Personbilar - service och underhåll 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen personbilar - service och underhåll 1 relaterar till syftet med ämnet personbilar - service och underhållsteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om olika arbetsprocesser och arbetsmetoder samt olika arbetsmiljöer och risker i en fordonsverkstad inrättad för personbilar och lätta transportfordon.
- Kunskaper om digitala informationssystem, mätutrustning och teknisk information samt verktyg och övrig utrustning i en fordonsverkstad inrättad för personbilar och lätta transportfordon.
- Förmåga att genomföra service, underhåll samt funktions- och säkerhetskontroll av personbilar, lätta transportfordon och deras tilläggsutrustning.
- Förmåga att använda verktyg och övrig utrustning.
- Förmåga att använda manualer, scheman och digitala informationssystem i samband med service och underhåll.
- Förmåga att arbeta och samarbeta på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser.
- Förmåga att använda ett yrkesmässigt språk samt kunna anpassa språket efter målgruppen.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen personbilar - service och underhåll 1.
- Rutiner för tillsyn, service och underhåll.
- Tillsyn och service samt byte av servicedelar.
- Vård och underhåll, till exempel tvätt av motor och karosseri.
- Oljor och vätskor, deras olika viskositet och kvalitetsbeteckningar samt användningsområden.
- Startbatteriets funktion och underhåll samt starthjälp av olika fordon.
- Användning av verktyg och utrustning i samband med service och underhåll.
- Användning av diagnosutrustning för kontroll av felkoder i samband med service och underhåll.
- Service- och tillsynsprotokoll samt arbetsinstruktioner, servicelitteratur, scheman och system för reservdelsbeställning på svenska och engelska.
- Administrativa verkstadsfunktioner anpassade för fordonsbranschen.
- Säkerhet på arbetsplatsen och förebyggande av person- och egendomsskador.
- Lagar och andra bestämmelser som gäller för arbetet.
- Arbete med problemlösning och uppgifter såväl självständigt som tillsammans med andra.
- Tekniska begrepp på svenska och engelska.
- Kundbemötande och språklig kommunikation i samband med praktiska tillsyns-, service- och underhållssituationer.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen personbilar - service och underhåll 1.
Eleven beskriver översiktligt vanligt förekommande rutiner för tillsyn, service och underhåll av personbilar och lätta transportfordon.
Eleven beskriver utförligt vanligt förekommande rutiner för tillsyn, service och underhåll av personbilar och lätta transportfordon.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat vanligt förekommande rutiner för tillsyn, service och underhåll av personbilar och lätta transportfordon.
Eleven utför, i samråd med handledare, tillsyn, service och byte av servicedelar samt underhåll av personbilar och lätta transportfordon.
Dessutom utför eleven, i samråd med handledare, i bekanta situationer felsökning och reparationer av enklare fel i samband med service och underhåll.
Eleven utför, efter samråd med handledare, tillsyn, service och byte av servicedelar samt underhåll av personbilar och lätta transportfordon.
Dessutom utför eleven, efter samråd med handledare, i bekanta situationer felsökning och reparationer av enklare fel i samband med service och underhåll.
Eleven utför, efter samråd med handledare, tillsyn, service och byte av servicedelar samt underhåll av personbilar och lätta transportfordon.
Dessutom utför eleven, efter samråd med handledare, i bekanta men även nya situationer felsökning och reparationer av enklare fel i samband med service och underhåll.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet rätt arbetsmetod och med visst handlag verktyg och utrustning.
Eleven använder även med viss säkerhet manualer, scheman och digitala hjälpmedel.
Eleven arbetar på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser samt fordons- eller utrustningstillverkarens krav.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet rätt arbetsmetod och med gott handlag verktyg och utrustning.
Eleven använder även med viss säkerhet manualer, scheman och digitala hjälpmedel.
Eleven arbetar på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser samt fordons- eller utrustningstillverkarens krav.
I arbetet använder eleven med säkerhet rätt arbetsmetod och med mycket gott handlag verktyg och utrustning.
Eleven använder även med säkerhet manualer, scheman och digitala hjälpmedel.
Eleven arbetar på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser samt fordons- eller utrustningstillverkarens krav.
När eleven kommunicerar med kunder och arbetskamrater använder eleven med viss säkerhet tekniska begrepp och uttryck.
I kommunikationen med kunder anpassar eleven språket efter målgruppen.
Dessutom samarbetar eleven med andra för att nå planerade resultat.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
När eleven kommunicerar med kunder och arbetskamrater använder eleven med viss säkerhet tekniska begrepp och uttryck.
I kommunikationen med kunder anpassar eleven språket efter målgruppen.
Dessutom samarbetar eleven med andra för att nå planerade resultat.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
När eleven kommunicerar med kunder och arbetskamrater använder eleven med säkerhet tekniska begrepp och uttryck.
I kommunikationen med kunder anpassar eleven språket efter målgruppen.
Dessutom samarbetar eleven med andra för att nå planerade resultat.
Resultatet av elevens arbete är gott.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."