Service och bemötande 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen service och bemötande 2 relaterar till syftet med ämnet service och bemötande, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om olika servicesituationer.
- Förmåga att bemöta kunder eller gäster i olika servicesituationer samt värdera sitt bemötande.
- Förmåga att hantera positiva och negativa reaktioner i kontakter med kunder eller gäster.
- Kunskaper om betydelsen av god produktkännedom och marknadsföring i servicesituationer.
- Färdigheter i att utföra försäljningsteknik, exponering och presentationsteknik samt i att värdera sitt arbete och resultat.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen service och bemötande 2.
- Kundmöten i syfte att skapa en relation med kunden för att sälja varor eller tjänster.
- Personlig försäljning till kunder eller gäster samt servicearbete från servicedisk eller telefon.
- Gästpsykologi.
- Attityder och värderingar hos gäster, kunder och medarbetare.
- Etiska ställningstaganden i möten med kunder eller gäster.
- Skapande av helhetsupplevelser i servicesituationer.
- Bemötande av kunder eller gäster i olika servicesituationer samt hantering av klagomål och reklamationer.
- Kundvårdande åtgärder för att skapa och bibehålla kundrelationer.
- Säljande rum, dvs. skapande av miljö och atmosfär för att öka försäljningen.
- Presentation av mat och dryck på ett säljande sätt, var för sig och tillsammans.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen service och bemötande 2.
Eleven beskriver översiktligt olika servicesituationer, vilka komplikationer som kan uppstå och hur de kan hanteras.
Eleven beskriver utförligt olika servicesituationer, vilka komplikationer som kan uppstå och hur de kan hanteras.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika servicesituationer, vilka komplikationer som kan uppstå och hur de kan hanteras.
Eleven bemöter kunder eller gäster i några servicesituationer utifrån deras förväntningar.
Detta gör eleven med i stort sett korrekt attityd.
Dessutom hanterar eleven reaktioner från kunder eller gäster med ett tillfredsställande resultat.
Eleven värderar med enkla omdömen sitt bemötande av kunden eller gästen.
Eleven bemöter med säkerhet kunder eller gäster i några olika servicesituationer utifrån deras förväntningar.
Detta gör eleven med korrekt attityd.
Dessutom hanterar eleven reaktioner från kunder eller gäster med ett gott resultat.
Eleven värderar med nyanserade omdömen sitt bemötande av kunden eller gästen.
Eleven bemöter med säkerhet kunder eller gäster i flera olika servicesituationer utifrån deras förväntningar.
Detta gör eleven med korrekt attityd.
Dessutom hanterar eleven reaktioner från kunder eller gäster med ett gott resultat.
Eleven värderar med nyanserade omdömen sitt bemötande av kunden eller gästen.
I värderingen resonerar eleven även i psykologiska och etiska termer.
Dessutom ger eleven förslag på hur bemötandet kan förbättras.
Eleven redogör översiktligt för vad god produktkännedom och marknadsföring betyder för god service.
Eleven redogör utförligt för vad god produktkännedom och marknadsföring betyder för god service.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för vad god produktkännedom och marknadsföring betyder för god service.
Eleven utför i samråd med handledare exponeringar av varor eller tjänster på ett sätt som ger möjlighet till merförsäljning.
Dessutom ger eleven exempel på säljstimulerande åtgärder samt presenterar och rekommenderar med viss säkerhet olika varor eller tjänster till kunden eller gästen.
Eleven värderar med enkla omdömen sin exponering och sina rekommendationer.
Eleven utför efter samråd med handledare exponeringar av varor eller tjänster på ett sätt som ger möjlighet till merförsäljning.
Dessutom ger eleven exempel på säljstimulerande åtgärder samt presenterar och rekommenderar med säkerhet olika varor eller tjänster till kunden eller gästen.
Eleven värderar med nyanserade omdömen sin exponering och sina rekommendationer.
Eleven utför efter samråd med handledare exponeringar av varor eller tjänster på ett sätt som ger möjlighet till merförsäljning.
Dessutom ger eleven exempel på säljstimulerande åtgärder samt presenterar och rekommenderar med säkerhet olika varor eller tjänster till kunden eller gästen.
Eleven värderar med nyanserade omdömen sin exponering och sina rekommendationer samt ger förslag på hur exponeringen och rekommendationerna kan förbättras.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."