Serviceteknik - naturbruk - specialisering

kurs
Kurskod
SEISER00S
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen serviceteknik - naturbruk - specialisering relaterar till syftet med ämnet serviceteknik - naturbruk, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen serviceteknik - naturbruk - specialisering.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen serviceteknik - naturbruk - specialisering.

E
Eleven följer en upprättad serviceplan samt utför i samråd med handledare service, underhåll och reparationer av teknisk utrustning.
Dessutom använder eleven i samråd med handledare svetsutrustning för att åtgärda aktuella materialskador.
I arbetet gör eleven enkla bedömningar av den tekniska utrustningens funktion och behov av tillsyn samt löser i samråd med handledare problem för att optimera utrustningens användbarhet, säkerhet och effektivitet.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
C
Eleven följer en upprättad serviceplan samt utför efter samråd med handledare service, underhåll och reparationer av teknisk utrustning.
Dessutom använder eleven efter samråd med handledare svetsutrustning för att åtgärda aktuella materialskador.
I arbetet gör eleven välgrundade bedömningar av den tekniska utrustningens funktion och behov av tillsyn samt löser efter samråd med handledare problem för att optimera utrustningens användbarhet, säkerhet och effektivitet.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
A
Eleven följer en upprättad serviceplan samt utför efter samråd med handledare service, underhåll och reparationer av teknisk utrustning.
Dessutom använder eleven efter samråd med handledare svetsutrustning för att åtgärda aktuella materialskador.
I arbetet gör eleven välgrundade och nyanserade bedömningar av den tekniska utrustningens funktion och behov av tillsyn samt löser efter samråd med handledare problem för att optimera utrustningens användbarhet, säkerhet och effektivitet.
Resultatet av arbetet är gott.
E
Eleven utför i samråd med handledare ett serviceuppdrag.
I uppdraget upprättar eleven en enkel ekonomisk kalkyl med hänsyn till den tekniska utrustningens ålder, användningstid och slitage.
Dessutom informerar eleven med viss säkerhet till kunder.
C
Eleven utför efter samråd med handledare ett serviceuppdrag.
I uppdraget upprättar eleven en ekonomisk kalkyl med hänsyn till den tekniska utrustningens ålder, användningstid och slitage.
Dessutom informerar eleven med viss säkerhet till kunder.
A
Eleven utför efter samråd med handledare ett serviceuppdrag.
I uppdraget upprättar eleven en avancerad ekonomisk kalkyl med hänsyn till den tekniska utrustningens ålder, användningstid och slitage.
Dessutom informerar eleven med säkerhet till kunder.
E
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön i samband med service, underhåll och reparationer av den tekniska utrustningen.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
C
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön i samband med service, underhåll och reparationer av den tekniska utrustningen.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
A
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön i samband med service, underhåll och reparationer av den tekniska utrustningen.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
E
När arbetet är utfört upprättar eleven i samråd med handledare ett arbetsprotokoll i vilket eleven utvärderar sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
C
När arbetet är utfört upprättar eleven efter samråd med handledare ett arbetsprotokoll i vilket eleven utvärderar sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
A
När arbetet är utfört upprättar eleven efter samråd med handledare ett arbetsprotokoll i vilket eleven utvärderar sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen och ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."