Servering - specialisering
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen servering - specialisering relaterar till syftet med ämnet serveringskunskap, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att planera och organisera arbetet.
- Kunskaper om dukningar och matsalens estetik, serveringsmetoder, matsalshantverk och material samt färdigheter i att duka och servera.
- Färdigheter i att utforma matsedlar och kunskaper om deras uppbyggnad.
- Kunskaper om drycker och dryckesservering.
- Förmåga att bemöta gäster samt presentera mat och dryck.
- Färdigheter i att utföra kassaarbete samt göra ekonomiska kalkyler.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser om hygien, arbetsmiljö och säkerhet.
- Förmåga att utvärdera sitt arbete och resultat.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen servering - specialisering.
- Yrkesmässig servering inom valt specialiseringsområde. Området kan avgränsas av en speciell miljö eller ett speciellt sammanhang. Exempel på specialiseringsområden kan vara servering i samband med en speciell upplevelseaktivitet likaväl som vid ceremoniella måltider i samband med större arrangemang.
- Planering och mise en place.
- Metoder, material, redskap och annan utrustning som används vid servering i aktuell miljö.
- Uppdukningar eller motsvarande med eventuella specialbestick för olika typer av menyer i sammanhanget.
- Arbetsorganisation och samverkan inom specialiseringsområdet.
- Bärtekniker och logistik.
- Matsedlar eller motsvarande anpassat till aktuell aktivitet.
- Dryckesservering.
- Gästbemötande och service.
- Kalkylering och prissättning.
- Arbetsmiljö och säkerhet samt lagar och andra bestämmelser inom området.
- Hygien och ändamålsenlig klädsel.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen servering - specialisering.
Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare olika arbetsuppgifter utifrån de tidsramar som ska gälla för arbetets utförande.
I planeringen väljer eleven i samråd med handledare metoder, material, redskap och annan utrustning som passar för uppgiften.
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare olika arbetsuppgifter utifrån de tidsramar som ska gälla för arbetets utförande.
I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare metoder, material, redskap och annan utrustning som passar för uppgiften.
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare olika arbetsuppgifter utifrån de tidsramar som ska gälla för arbetets utförande.
I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare metoder, material, redskap och annan utrustning som passar för uppgiften.
Eleven presenterar och rekommenderar med viss säkerhet mat och dryck utifrån såväl tillfälle som given meny och dryckeslista samt utför med visst handlag servering av mat och dryck i det aktuella sammanhanget.
Eleven arbetar med viss säkerhet utifrån de bestämmelser som gäller för ansvarsfull alkoholservering.
Dessutom bemöter eleven gästen och utför i samråd med handledare arbetet på ett serviceinriktat sätt.
Eleven utför också för aktiviteten relevant kalkylering och prissättning i samråd med handledare.
Eleven presenterar och rekommenderar med viss säkerhet mat och dryck utifrån såväl tillfälle som given meny och dryckeslista samt utför med gott handlag servering av mat och dryck i det aktuella sammanhanget.
Eleven arbetar med viss säkerhet utifrån de bestämmelser som gäller för ansvarsfull alkoholservering.
Dessutom bemöter eleven gästen och utför efter samråd med handledare arbetet på ett serviceinriktat sätt.
Eleven utför också för aktiviteten relevant kalkylering och prissättning efter samråd med handledare.
Eleven presenterar och rekommenderar med säkerhet mat och dryck utifrån såväl tillfälle som given meny och dryckeslista samt utför med mycket gott handlag servering av mat och dryck i det aktuella sammanhanget.
Eleven arbetar med säkerhet utifrån de bestämmelser som gäller för ansvarsfull alkoholservering.
Dessutom bemöter eleven gästen och utför efter samråd med handledare arbetet på ett serviceinriktat sätt.
Eleven utför också för aktiviteten relevant kalkylering och prissättning efter samråd med handledare.
Eleven arbetar hygieniskt, ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra utifrån lagar och andra bestämmelser.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
Eleven arbetar hygieniskt, ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra utifrån lagar och andra bestämmelser.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
Eleven arbetar hygieniskt, ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra utifrån lagar och andra bestämmelser.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."