Matsalshantverk
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen matsalshantverk relaterar till syftet med ämnet serveringskunskap, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att planera och organisera arbetet.
- Kunskaper om dukningar och matsalens estetik, serveringsmetoder, matsalshantverk och material samt färdigheter i att duka och servera.
- Kunskaper om drycker och dryckesservering.
- Förmåga att bemöta gäster samt presentera mat och dryck.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser om hygien, arbetsmiljö och säkerhet.
- Förmåga att utvärdera sitt arbete och resultat.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen matsalshantverk.
- Metoder, material, redskap och annan utrustning som används vid servering.
- Festuppdukningar i matsal med specialbestick för olika typer av menyer.
- Servettbrytning och hantering av linne.
- Arbetsorganisation och samverkan i matsal.
- Tillagning, uppläggning och servering av mat vid bord i gästmatsal, till exempel tranchering, fileing och flambering.
- Dekantering av viner.
- Gästbemötande, service och försäljning.
- Ergonomi, hygien och ändamålsenlig klädsel.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen matsalshantverk.
Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare olika arbetsuppgifter i matsal utifrån de tidsramar som ska gälla för arbetets utförande.
I planeringen väljer eleven i samråd med handledare metoder, material, redskap och annan utrustning som passar för uppgiften.
Eleven utför med viss säkerhet festuppdukningar och servettbrytningar.
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare olika arbetsuppgifter i matsal utifrån de tidsramar som ska gälla för arbetets utförande.
I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare metoder, material, redskap och annan utrustning som passar för uppgiften.
Eleven utför med viss säkerhet festuppdukningar och servettbrytningar.
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare olika arbetsuppgifter i matsal utifrån de tidsramar som ska gälla för arbetets utförande.
I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare metoder, material, redskap och annan utrustning som passar för uppgiften.
Eleven utför med säkerhet festuppdukningar och servettbrytningar.
Eleven presenterar och rekommenderar med viss säkerhet mat och dryck utifrån meny och dryckeslista.
Dessutom utför eleven med visst handlag tillagning, uppläggning och servering av maträtter vid gästens bord samt servering av dryck.
Eleven dekanterar med viss säkerhet viner.
Dessutom bemöter eleven gästen och utför i samråd med handledare arbetet på ett serviceinriktat sätt.
Eleven presenterar och rekommenderar med viss säkerhet mat och dryck utifrån meny och dryckeslista.
Dessutom utför eleven med gott handlag tillagning, uppläggning och servering av maträtter vid gästens bord samt servering av dryck.
Eleven dekanterar med viss säkerhet viner.
Dessutom bemöter eleven gästen och utför efter samråd med handledare arbetet på ett serviceinriktat sätt.
Eleven presenterar och rekommenderar med säkerhet mat och dryck utifrån meny och dryckeslista.
Dessutom utför eleven med mycket gott handlag tillagning, uppläggning och servering av maträtter vid gästens bord samt servering av dryck.
Eleven dekanterar med säkerhet viner.
Dessutom bemöter eleven gästen och utför efter samråd med handledare arbetet på ett serviceinriktat sätt.
Eleven arbetar hygieniskt, ergonomiskt och på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra utifrån lagar och andra bestämmelser.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Eleven arbetar hygieniskt, ergonomiskt och på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra utifrån lagar och andra bestämmelser.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Eleven arbetar hygieniskt, ergonomiskt och på ett sätt som säkert både för eleven själv och andra utifrån lagar och andra bestämmelser.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."