Serviceteknik - naturbruk 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen serviceteknik - naturbruk 1 relaterar till syftet med ämnet serviceteknik - naturbruk, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om uppbyggnad av och funktion hos teknisk utrustning samt om utrustningens komponenter och material.
- Kunskaper om styrsystem och kontrollsystem.
- Förmåga att utföra service, underhåll och reparationer av teknisk utrustning.
- Förmåga att använda verkstadsutrustning inklusive svetsutrustning.
- Förmåga att arbeta säkert och ergonomiskt samt med hänsyn till miljön.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen serviceteknik - naturbruk 1.
Teknisk grund
- Den tekniska utrustningens uppbyggnad och funktion samt dess komponenter.
- Olika material samt deras egenskaper och användningsområden.
- Den tekniska utrustningens styrsystem och kontrollsystem.
- Drivmedel och smörjmedel.
Arbete med teknisk utrustning
- Arbete med service, underhåll och reparationer av teknisk utrustning som används inom naturbruk, till exempel traktorer, skördetröskor, vallskördemaskiner, grönytemaskiner, skotare och avverkningsmaskiner.
- Användning av verkstadsteknisk utrustning.
- Arbete med grundläggande svetsteknik för underhåll och reparationer av maskiner och annan utrustning.
- Användning av handböcker och manualer samt digital utrustning vid service och underhåll av teknisk utrustning.
- Vård av verktyg och maskiner.
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
- Funktionskontroll och säkerhetskontroll i samband med användning av verkstadsmaskiner och teknisk utrustning.
- Säkerhetsfrågor i samband med heta arbeten, till exempel vid svetsning och vinkelslipning.
- Brandförebyggande åtgärder.
- Ergonomi och arbetsmiljö i samband med genomförande av olika arbetsuppgifter.
- Lagar och andra bestämmelser, till exempel miljölagstiftning och arbetsmiljölagstiftning.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen serviceteknik - naturbruk 1.
Eleven redogör översiktligt för den tekniska utrustningens uppbyggnad och funktion samt för dess komponenter och material.
Eleven redogör också översiktligt för hur styrsystem och kontrollsystem samverkar.
Dessutom redogör eleven översiktligt för vilka drivmedel och smörjmedel som används i den tekniska utrustningen.
Eleven redogör utförligt för den tekniska utrustningens uppbyggnad och funktion samt för dess komponenter och material.
Eleven redogör också utförligt för hur styrsystem och kontrollsystem samverkar.
Dessutom redogör eleven utförligt för vilka drivmedel och smörjmedel som används i den tekniska utrustningen.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för den tekniska utrustningens uppbyggnad och funktion samt för dess komponenter och material.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för hur styrsystem och kontrollsystem samverkar.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för vilka drivmedel och smörjmedel som används i den tekniska utrustningen.
Eleven följer arbetsinstruktioner och utför i samråd med handledare service, underhåll och reparationer av teknisk utrustning.
Dessutom utför eleven i samråd med handledare svetsning med grundläggande svetsmetoder samt redogör översiktligt för olika svetslägen, för hur de används och för olika klassningar av tillsatsmaterial.
I arbetet använder eleven i samråd med handledare serviceböcker och reservdelsböcker samt digital utrustning.
Dessutom löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven följer arbetsinstruktioner och utför efter samråd med handledare service, underhåll och reparationer av teknisk utrustning.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare svetsning med grundläggande svetsmetoder samt redogör utförligt för olika svetslägen, för hur de används och för olika klassningar av tillsatsmaterial.
I arbetet använder eleven efter samråd med handledare serviceböcker och reservdelsböcker samt digital utrustning.
Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven följer arbetsinstruktioner och utför efter samråd med handledare service, underhåll och reparationer av teknisk utrustning.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare svetsning med grundläggande svetsmetoder samt redogör utförligt och nyanserat för olika svetslägen, för hur de används och för olika klassningar av tillsatsmaterial.
I arbetet använder eleven efter samråd med handledare serviceböcker och reservdelsböcker samt digital utrustning.
Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Resultatet av arbetet är gott.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön i samband med service, underhåll och reparationer av den tekniska utrustningen.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön i samband med service, underhåll och reparationer av den tekniska utrustningen.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön i samband med service, underhåll och reparationer av den tekniska utrustningen.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."