Frukost och bufféservering
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen frukost och bufféservering relaterar till syftet med ämnet serveringskunskap, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att planera och organisera arbetet.
- Kunskaper om dukningar och matsalens estetik, serveringsmetoder, matsalshantverk och material samt färdigheter i att duka och servera.
- Kunskaper om drycker och dryckesservering.
- Förmåga att bemöta gäster samt presentera mat och dryck.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser om hygien, arbetsmiljö och säkerhet.
- Förmåga att utvärdera sitt arbete och resultat.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen frukost och bufféservering.
- Frukostens betydelse för välbefinnande och prestationsförmåga.
- Frukostvanor i olika länder samt internationella frukostbufféer.
- Metoder, redskap och utrustning som används vid frukost- och bufféservering.
- Planering av innehåll och uppdukning samt arbete och logistik vid bufféer i olika sammanhang.
- Tillagning, beredning och uppläggning av svenska frukosträtter.
- Bärteknik och avdukning samt rationellt arbetssätt.
- Ansvarsfull alkoholservering i samband med bufféarrangemang.
- Planering av rumsservice från beställning till servering.
- Matsalens miljö och atmosfär.
- Livsmedel och råvarukvalitet samt hantering och förvaring med hänsyn till ekonomi, kvalitet och miljö.
- Personlig hygien och ändamålsenlig klädsel.
- Livsmedelshygien och lagar för livsmedelshantering samt egenkontroll.
- Service och bemötande, både det verbala språkets och kroppsspråkets betydelse i mötet med gästen.
- Specialkost med anledning av medicinska, religiösa eller etiska skäl.
- Kommunikation och samverkan mellan olika avdelningar.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen frukost och bufféservering.
Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare olika arbetsuppgifter i frukostmatsal och buffésammanhang samt arrangerar i samråd med handledare bufféer av olika slag.
I planeringen väljer eleven i samråd med handledare metoder, material, redskap och annan utrustning som passar för uppgiften.
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare olika arbetsuppgifter i frukostmatsal och buffésammanhang samt arrangerar efter samråd med handledare bufféer av olika slag.
I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare metoder, material, redskap och annan utrustning som passar för uppgiften.
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare olika arbetsuppgifter i frukostmatsal och buffésammanhang samt arrangerar efter samråd med handledare bufféer av olika slag.
I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare metoder, material, redskap och annan utrustning som passar för uppgiften.
Eleven beskriver översiktligt frukostbufféer i olika länder.
Eleven beskriver också andra typer av bufféer översiktligt.
Eleven utför med visst handlag servering av mat och dryck i frukostmatsal och buffésammanhang.
Eleven arbetar med viss säkerhet utifrån de bestämmelser som gäller för ansvarsfull alkoholservering.
Dessutom bemöter eleven gästen och utför i samråd med handledare arbetet på ett serviceinriktat sätt.
Eleven beskriver utförligt frukostbufféer i olika länder.
Eleven beskriver också andra typer av bufféer utförligt.
Eleven utför med gott handlag servering av mat och dryck i frukostmatsal och buffésammanhang.
Eleven arbetar med viss säkerhet utifrån de bestämmelser som gäller för ansvarsfull alkoholservering.
Dessutom bemöter eleven gästen och utför efter samråd med handledare arbetet på ett serviceinriktat sätt.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat frukostbufféer i olika länder.
Eleven beskriver också andra typer av bufféer utförligt och nyanserat.
Eleven utför med mycket gott handlag servering av mat och dryck i frukostmatsal och buffésammanhang.
Eleven arbetar med viss säkerhet utifrån de bestämmelser som gäller för ansvarsfull alkoholservering.
Dessutom bemöter eleven gästen och utför efter samråd med handledare arbetet på ett serviceinriktat sätt.
Eleven arbetar hygieniskt, ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra utifrån lagar och andra bestämmelser.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
Eleven arbetar hygieniskt, ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra utifrån lagar och andra bestämmelser.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
Eleven arbetar hygieniskt, ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra utifrån lagar och andra bestämmelser.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."