Serviceteknik - naturbruk 2

kurs
Kurskod
SEISEI02
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen serviceteknik - naturbruk 2 relaterar till syftet med ämnet serviceteknik - naturbruk, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen serviceteknik - naturbruk 2.

Teknisk grund

Underhållsplanering samt arbete med teknisk utrustning

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen serviceteknik - naturbruk 2.

E
Eleven upprättar i samråd med handledare en enkel service- och underhållsplan med utgångspunkt i funktionskontroll, felsökning och aktuella serviceanvisningar.
I planeringen väljer eleven i samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg och verkstadsmaskiner som passar för arbetet.
Dessutom beskriver eleven översiktligt hur olika fel på den tekniska utrustningen kan upptäckas.
C
Eleven upprättar efter samråd med handledare en genomarbetad service- och underhållsplan med utgångspunkt i funktionskontroll, felsökning och aktuella serviceanvisningar.
I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg och verkstadsmaskiner som passar för arbetet.
Dessutom beskriver eleven utförligt hur olika fel på den tekniska utrustningen kan upptäckas.
A
Eleven upprättar efter samråd med handledare en genomarbetad service- och underhållsplan med utgångspunkt i funktionskontroll, felsökning och aktuella serviceanvisningar.
I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg och verkstadsmaskiner som passar för arbetet.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat hur olika fel på den tekniska utrustningen kan upptäckas.
E
Eleven utför i samråd med handledare service, underhåll och reparationer av teknisk utrustning.
Dessutom använder eleven i samråd med handledare svetsutrustning för att åtgärda aktuella materialskador.
I arbetet gör eleven enkla bedömningar av den tekniska utrustningens funktion samt löser i samråd med handledare problem för att optimera utrustningens användbarhet, säkerhet och effektivitet.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
C
Eleven utför efter samråd med handledare service, underhåll och reparationer av teknisk utrustning.
Dessutom använder eleven efter samråd med handledare svetsutrustning för att åtgärda aktuella materialskador.
I arbetet gör eleven välgrundade bedömningar av den tekniska utrustningens funktion samt löser efter samråd med handledare problem för att optimera utrustningens användbarhet, säkerhet och effektivitet.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
A
Eleven utför efter samråd med handledare service, underhåll och reparationer av teknisk utrustning.
Dessutom använder eleven efter samråd med handledare svetsutrustning för att åtgärda aktuella materialskador.
I arbetet gör eleven välgrundade och nyanserade bedömningar av den tekniska utrustningens funktion samt löser efter samråd med handledare problem för att optimera utrustningens användbarhet, säkerhet och effektivitet.
Resultatet av arbetet är gott.
E
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön i samband med service, underhåll och reparationer av den tekniska utrustningen.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
C
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön i samband med service, underhåll och reparationer av den tekniska utrustningen.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
A
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön i samband med service, underhåll och reparationer av den tekniska utrustningen.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."