Samisk mat och matkultur

kurs
Kurskod
SASSAM0
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen samisk mat och matkultur relaterar till syftet med ämnet samisk mat och matkultur, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen samisk mat och matkultur.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen samisk mat och matkultur.

E
Eleven redogör översiktligt för både traditionella och nutida metoder för att tillvarata, tillaga, bevara och vidareförädla råvaror inom den samiska matkulturen.
Dessutom beskriver eleven översiktligt hur den samiska matkulturen påverkat och påverkats av andra kulturer.
Eleven redogör även översiktligt för traditionell arbetsfördelning och andra traditioner som berör samisk matkultur och måltidstraditioner.
C
Eleven redogör utförligt för både traditionella och nutida metoder för att tillvarata, tillaga, bevara och vidareförädla råvaror inom den samiska matkulturen.
Dessutom beskriver eleven utförligt hur den samiska matkulturen påverkat och påverkats av andra kulturer.
Eleven redogör även utförligt för traditionell arbetsfördelning och andra traditioner som berör samisk matkultur och måltidstraditioner.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för både traditionella och nutida metoder för att tillvarata, tillaga, bevara och vidareförädla råvaror inom den samiska matkulturen.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat hur den samiska matkulturen påverkat och påverkats av andra kulturer.
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för traditionell arbetsfördelning och andra traditioner som berör samisk matkultur och måltidstraditioner.
E
Eleven identifierar med viss säkerhet samt beskriver översiktligt renens styckningsdetaljer och dess traditionella och nutida användningsområden.
Dessutom redogör eleven översiktligt för hur detaljerna ska hanteras, förpackas och förvaras.
C
Eleven identifierar med viss säkerhet samt beskriver utförligt renens styckningsdetaljer och dess traditionella och nutida användningsområden.
Dessutom redogör eleven utförligt för hur detaljerna ska hanteras, förpackas och förvaras.
A
Eleven identifierar med säkerhet samt beskriver utförligt och nyanserat renens styckningsdetaljer och dess traditionella och nutida användningsområden.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur detaljerna ska hanteras, förpackas och förvaras.
E
Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare matlagning och övriga arbetsuppgifter.
Eleven tillagar metodiskt, hantverksmässigt och i samråd med handledare maträtter med tillfredsställande kvalitet när det gäller smak och utseende.
Dessutom genomför eleven i samråd med handledare övriga arbetsuppgifter med tillfredsställande resultat.
I arbetet använder eleven med visst handlag vanliga grundläggande metoder, redskap, maskiner och annan utrustning som är lämplig för uppgiften.
C
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare matlagning och övriga arbetsuppgifter.
Eleven tillagar metodiskt, hantverksmässigt och efter samråd med handledare maträtter med tillfredsställande kvalitet när det gäller smak och utseende.
Dessutom genomför eleven efter samråd med handledare övriga arbetsuppgifter med tillfredsställande resultat.
I arbetet använder eleven med gott handlag vanliga grundläggande metoder, redskap, maskiner och annan utrustning som är lämplig för uppgiften.
A
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare matlagning och övriga arbetsuppgifter.
Eleven tillagar metodiskt, hantverksmässigt och efter samråd med handledare maträtter med god kvalitet när det gäller smak och utseende.
Dessutom genomför eleven efter samråd med handledare övriga arbetsuppgifter med gott resultat.
I arbetet använder eleven med mycket gott handlag vanliga grundläggande metoder, redskap, maskiner och annan utrustning som är lämplig för uppgiften.
E
Eleven utformar med viss säkerhet menyer med hänsyn till samisk matkultur, smakkombinationer och estetik samt genomför med viss säkerhet presentationer av samisk matkultur i samband med måltider.
C
Eleven utformar med viss säkerhet menyer med hänsyn till samisk matkultur, smakkombinationer och estetik samt genomför med viss säkerhet presentationer av samisk matkultur i samband med måltider.
A
Eleven utformar med säkerhet menyer med hänsyn till samisk matkultur, smakkombinationer och estetik samt genomför med säkerhet presentationer av samisk matkultur i samband med måltider.
E
Eleven arbetar på ett hygieniskt, ergonomiskt och säkert sätt samt motiverar översiktligt arbetssättet utifrån lagar och andra bestämmelser om hygien, arbetsmiljö och säkerhet.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
C
Eleven arbetar på ett hygieniskt, ergonomiskt och säkert sätt samt motiverar utförligt arbetssättet utifrån lagar och andra bestämmelser om hygien, arbetsmiljö och säkerhet.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
A
Eleven arbetar på ett hygieniskt, ergonomiskt och säkert sätt samt motiverar utförligt och nyanserat arbetssättet utifrån lagar och andra bestämmelser om hygien, arbetsmiljö och säkerhet.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
E
Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med andra och använder med viss säkerhet samisk terminologi.
C
Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med andra och använder med viss säkerhet samisk terminologi.
A
Eleven samarbetar och kommunicerar med säkerhet med andra och använder med säkerhet samisk terminologi.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."