Barn- och ungdomssjukvård
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen barn- och ungdomssjukvård relaterar till syftet med ämnet sjukvård, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om vård- och omsorgsåtgärder och medicinska åtgärder samt kunskaper om smärta och smärtbehandling.
- Kunskaper om barns och ungdomars fysiska, psykiska och sociala utveckling samt om betydelsen av lek och andra skapande aktiviteter.
- Kunskaper om människan fysiskt, psykiskt, socialt och existentiellt vid ohälsa och i krissituationer samt förmåga att uppfatta och resonera om etiska frågeställningar.
- Förmåga att planera egna arbetsinsatser samt att utföra vård- och omsorgsuppgifter och medicintekniska uppgifter vid sjukdomar och olycksfall utifrån lagar och andra bestämmelser.
- Förmåga att uppmärksamma symtom och förändringar i människors hälsotillstånd.
- Förmåga att använda teknisk utrustning utifrån säkerhetsföreskrifter.
- Förmåga att bemöta, kommunicera och samarbeta med patienter, närstående och personal.
- Förmåga att pedagogiskt inspirera och motivera patienter till rehabiliterande eller habiliterande åtgärder och egenvård.
- Förmåga att utvärdera, rapportera och dokumentera sitt arbete och resultat, även med hjälp av informationsteknik.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen barn- och ungdomssjukvård.
- Vanliga sjukdomar hos barn och ungdomar samt olycksfall.
- Vård- och omsorgsåtgärder samt medicinska åtgärder vid sjukdomar hos barn och ungdomar.
- Omhändertagande av prematura barn.
- Smärta hos barn. Smärtbehandling.
- Barns och undomars fysiska, psykiska och sociala utveckling.
- Betydelse av lek och andra skapande aktiviteter.
- Barns och ungdomars reaktioner i kris och hur dessa kan hanteras inom vården.
- Etiska frågeställningar i samband med barns och ungdomars sjukdomar, till exempel otillräcklig smärtlindring.
- Barns och ungdomars samt närståendes behov i hälso- och sjukvård, till exempel behov av information.
- Medicinteknisk och annan utrustning.
- Betydelsen av kommunikation och samarbete.
- Rehabilitering och hablitering samt egenvård.
- System och rutiner för rapportering och dokumentation av gjorda åtgärder.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen barn- och ungdomssjukvård.
Eleven beskriver översiktligt vård- och omsorgsåtgärder samt medicinska åtgärder vid sjukdomar hos barn och ungdomar.
Dessutom beskriver eleven översiktligt de handlingar som krävs för att omhänderta sjuka, skadade och för tidigt födda barn.
Eleven redogör översiktligt för barns och ungdomars fysiska, psykiska och sociala utveckling samt lekens och andra skapande aktiviteters betydelse för deras utveckling.
Eleven redogör också översiktligt för barns och ungdomars reaktioner vid ohälsa och i krissituationer.
Dessutom diskuterar eleven översiktligt etiska frågeställningar av betydelse för barn och ungdomar som är drabbade av sjukdomar samt hur sjukvården hanterar sådana frågeställningar.
Eleven beskriver utförligt vård- och omsorgsåtgärder samt medicinska åtgärder vid sjukdomar hos barn och ungdomar.
Dessutom beskriver eleven utförligt de handlingar som krävs för att omhänderta sjuka, skadade och för tidigt födda barn.
Eleven redogör utförligt för barns och ungdomars fysiska, psykiska och sociala utveckling samt lekens och andra skapande aktiviteters betydelse för deras utveckling.
Eleven redogör också utförligt för barns och ungdomars reaktioner vid ohälsa och i krissituationer.
Dessutom diskuterar eleven utförligt etiska frågeställningar av betydelse för barn och ungdomar som är drabbade av sjukdomar samt hur sjukvården hanterar sådana frågeställningar.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat vård- och omsorgsåtgärder samt medicinska åtgärder vid sjukdomar hos barn och ungdomar.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat de handlingar som krävs för att omhänderta sjuka, skadade och för tidigt födda barn.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för barns och ungdomars fysiska, psykiska och sociala utveckling samt lekens och andra skapande aktiviteters betydelse för deras utveckling.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för barns och ungdomars reaktioner vid ohälsa och i krissituationer.
Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat etiska frågeställningar av betydelse för barn och ungdomar som är drabbade av sjukdomar samt hur sjukvården hanterar sådana frågeställningar.
Eleven planerar och utför i samråd med handledare egna arbetsinsatser.
Dessutom utför eleven i samråd med handledare vård- och omsorgsuppgifter och medicintekniska uppgifter för sjuka, skadade eller för tidigt födda barn.
Arbetet utförs med ett tillfredsställande resultat.
I arbetet uppmärksammar och rapporterar eleven i samråd med handledaresymtom och förändringar i barns och ungdomars hälsotillstånd samt barns, ungdomars och närståendes behov.
Eleven utför arbetet utifrån lagar och andra bestämmelser.
Dessutom använder eleven i samråd med handledare teknisk utrustning utifrån säkerhetsföreskrifter.
Eleven planerar och utför efter samråd med handledare egna arbetsinsatser.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare vård- och omsorgsuppgifter och medicintekniska uppgifter för sjuka, skadade eller för tidigt födda barn.
Arbetet utförs med ett tillfredsställande resultat.
I arbetet uppmärksammar och rapporterar eleven efter samråd med handledare symtom och förändringar i barns och ungdomars hälsotillstånd samt barns, ungdomars och närståendes behov.
Eleven utför arbetet utifrån lagar och andra bestämmelser.
Dessutom använder eleven efter samråd med handledare teknisk utrustning utifrån säkerhetsföreskrifter.
Eleven planerar och utför efter samråd med handledare egna arbetsinsatser.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare vård- och omsorgsuppgifter och medicintekniska uppgifter för sjuka, skadade eller för tidigt födda barn.
Arbetet utförs med ett gott resultat.
Vid behov anpassar eleven sitt arbete till ändrade förutsättningar.
I arbetet uppmärksammar och rapporterar eleven ef ter samråd med handledare symtom och förändringar i barns och ungdomars hälsotillstånd samt barns, ungdomars och närståendes behov.
Eleven utför arbetet utifrån lagar och andra bestämmelser.
Dessutom använder eleven efter samråd med handledare teknisk utrustning utifrån säkerhetsföreskrifter.
Eleven bemöter, kommunicerar och samarbetar med viss säkerhet med andra i bekanta situationer.
Dessutom inspirerar och motiverar eleven med viss säkerhet patienter till rehabilitering eller habilitering samt egenvård.
Eleven bemöter, kommunicerar och samarbetar med viss säkerhet med andra i nya situationer.
Dessutom inspirerar och motiverar eleven med viss säkerhet patienter till rehabilitering eller habilitering samt egenvård.
Eleven bemöter, kommunicerar och samarbetar med säkerhet med andra i nya situationer samt anpassar vid behov sitt bemötande, sin kommunikation och sitt samarbete till ändrade förutsättningar.
Dessutom inspirerar och motiverar eleven med säkerhet patienter till rehabilitering eller habilitering samt egenvård.
När arbetet är utfört utvärderar eleven med enkla omdömen sitt arbete och resultat.
Dessutom rapporterar och dokumenterar eleven i samråd med handledare sitt arbete.
När arbetet är utfört utvärderar eleven med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat.
Dessutom rapporterar och dokumenterar eleven efter samråd med handledare sitt arbete.
När arbetet är utfört utvärderar eleven med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Dessutom rapporterar och dokumenterar eleven efter samråd med handledare sitt arbete.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."