Serviceteknik - naturbruk - specialisering
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen serviceteknik - naturbruk - specialisering relaterar till syftet med ämnet serviceteknik - naturbruk, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om uppbyggnad av och funktion hos teknisk utrustning samt om utrustningens komponenter och material.
- Kunskaper om styrsystem och kontrollsystem.
- Förmåga att utföra service, underhåll och reparationer av teknisk utrustning.
- Förmåga att använda verkstadsutrustning inklusive svetsutrustning.
- Förmåga att bedöma om den tekniska utrustningen fungerar optimalt med hänsyn till produktkvalitet, ekonomi och hållbar utveckling.
- Förmåga att arbeta säkert och ergonomiskt samt med hänsyn till miljön.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen serviceteknik - naturbruk - specialisering.
- Upprättande av serviceplaner för vald utrustning.
- Användning av handböcker, manualer och digital utrustning.
- Arbete med service, underhåll och reparationer på vald teknisk utrustning som används i fält och i verkstadsmiljö inom naturbruket, till exempel avverkningsmaskiner, skotare, skördetröskor, vallskördemaskiner, traktorer och större grönytemaskiner.
- Service, underhåll och reparationer av maskinkomponenter och systemfunktioner.
- Beställning, hantering och kontroll av reservdelar.
- Metoder för diagnos av teknisk utrustning för att bedöma funktion och användbarhet.
- Bedömning av behovet av service, underhåll och reparationer utifrån utrustningens ålder, användningstid och slitage.
- Information till kund.
- Funktionskontroll och säkerhetskontroll i samband med användning av verkstadsmaskiner och teknisk utrustning.
- Brandförebyggande åtgärder.
- Ergonomi och arbetsmiljö i samband med genomförande av olika arbetsuppgifter.
- Lagar och andra bestämmelser, till exempel miljölagstiftning och arbetsmiljölagstiftning.
- Dokumentation av genomförd service.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen serviceteknik - naturbruk - specialisering.
Eleven följer en upprättad serviceplan samt utför i samråd med handledare service, underhåll och reparationer av teknisk utrustning.
Dessutom använder eleven i samråd med handledare svetsutrustning för att åtgärda aktuella materialskador.
I arbetet gör eleven enkla bedömningar av den tekniska utrustningens funktion och behov av tillsyn samt löser i samråd med handledare problem för att optimera utrustningens användbarhet, säkerhet och effektivitet.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven följer en upprättad serviceplan samt utför efter samråd med handledare service, underhåll och reparationer av teknisk utrustning.
Dessutom använder eleven efter samråd med handledare svetsutrustning för att åtgärda aktuella materialskador.
I arbetet gör eleven välgrundade bedömningar av den tekniska utrustningens funktion och behov av tillsyn samt löser efter samråd med handledare problem för att optimera utrustningens användbarhet, säkerhet och effektivitet.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven följer en upprättad serviceplan samt utför efter samråd med handledare service, underhåll och reparationer av teknisk utrustning.
Dessutom använder eleven efter samråd med handledare svetsutrustning för att åtgärda aktuella materialskador.
I arbetet gör eleven välgrundade och nyanserade bedömningar av den tekniska utrustningens funktion och behov av tillsyn samt löser efter samråd med handledare problem för att optimera utrustningens användbarhet, säkerhet och effektivitet.
Resultatet av arbetet är gott.
Eleven utför i samråd med handledare ett serviceuppdrag.
I uppdraget upprättar eleven en enkel ekonomisk kalkyl med hänsyn till den tekniska utrustningens ålder, användningstid och slitage.
Dessutom informerar eleven med viss säkerhet till kunder.
Eleven utför efter samråd med handledare ett serviceuppdrag.
I uppdraget upprättar eleven en ekonomisk kalkyl med hänsyn till den tekniska utrustningens ålder, användningstid och slitage.
Dessutom informerar eleven med viss säkerhet till kunder.
Eleven utför efter samråd med handledare ett serviceuppdrag.
I uppdraget upprättar eleven en avancerad ekonomisk kalkyl med hänsyn till den tekniska utrustningens ålder, användningstid och slitage.
Dessutom informerar eleven med säkerhet till kunder.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön i samband med service, underhåll och reparationer av den tekniska utrustningen.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön i samband med service, underhåll och reparationer av den tekniska utrustningen.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön i samband med service, underhåll och reparationer av den tekniska utrustningen.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När arbetet är utfört upprättar eleven i samråd med handledare ett arbetsprotokoll i vilket eleven utvärderar sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
När arbetet är utfört upprättar eleven efter samråd med handledare ett arbetsprotokoll i vilket eleven utvärderar sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
När arbetet är utfört upprättar eleven efter samråd med handledare ett arbetsprotokoll i vilket eleven utvärderar sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen och ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."