Personbilar - verkstad och elteknik

kurs
Kurskod
SEOPER0
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen personbilar - verkstad och elteknik relaterar till syftet med ämnet personbilar - service och underhållsteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen personbilar - verkstad och elteknik.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen personbilar - verkstad och elteknik.

E
Eleven beskriver översiktligt vanligt förekommande arbetsprocesser, arbetsmetoder och arbetsmiljöer.
Eleven bedömer med säkerhet vilka risker olika arbetsprocesser och arbetsmetoder är förenade med samt handlar så att risker kan undvikas.
Eleven redogör översiktligt för verktyg och utrustning som finns i en fordonsverkstad inrättad för personbilar och lätta transportfordon samt vanligt förekommande digitala informationssystem och mätutrustning samt redogör för deras olika användningsområden.
C
Eleven beskriver utförligt vanligt förekommande arbetsprocesser, arbetsmetoder och arbetsmiljöer.
Eleven bedömer med säkerhet vilka risker olika arbetsprocesser och arbetsmetoder är förenade med samt handlar så att risker kan undvikas.
Eleven redogör utförligt för verktyg och utrustning som finns i en fordonsverkstad inrättad för personbilar och lätta transportfordon samt vanligt förekommande digitala informationssystem och mätutrustning samt redogör för deras olika användningsområden.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat vanligt förekommande arbetsprocesser, arbetsmetoder och arbetsmiljöer.
Eleven bedömer med säkerhet vilka risker olika arbetsprocesser och arbetsmetoder är förenade med samt handlar så att risker kan undvikas.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för verktyg och utrustning som finns i en fordonsverkstad inrättad för personbilar och lätta transportfordon samt vanligt förekommande digitala informationssystem och mätutrustning samt redogör för deras olika användningsområden.
E
Eleven utför, i samråd med handledare, i bekanta situationer komponent- och kretsmätningar i samband med funktionskontroller och enklare felsökning av komponenter samt tolkar och utvärderar med viss säkerhet utlästa mätdata.
Dessutom utför eleven, i samråd med handledare, underhåll och kalibrering av vanligt förekommande digital mätutrustning.
C
Eleven utför, efter samråd med handledare, i bekanta situationer komponent- och kretsmätningar i samband med funktionskontroller och enklare felsökning av komponenter samt tolkar och utvärderar med viss säkerhet utlästa mätdata.
Dessutom utför eleven, efter samråd med handledare, underhåll och kalibrering av vanligt förekommande digital mätutrustning.
A
Eleven utför, efter samråd med handledare, i bekanta men även nya situationer komponent- och kretsmätningar i samband med funktionskontroller och enklare felsökning av komponenter samt tolkar och utvärderar med säkerhet utlästa mätdata.
Dessutom utför eleven, efter samråd med handledare, underhåll och kalibrering av vanligt förekommande digital mätutrustning.
E
I arbetet använder eleven med viss säkerhet manualer, scheman, verktyg och utrustning samt utför vård och underhåll av dessa på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser samt fordons- eller utrustningstillverkarens krav.
C
I arbetet använder eleven med viss säkerhet manualer, scheman, verktyg och utrustning samt utför vård och underhåll av dessa på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser samt fordons- eller utrustningstillverkarens krav.
A
I arbetet använder eleven med säkerhet manualer, scheman, verktyg och utrustning samt utför vård och underhåll av dessa på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser samt fordons- eller utrustningstillverkarens krav.
E
Eleven arbetar såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat samt använder i sin kommunikation tekniska begrepp och uttryck.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
C
Eleven arbetar såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat samt använder i sin kommunikation tekniska begrepp och uttryck.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
A
Eleven arbetar såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat samt använder i sin kommunikation tekniska begrepp och uttryck.
Resultatet av elevens arbete är gott.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."