Grundläggande säkerhet
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen grundläggande säkerhet relaterar till syftet med ämnet sjöfartssäkerhet, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som reglerar området.
- Kunskaper om säkerhets- och miljöskyddsorganisationen i rederier och på fartyg.
- Förståelse av arbetsmiljön och arbetsmiljöarbetet ombord på fartyg i handelsflottan.
- Kunskaper om konstruktioner och teknisk utrustning för säkerhet och miljöskydd på fartyg.
- Färdigheter i att använda nödutrustning och utföra nödåtgärder ombord på fartyg samt ge första hjälpen vid olycksfall.
- Förmåga att utföra säkerhets-, arbetsmiljö- och miljöskyddsarbete på fartyg.
- Förmåga att kommunicera och använda de termer och begrepp som används inom området.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen grundläggande säkerhet.
Överlevnadsteknik
- Nödsituationer till sjöss.
- Livräddningsutrustning ombord på fartyg.
- Livbåts- och livflotteutrustning.
- Personlig livräddningsutrustning.
- Överlevnadsmetoder.
- Handhavande av radioutrustning, pyrotekniska signaler, emergency position indicating radio beacon (EPIRB) och search and rescue transponder (SART).
Brandskydd
- Grundläggande brandteori.
- Brandskyddsorganisationen ombord på fartyg.
- Brandskyddsutrustning, brand- och rökdetektorer samt automatiska brandlarm.
- Brandskyddsåtgärder på fartyg.
- Släckmedel och släckmetoder samt rökdykning.
Första hjälpen
- Kroppens uppbyggnad och funktioner.
- Lägesbedömning av olycksplats och skadade.
- Omedelbara åtgärder vid olycksfall, ABC-vård och HLR.
Nödåtgärder
- Nödrutiner ombord på fartyg.
- Nödsignaler, larmlistor, samlingsstationer och nödutgångar.
- Åtgärder vid nödsituationer och larm.
- Interna kommunikations- och alarmsystem.
- Värdet av utbildning och övningar.
Skydd av den marina miljön
- Sjöfartens påverkan på den marina miljön.
- Miljöskyddsåtgärder på fartyg.
- Hantering av farligt gods.
Personlig säkerhet
- Säkra arbetsprocedurer samt säkerhetsinstruktioner.
- Säkerhets- och skyddsutrustning.
- Skyddsåtgärder vid ingång i slutna utrymmen.
Relationer på arbetsplatsen
- Förutsättningar för och hinder mot god kommunikation mellan individer och grupper inom besättningen.
- Relationernas betydelse på arbetsplatsen.
- Grundläggande principer för samarbete och konfliktlösning.
- Anställningsvillkor, sjömäns rättigheter och skyldigheter, riskerna med alkohol- och drogmissbruk.
Åtgärder mot uttröttning
- Nödvändigheten av vila samt effekterna av sömnbrist och störd dygnsrytm.
- Arbetsscheman och effekterna av förändringar i dem.
- Effekterna av fysisk och psykisk stress.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen grundläggande säkerhet.
Eleven beskriver översiktligt lagar och andra bestämmelser som styr säkerhet, miljöskydd och arbetsmiljö.
Dessutom beskriver eleven översiktligt rederiets och fartygets säkerhets- och miljöskyddsorganisation samt de säkerhets- och miljöskyddsuppgifter som utförs på handelsfartyg.
Vidare beskriver eleven översiktligt fartygets tekniska utrustning för säkerhet och miljöskydd.
Eleven diskuterar översiktligt risker med drogmissbruk och uttröttning samt gör enkla riskbedömningar.
Eleven beskriver utförligt lagar och andra bestämmelser som styr säkerhet, miljöskydd och arbetsmiljö.
Dessutom beskriver eleven utförligt rederiets och fartygets säkerhets- och miljöskyddsorganisation samt de säkerhets- och miljöskyddsuppgifter som utförs på handelsfartyg.
Vidare beskriver eleven utförligt fartygets tekniska utrustning för säkerhet och miljöskydd.
Eleven diskuterar utförligt risker med drogmissbruk och uttröttning samt gör riskbedömningar.
Eleven beskriver utförligt lagar och andra bestämmelser som styr säkerhet, miljöskydd och arbetsmiljö.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat rederiets och fartygets säkerhets- och miljöskyddsorganisation samt de säkerhets- och miljöskyddsuppgifter som utförs på handelsfartyg.
Vidare beskriver eleven utförligt och nyanserat fartygets tekniska utrustning för säkerhet och miljöskydd.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat risker med drogmissbruk och uttröttning samt gör välgrundade riskbedömningar.
Eleven utför i samråd med handledare arbetsuppgifter i samband med säkerhets-, miljöskydds- och arbetsmiljöarbetet på fartyg.
I arbetet använder eleven i enkla situationer den utrustning och de verktyg som är lämpliga för arbetsuppgiften.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter i samband med säkerhets-, miljöskydds- och arbetsmiljöarbetet på fartyg.
I arbetet använder eleven den utrustning och de verktyg som är lämpliga för arbetsuppgiften.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter i samband med säkerhets-, miljöskydds- och arbetsmiljöarbetet på fartyg.
I arbetet använder eleven i komplexa situationer den utrustning och de verktyg som är lämpliga för arbetsuppgiften.
Resultatet av elevens arbete är gott.
Eleven genomför med viss säkerhet sina arbetsuppgifter enligt fastställda rutiner och givna instruktioner.
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra för att utföra olika uppgifter.
I kommunikationen använder eleven med viss säkerhet termer och begrepp som är relevanta för området.
Eleven genomför med viss säkerhet sina arbetsuppgifter enligt fastställda rutiner och givna instruktioner.
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra för att utföra olika uppgifter.
I kommunikationen använder eleven med viss säkerhet termer och begrepp som är relevanta för området.
Eleven genomför med säkerhet sina arbetsuppgifter enligt fastställda rutiner och givna instruktioner.
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med säkerhet med andra för att utföra olika uppgifter.
I kommunikationen använder eleven med säkerhet termer och begrepp som är relevanta för området.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."