Palliativ vård

kurs
Kurskod
SJULIN0
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen palliativ vård relaterar till syftet med ämnet sjukvård, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen palliativ vård.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen palliativ vård.

E
Eleven beskriver översiktligt vård- och omsorgsåtgärder samt medicinska åtgärder vid livshotande sjukdomar.
Eleven redogör också översiktligt för smärtlindring och annan symtomlindring samt beskriver översiktligt betydelsen av näringsriktig kost vid livshotande sjukdomar.
Dessutom redogör eleven översiktligt för fysiska, psykiska, sociala och existentiella förändringar, kriser och reaktioner hos människor.
Eleven diskuterar översiktligt etiska frågeställningar av betydelse för människor som är drabbade av livshotande sjukdomar samt hur sjukvården hanterar sådana frågeställningar.
C
Eleven beskriver utförligt vård- och omsorgsåtgärder samt medicinska åtgärder vid livshotande sjukdomar.
Eleven redogör också utförligt för smärtlindring och annan symtomlindring samt beskriver utförligt betydelsen av näringsriktig kost vid livshotande sjukdomar.
Dessutom redogör eleven utförligt för fysiska, psykiska, sociala och existentiella förändringar, kriser och reaktioner hos människor.
Eleven diskuterar utförligt etiska frågeställningar av betydelse för människor som är drabbade av livshotande sjukdomar samt hur sjukvården hanterar sådana frågeställningar.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat vård- och omsorgsåtgärder samt medicinska åtgärder vid livshotande sjukdomar.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för smärtlindring och annan symtomlindring samt beskriver utförligt och nyanserat betydelsen av näringsriktig kost vid livshotande sjukdomar.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för fysiska, psykiska, sociala och existentiella förändringar, kriser och reaktioner hos människor.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat etiska frågeställningar av betydelse för människor som är drabbade av livshotande sjukdomar samt hur sjukvården hanterar sådana frågeställningar.
E
Eleven planerar och utför i samråd med handledare egna arbetsinsatser.
Dessutom utför eleven i samråd med handledare vård- och omsorgsuppgifter och medicintekniska uppgifter vid livshotande sjukdomar.
Arbetet utförs med ett tillfredsställande resultat.
I arbetet uppmärksammar och rapporterar eleven i samråd med handledaresymtom och förändringar i människors hälsotillstånd.
Eleven utför arbetet utifrån lagar och andra bestämmelser.
Dessutom använder eleven i samråd med handledare teknisk utrustning utifrån säkerhetsföreskrifter.
C
Eleven planerar och utför efter samråd med handledare egna arbetsinsatser.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare vård- och omsorgsuppgifter och medicintekniska uppgifter vid livshotande sjukdomar.
Arbetet utförs med ett tillfredsställande resultat.
I arbetet uppmärksammar och rapporterar eleven efter samråd med handledare symtom och förändringar i människors hälsotillstånd.
Eleven utför arbetet utifrån lagar och andra bestämmelser.
Dessutom använder eleven efter samråd med handledare teknisk utrustning utifrån säkerhetsföreskrifter.
A
Eleven planerar och utför efter samråd med handledare egna arbetsinsatser.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare vård- och omsorgsuppgifter och medicintekniska uppgifter vid livshotande sjukdomar.
Arbetet utförs med ett gott resultat.
Vid behov anpassar eleven sitt arbete till ändrade förutsättningar.
I arbetet uppmärksammar och rapporterar eleven efter samråd med handledare symtom och förändringar i människors hälsotillstånd.
Eleven utför arbetet utifrån lagar och andra bestämmelser.
Dessutom använder eleven efter samråd med handledare teknisk utrustning utifrån säkerhetsföreskrifter.
E
Eleven bemöter, kommunicerar och samarbetar med viss säkerhet med andra i bekanta situationer.
C
Eleven bemöter, kommunicerar och samarbetar med viss säkerhet med andra i nya situationer.
A
Eleven bemöter, kommunicerar och samarbetar med säkerhet med andra i nya situationer samt anpassar vid behov sitt bemötande, sin kommunikation och sitt samarbete till ändrade förutsättningar.
E
När arbetet är utfört utvärderar eleven med enkla omdömen sitt arbete och resultat.
Dessutom rapporterar och dokumenterar eleven i samråd med handledaresitt arbete.
C
När arbetet är utfört utvärderar eleven med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat.
Dessutom rapporterar och dokumenterar eleven efter samråd med handledare sitt arbete.
A
När arbetet är utfört utvärderar eleven med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Dessutom rapporterar och dokumenterar eleven efter samråd med handledare sitt arbete.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."