Samisk mat och matkultur
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen samisk mat och matkultur relaterar till syftet med ämnet samisk mat och matkultur, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om metoder för att tillvarata, tillaga, bevara och vidareförädla råvaror inom samisk matkultur samt om hur den samiska matkulturen påverkat och påverkats av andra kulturer.
- Förmåga att planera och organisera matlagning och övriga arbetsuppgifter.
- Förmåga att tillaga välsmakande och estetiskt tilltalande anrättningar utifrån samisk matkultur samt att använda och vårda redskap, maskiner och annan utrustning.
- Förmåga att utföra andra arbetsuppgifter i samband med matlagning.
- Förmåga att utforma menyer, samt förmåga att presentera och informera om samisk matkultur i samband med måltider.
- Förmåga att arbeta på ett hygieniskt, ergonomiskt och säkert sätt.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser om hygien, arbetsmiljö och säkerhet.
- Förmåga att utvärdera utfört arbete och resultat.
- Förmåga att samarbeta och kommunicera med andra samt att använda samisk terminologi som berör samisk matkultur.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen samisk mat och matkultur.
- Traditionella och nutida metoder för tillvaratagande av råvaror och matlagning.
- Traditionell arbetsfördelning och andra traditioner inom samisk mat och måltidskultur.
- Den ömsesidiga påverkan mellan samisk matkultur och andra kulturer.
- Renens styckningsdetaljer och användningsområden.
- Hantering, förvaring och förädling av renkött och andra råvaror.
- Redskap, maskiner och annan utrustning som har använts och används idag inom samisk matkultur. Hur de används, hanteras och vårdas på ett säkert sätt.
- Smakmässiga och ekonomiska konsekvenser av hur råvaror behandlas och förvaras.
- Utformning av menyer med samisk matkultur som grund.
- Presentationsteknik. Hur man anpassar en presentation till målgrupp och situation.
- Hygien och dagliga hygienrutiner, till exempel rengöring av arbetsytor och redskap.
- Ergonomi i det egna arbetet samt ergonomiska riskfaktorer.
- Arbetsmiljö och säkerhet samt lagar och andra bestämmelser inom området.
- Samisk terminologi inom området.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen samisk mat och matkultur.
Eleven redogör översiktligt för både traditionella och nutida metoder för att tillvarata, tillaga, bevara och vidareförädla råvaror inom den samiska matkulturen.
Dessutom beskriver eleven översiktligt hur den samiska matkulturen påverkat och påverkats av andra kulturer.
Eleven redogör även översiktligt för traditionell arbetsfördelning och andra traditioner som berör samisk matkultur och måltidstraditioner.
Eleven redogör utförligt för både traditionella och nutida metoder för att tillvarata, tillaga, bevara och vidareförädla råvaror inom den samiska matkulturen.
Dessutom beskriver eleven utförligt hur den samiska matkulturen påverkat och påverkats av andra kulturer.
Eleven redogör även utförligt för traditionell arbetsfördelning och andra traditioner som berör samisk matkultur och måltidstraditioner.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för både traditionella och nutida metoder för att tillvarata, tillaga, bevara och vidareförädla råvaror inom den samiska matkulturen.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat hur den samiska matkulturen påverkat och påverkats av andra kulturer.
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för traditionell arbetsfördelning och andra traditioner som berör samisk matkultur och måltidstraditioner.
Eleven identifierar med viss säkerhet samt beskriver översiktligt renens styckningsdetaljer och dess traditionella och nutida användningsområden.
Dessutom redogör eleven översiktligt för hur detaljerna ska hanteras, förpackas och förvaras.
Eleven identifierar med viss säkerhet samt beskriver utförligt renens styckningsdetaljer och dess traditionella och nutida användningsområden.
Dessutom redogör eleven utförligt för hur detaljerna ska hanteras, förpackas och förvaras.
Eleven identifierar med säkerhet samt beskriver utförligt och nyanserat renens styckningsdetaljer och dess traditionella och nutida användningsområden.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur detaljerna ska hanteras, förpackas och förvaras.
Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare matlagning och övriga arbetsuppgifter.
Eleven tillagar metodiskt, hantverksmässigt och i samråd med handledare maträtter med tillfredsställande kvalitet när det gäller smak och utseende.
Dessutom genomför eleven i samråd med handledare övriga arbetsuppgifter med tillfredsställande resultat.
I arbetet använder eleven med visst handlag vanliga grundläggande metoder, redskap, maskiner och annan utrustning som är lämplig för uppgiften.
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare matlagning och övriga arbetsuppgifter.
Eleven tillagar metodiskt, hantverksmässigt och efter samråd med handledare maträtter med tillfredsställande kvalitet när det gäller smak och utseende.
Dessutom genomför eleven efter samråd med handledare övriga arbetsuppgifter med tillfredsställande resultat.
I arbetet använder eleven med gott handlag vanliga grundläggande metoder, redskap, maskiner och annan utrustning som är lämplig för uppgiften.
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare matlagning och övriga arbetsuppgifter.
Eleven tillagar metodiskt, hantverksmässigt och efter samråd med handledare maträtter med god kvalitet när det gäller smak och utseende.
Dessutom genomför eleven efter samråd med handledare övriga arbetsuppgifter med gott resultat.
I arbetet använder eleven med mycket gott handlag vanliga grundläggande metoder, redskap, maskiner och annan utrustning som är lämplig för uppgiften.
Eleven utformar med viss säkerhet menyer med hänsyn till samisk matkultur, smakkombinationer och estetik samt genomför med viss säkerhet presentationer av samisk matkultur i samband med måltider.
Eleven utformar med viss säkerhet menyer med hänsyn till samisk matkultur, smakkombinationer och estetik samt genomför med viss säkerhet presentationer av samisk matkultur i samband med måltider.
Eleven utformar med säkerhet menyer med hänsyn till samisk matkultur, smakkombinationer och estetik samt genomför med säkerhet presentationer av samisk matkultur i samband med måltider.
Eleven arbetar på ett hygieniskt, ergonomiskt och säkert sätt samt motiverar översiktligt arbetssättet utifrån lagar och andra bestämmelser om hygien, arbetsmiljö och säkerhet.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
Eleven arbetar på ett hygieniskt, ergonomiskt och säkert sätt samt motiverar utförligt arbetssättet utifrån lagar och andra bestämmelser om hygien, arbetsmiljö och säkerhet.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
Eleven arbetar på ett hygieniskt, ergonomiskt och säkert sätt samt motiverar utförligt och nyanserat arbetssättet utifrån lagar och andra bestämmelser om hygien, arbetsmiljö och säkerhet.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med andra och använder med viss säkerhet samisk terminologi.
Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med andra och använder med viss säkerhet samisk terminologi.
Eleven samarbetar och kommunicerar med säkerhet med andra och använder med säkerhet samisk terminologi.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."