Palliativ vård
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen palliativ vård relaterar till syftet med ämnet sjukvård, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om vård- och omsorgsåtgärder och medicinska åtgärder samt kunskaper om smärta och smärtbehandling.
- Kunskaper om människan fysiskt, psykiskt, socialt och existentiellt vid ohälsa och i krissituationer samt förmåga att uppfatta och resonera om etiska frågeställningar.
- Förmåga att planera egna arbetsinsatser samt att utföra vård- och omsorgsuppgifter och medicintekniska uppgifter vid sjukdomar och olycksfall utifrån lagar och andra bestämmelser.
- Förmåga att uppmärksamma symtom och förändringar i människors hälsotillstånd.
- Förmåga att använda teknisk utrustning utifrån säkerhetsföreskrifter.
- Förmåga att bemöta, kommunicera och samarbeta med patienter, närstående och personal.
- Förmåga att utvärdera, rapportera och dokumentera sitt arbete och resultat, även med hjälp av informationsteknik.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen palliativ vård.
- Livshotande sjukdomar, till exempel cancer.
- Vård- och omsorgsåtgärder samt medicinska åtgärder vid vård i livets slutskede.
- Symtomlindring, till exempel vid smärta, illamående, kramper, oro och ångest.
- Kost och näringsbehov vid livshotande sjukdom.
- Kriser, existentiella frågor, reaktioner och psykosocialt stöd.
- Fysiska, psykiska och sociala förändringar i livets slutskede.
- Betydelsen av ett etiskt, estetiskt, hygieniskt och ergonomiskt förhållningssätt.
- Etiska frågeställningar i samband med livshotande sjukdomar, till exempel rätten till en värdig död.
- Medicinteknisk och annan utrustning.
- Betydelsen av bemötande, kommunikation och samarbete.
- System och rutiner för rapportering och dokumentation av gjorda åtgärder.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen palliativ vård.
Eleven beskriver översiktligt vård- och omsorgsåtgärder samt medicinska åtgärder vid livshotande sjukdomar.
Eleven redogör också översiktligt för smärtlindring och annan symtomlindring samt beskriver översiktligt betydelsen av näringsriktig kost vid livshotande sjukdomar.
Dessutom redogör eleven översiktligt för fysiska, psykiska, sociala och existentiella förändringar, kriser och reaktioner hos människor.
Eleven diskuterar översiktligt etiska frågeställningar av betydelse för människor som är drabbade av livshotande sjukdomar samt hur sjukvården hanterar sådana frågeställningar.
Eleven beskriver utförligt vård- och omsorgsåtgärder samt medicinska åtgärder vid livshotande sjukdomar.
Eleven redogör också utförligt för smärtlindring och annan symtomlindring samt beskriver utförligt betydelsen av näringsriktig kost vid livshotande sjukdomar.
Dessutom redogör eleven utförligt för fysiska, psykiska, sociala och existentiella förändringar, kriser och reaktioner hos människor.
Eleven diskuterar utförligt etiska frågeställningar av betydelse för människor som är drabbade av livshotande sjukdomar samt hur sjukvården hanterar sådana frågeställningar.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat vård- och omsorgsåtgärder samt medicinska åtgärder vid livshotande sjukdomar.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för smärtlindring och annan symtomlindring samt beskriver utförligt och nyanserat betydelsen av näringsriktig kost vid livshotande sjukdomar.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för fysiska, psykiska, sociala och existentiella förändringar, kriser och reaktioner hos människor.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat etiska frågeställningar av betydelse för människor som är drabbade av livshotande sjukdomar samt hur sjukvården hanterar sådana frågeställningar.
Eleven planerar och utför i samråd med handledare egna arbetsinsatser.
Dessutom utför eleven i samråd med handledare vård- och omsorgsuppgifter och medicintekniska uppgifter vid livshotande sjukdomar.
Arbetet utförs med ett tillfredsställande resultat.
I arbetet uppmärksammar och rapporterar eleven i samråd med handledaresymtom och förändringar i människors hälsotillstånd.
Eleven utför arbetet utifrån lagar och andra bestämmelser.
Dessutom använder eleven i samråd med handledare teknisk utrustning utifrån säkerhetsföreskrifter.
Eleven planerar och utför efter samråd med handledare egna arbetsinsatser.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare vård- och omsorgsuppgifter och medicintekniska uppgifter vid livshotande sjukdomar.
Arbetet utförs med ett tillfredsställande resultat.
I arbetet uppmärksammar och rapporterar eleven efter samråd med handledare symtom och förändringar i människors hälsotillstånd.
Eleven utför arbetet utifrån lagar och andra bestämmelser.
Dessutom använder eleven efter samråd med handledare teknisk utrustning utifrån säkerhetsföreskrifter.
Eleven planerar och utför efter samråd med handledare egna arbetsinsatser.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare vård- och omsorgsuppgifter och medicintekniska uppgifter vid livshotande sjukdomar.
Arbetet utförs med ett gott resultat.
Vid behov anpassar eleven sitt arbete till ändrade förutsättningar.
I arbetet uppmärksammar och rapporterar eleven efter samråd med handledare symtom och förändringar i människors hälsotillstånd.
Eleven utför arbetet utifrån lagar och andra bestämmelser.
Dessutom använder eleven efter samråd med handledare teknisk utrustning utifrån säkerhetsföreskrifter.
Eleven bemöter, kommunicerar och samarbetar med viss säkerhet med andra i bekanta situationer.
Eleven bemöter, kommunicerar och samarbetar med viss säkerhet med andra i nya situationer.
Eleven bemöter, kommunicerar och samarbetar med säkerhet med andra i nya situationer samt anpassar vid behov sitt bemötande, sin kommunikation och sitt samarbete till ändrade förutsättningar.
När arbetet är utfört utvärderar eleven med enkla omdömen sitt arbete och resultat.
Dessutom rapporterar och dokumenterar eleven i samråd med handledaresitt arbete.
När arbetet är utfört utvärderar eleven med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat.
Dessutom rapporterar och dokumenterar eleven efter samråd med handledare sitt arbete.
När arbetet är utfört utvärderar eleven med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Dessutom rapporterar och dokumenterar eleven efter samråd med handledare sitt arbete.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."