Säkerhet och miljö
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen säkerhet och miljö relaterar till syftet med ämnet sjöfartssäkerhet, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som reglerar området.
- Kunskaper om säkerhets- och miljöskyddsorganisationen i rederier och på fartyg.
- Förståelse av arbetsmiljön och arbetsmiljöarbetet ombord på fartyg i handelsflottan.
- Kunskaper om konstruktioner och teknisk utrustning för säkerhet och miljöskydd på fartyg.
- Färdigheter i att använda nödutrustning och utföra nödåtgärder ombord på fartyg samt ge första hjälpen vid olycksfall.
- Förmåga att utföra säkerhets-, arbetsmiljö- och miljöskyddsarbete på fartyg.
- Förmåga att kommunicera och använda de termer och begrepp som används inom området.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen säkerhet och miljö.
Säkerhets- och miljöskyddsorganisation
- Rederiers och fartygs säkerhets- och miljöskyddsorganisation.
- Systematiskt säkerhetsarbete på fartyg.
Personlig säkerhet
- Elektriska, mekaniska, kemiska och biologiska risker.
- Fartygs säkerhetsinstruktioner.
- Tillverkares säkerhetsinstruktioner.
- Tillstånd och checklistor för farliga arbeten.
- Personlig skyddsutrustning.
- Arbete på hög höjd och på fartygets utsida.
- Arbete i slutna utrymmen.
- Ergonomi, till exempel vid lyft.
Miljöskyddsarbete på fartyg
- Åtgärder för att förebygga förorening av den marina miljön.
- Utrustning för att förhindra förorening.
- Metoder för avfallshantering på fartyg.
Räddningsfarkoster och beredskapsbåtar
- Handhavande av räddningsfarkoster och beredskapsbåtar under och efter sjösättning.
- Drift och skötsel av räddningsfarkosters motorer.
- Omhändertagande av överlevande.
- Handhavande av lokaliseringsutrustning, radioutrustning och pyrotekniska signaler.
- Handhavande av räddningsfarkoster efter övergivande av fartyget.
- VHF-telefoni.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen säkerhet och miljö.
Eleven beskriver översiktligt lagar och andra bestämmelser som styr säkerhet, miljöskydd och arbetsmiljö.
Dessutom beskriver eleven översiktligt rederiets och fartygets säkerhets- och miljöskyddsorganisation samt de säkerhets- och miljöskyddsuppgifter som utförs på handelsfartyg.
Vidare beskriver eleven översiktligt fartygets tekniska utrustning för säkerhet och miljöskydd.
Eleven diskuterar översiktligt risker samt gör enkla riskbedömningar.
Eleven beskriver utförligt lagar och andra bestämmelser som styr säkerhet, miljöskydd och arbetsmiljö.
Dessutom beskriver eleven utförligt rederiets och fartygets säkerhets- och miljöskyddsorganisation samt de säkerhets- och miljöskyddsuppgifter som utförs på handelsfartyg.
Vidare beskriver eleven utförligt fartygets tekniska utrustning för säkerhet och miljöskydd.
Eleven diskuterar utförligt risker samt gör riskbedömningar.
Eleven beskriver utförligt lagar och andra bestämmelser som styr säkerhet, miljöskydd och arbetsmiljö.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat rederiets och fartygets säkerhets- och miljöskyddsorganisation samt de säkerhets- och miljöskyddsuppgifter som utförs på handelsfartyg.
Vidare beskriver eleven utförligt och nyanserat fartygets tekniska utrustning för säkerhet och miljöskydd.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat risker samt gör välgrundade riskbedömningar.
Eleven utför i samråd med handledare arbetsuppgifter i samband med säkerhets-, miljöskydds- och arbetsmiljöarbetet på fartyg.
I arbetet väljer och använder eleven i enkla situationer den utrustning och de verktyg som är lämpliga för arbetsuppgiften.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter i samband med säkerhets-, miljöskydds- och arbetsmiljöarbetet på fartyg.
I arbetet väljer och använder eleven den utrustning och de verktyg som är lämpliga för arbetsuppgiften.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter i samband med säkerhets-, miljöskydds- och arbetsmiljöarbetet på fartyg.
I arbetet väljer och använder eleven i komplexa situationer den utrustning och de verktyg som är lämpliga för arbetsuppgiften.
Resultatet av elevens arbete är gott.
Eleven genomför med viss säkerhet sina arbetsuppgifter enligt fastställda rutiner och givna instruktioner samt tar ansvar för materiella värden samt för egen och andras säkerhet ombord.
I arbetet kommunicerar och samarbetar eleven med viss säkerhet med andra för att utföra olika uppgifter.
I kommunikationen använder eleven med viss säkerhet termer och begrepp som är relevanta för området.
Eleven genomför med viss säkerhet sina arbetsuppgifter enligt fastställda rutiner och givna instruktioner samt tar ansvar för materiella värden samt för egen och andras säkerhet ombord.
I arbetet kommunicerar och samarbetar eleven med viss säkerhet med andra för att utföra olika uppgifter.
I kommunikationen använder eleven med viss säkerhet termer och begrepp som är relevanta för området.
Eleven genomför med säkerhet sina arbetsuppgifter enligt fastställda rutiner och givna instruktioner samt tar ansvar för materiella värden samt för egen och andras säkerhet ombord.
I arbetet kommunicerar och samarbetar eleven med säkerhet med andra för att utföra olika uppgifter.
I kommunikationen använder eleven med säkerhet termer och begrepp som är relevanta för området.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."