Serviceteknik - naturbruk 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen serviceteknik - naturbruk 2 relaterar till syftet med ämnet serviceteknik - naturbruk, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om uppbyggnad av och funktion hos teknisk utrustning samt om utrustningens komponenter och material.
- Kunskaper om styrsystem och kontrollsystem.
- Förmåga att utföra service, underhåll och reparationer av teknisk utrustning.
- Förmåga att använda verkstadsutrustning inklusive svetsutrustning.
- Förmåga att bedöma om den tekniska utrustningen fungerar optimalt med hänsyn till produktkvalitet, ekonomi och hållbar utveckling.
- Förmåga att arbeta säkert och ergonomiskt samt med hänsyn till miljön.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen serviceteknik - naturbruk 2.
Teknisk grund
- Komponenters konstruktion och funktion.
- Konstruktionsteknik och hållfasthet.
- Kontroll- och styrsystem, till exempel mekaniska, elektriska, hydrauliska och trådlösa system samt servomanöversystem.
- Digitala informationssystem.
- Verkstadsteknisk utrustning.
- Kostnadseffektivt arbetssätt.
Underhållsplanering samt arbete med teknisk utrustning
- Upprättande av service- och reparationsplaner för teknisk utrustning.
- Användning av felsökningsscheman, symbolscheman och sprängbilder för att genomföra funktionskontroll och felsökning.
- Användning av handböcker och manualer på svenska och engelska samt användning av digital utrustning.
- Val av arbetsmetoder, verktyg och annan utrustning.
- Bedömning av service-, underhålls- och reparationsbehov.
- Användning av svetsutrustning.
- Testning för bedömning av funktion och användbarhet.
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
- Funktionskontroll och säkerhetskontroll i samband med användning av verkstadsmaskiner och teknisk utrustning.
- Brandförebyggande åtgärder.
- Ergonomi och arbetsmiljö i samband med genomförande av olika arbetsuppgifter.
- Lagar och andra bestämmelser, till exempel miljölagstiftning och arbetsmiljölagstiftning.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen serviceteknik - naturbruk 2.
Eleven upprättar i samråd med handledare en enkel service- och underhållsplan med utgångspunkt i funktionskontroll, felsökning och aktuella serviceanvisningar.
I planeringen väljer eleven i samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg och verkstadsmaskiner som passar för arbetet.
Dessutom beskriver eleven översiktligt hur olika fel på den tekniska utrustningen kan upptäckas.
Eleven upprättar efter samråd med handledare en genomarbetad service- och underhållsplan med utgångspunkt i funktionskontroll, felsökning och aktuella serviceanvisningar.
I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg och verkstadsmaskiner som passar för arbetet.
Dessutom beskriver eleven utförligt hur olika fel på den tekniska utrustningen kan upptäckas.
Eleven upprättar efter samråd med handledare en genomarbetad service- och underhållsplan med utgångspunkt i funktionskontroll, felsökning och aktuella serviceanvisningar.
I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg och verkstadsmaskiner som passar för arbetet.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat hur olika fel på den tekniska utrustningen kan upptäckas.
Eleven utför i samråd med handledare service, underhåll och reparationer av teknisk utrustning.
Dessutom använder eleven i samråd med handledare svetsutrustning för att åtgärda aktuella materialskador.
I arbetet gör eleven enkla bedömningar av den tekniska utrustningens funktion samt löser i samråd med handledare problem för att optimera utrustningens användbarhet, säkerhet och effektivitet.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven utför efter samråd med handledare service, underhåll och reparationer av teknisk utrustning.
Dessutom använder eleven efter samråd med handledare svetsutrustning för att åtgärda aktuella materialskador.
I arbetet gör eleven välgrundade bedömningar av den tekniska utrustningens funktion samt löser efter samråd med handledare problem för att optimera utrustningens användbarhet, säkerhet och effektivitet.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven utför efter samråd med handledare service, underhåll och reparationer av teknisk utrustning.
Dessutom använder eleven efter samråd med handledare svetsutrustning för att åtgärda aktuella materialskador.
I arbetet gör eleven välgrundade och nyanserade bedömningar av den tekniska utrustningens funktion samt löser efter samråd med handledare problem för att optimera utrustningens användbarhet, säkerhet och effektivitet.
Resultatet av arbetet är gott.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön i samband med service, underhåll och reparationer av den tekniska utrustningen.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön i samband med service, underhåll och reparationer av den tekniska utrustningen.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön i samband med service, underhåll och reparationer av den tekniska utrustningen.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."