringar av arbetsprocessen.
I beskrivningen använder eleven med viss säkerhet relevant fackspråk och samisk terminologi.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat sin arbetsprocess och sitt resultat samt värderar dessa faktorer med nyanserade omdömen.
Beskrivningen innehåller välgrundade och nyanserade förslag på förbättringar av arbetsprocessen.
I beskrivningen använder eleven med säkerhet relevant fackspråk och samisk terminologi.
Eleven hanterar och vårdar i samråd med handledare material, verktyg och maskiner på ett riktigt och säkert sätt.
Eleven arbetar på ett ergonomiskt riktigt sätt och använder skyddsutrustning och lämpliga arbetskläder.
Eleven hanterar och vårdar efter samråd med handledare material, verktyg och maskiner på ett riktigt och säkert sätt.
Eleven arbetar på ett ergonomiskt riktigt sätt och använder skyddsutrustning och lämpliga arbetskläder.
Eleven utvärderar sin egen arbetsmiljö med enkla omdömen samt ger välgrundade förslag på förbättringar av arbetsmiljön.
Eleven hanterar och vårdar efter samråd med handledare material, verktyg och maskiner på ett riktigt och säkert sätt.
Eleven arbetar på ett ergonomiskt riktigt sätt och använder skyddsutrustning och lämpliga arbetskläder.
Eleven utvärderar sin egen arbetsmiljö med nyanserade omdömen samt ger välgrundade och nyanserade förslag på förbättringar av arbetsmiljön och hur hen själv kan bidra till dessa.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."