Service och bemötande 2

kurs
Kurskod
SEVSEV02
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen service och bemötande 2 relaterar till syftet med ämnet service och bemötande, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen service och bemötande 2.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen service och bemötande 2.

E
Eleven beskriver översiktligt olika servicesituationer, vilka komplikationer som kan uppstå och hur de kan hanteras.
C
Eleven beskriver utförligt olika servicesituationer, vilka komplikationer som kan uppstå och hur de kan hanteras.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika servicesituationer, vilka komplikationer som kan uppstå och hur de kan hanteras.
E
Eleven bemöter kunder eller gäster i några servicesituationer utifrån deras förväntningar.
Detta gör eleven med i stort sett korrekt attityd.
Dessutom hanterar eleven reaktioner från kunder eller gäster med ett tillfredsställande resultat.
Eleven värderar med enkla omdömen sitt bemötande av kunden eller gästen.
C
Eleven bemöter med säkerhet kunder eller gäster i några olika servicesituationer utifrån deras förväntningar.
Detta gör eleven med korrekt attityd.
Dessutom hanterar eleven reaktioner från kunder eller gäster med ett gott resultat.
Eleven värderar med nyanserade omdömen sitt bemötande av kunden eller gästen.
A
Eleven bemöter med säkerhet kunder eller gäster i flera olika servicesituationer utifrån deras förväntningar.
Detta gör eleven med korrekt attityd.
Dessutom hanterar eleven reaktioner från kunder eller gäster med ett gott resultat.
Eleven värderar med nyanserade omdömen sitt bemötande av kunden eller gästen.
I värderingen resonerar eleven även i psykologiska och etiska termer.
Dessutom ger eleven förslag på hur bemötandet kan förbättras.
E
Eleven redogör översiktligt för vad god produktkännedom och marknadsföring betyder för god service.
C
Eleven redogör utförligt för vad god produktkännedom och marknadsföring betyder för god service.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för vad god produktkännedom och marknadsföring betyder för god service.
E
Eleven utför i samråd med handledare exponeringar av varor eller tjänster på ett sätt som ger möjlighet till merförsäljning.
Dessutom ger eleven exempel på säljstimulerande åtgärder samt presenterar och rekommenderar med viss säkerhet olika varor eller tjänster till kunden eller gästen.
Eleven värderar med enkla omdömen sin exponering och sina rekommendationer.
C
Eleven utför efter samråd med handledare exponeringar av varor eller tjänster på ett sätt som ger möjlighet till merförsäljning.
Dessutom ger eleven exempel på säljstimulerande åtgärder samt presenterar och rekommenderar med säkerhet olika varor eller tjänster till kunden eller gästen.
Eleven värderar med nyanserade omdömen sin exponering och sina rekommendationer.
A
Eleven utför efter samråd med handledare exponeringar av varor eller tjänster på ett sätt som ger möjlighet till merförsäljning.
Dessutom ger eleven exempel på säljstimulerande åtgärder samt presenterar och rekommenderar med säkerhet olika varor eller tjänster till kunden eller gästen.
Eleven värderar med nyanserade omdömen sin exponering och sina rekommendationer samt ger förslag på hur exponeringen och rekommendationerna kan förbättras.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."