Beskärning och trädvård
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen beskärning och trädvård relaterar till syftet med ämnet skötsel av utemiljöer, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om olika skötselåtgärder med hänsyn till växternas biologi och funktion samt till klimatfaktorer.
- Kunskaper om olika beskärningstekniker och hur olika växtslag reagerar på beskärning samt om växtsjukdomar och skadedjur i samband med beskärning.
- Förmåga att tolka skötselplaner som underlag för olika skötselmoment och för bedömning av tidsåtgång samt att upprätta enkla skötselplaner.
- Förmåga att beskära och vårda olika trädslag.
- Förmåga att använda teknisk utrustning, handredskap och verktyg.
- Förmåga att arbeta säkert och ergonomiskt samt kunskaper om säkerhetsrisker i arbetet.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.
- Förmåga att bedöma arbetsresultatet.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen beskärning och trädvård.
Biologisk grund
- Grundprinciperna för beskärning och växternas reaktion på beskärning vid uppbyggnads-, föryngrings- och underhållsbeskärning.
- Faktorer som påverkar växtlighetens vitalitet i stadsmiljö.
- Beskärningstidpunkt för olika växtslag.
- Smittspridning i samband med beskärning.
Arbetsuppgifter
- Trädvårdsplaner som underlag för planering av arbetsuppgifter.
- Arbete med beskärning av fruktträd, träd, buskar och häckar.
- Användning av verktyg och annan teknisk utrustning samt vård av beskärningsutrustning.
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
- Arbetsmiljö och säkerhet samt ergonomi i samband med beskärning och trädvårdsarbete.
- Bestämmelser i samband med arbete på hög höjd.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen beskärning och trädvård.
Eleven redogör översiktligt för olika beskärningstekniker och för träds, buskars och häckars reaktioner på beskärning.
Dessutom redogör eleven översiktligt för spridning av växtsjukdomar och skadedjur i samband med beskärning.
Eleven redogör utförligt för olika beskärningstekniker och för träds, buskars och häckars reaktioner på beskärning.
Dessutom redogör eleven utförligt för spridning av växtsjukdomar och skadedjur i samband med beskärning.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika beskärningstekniker och för träds, buskars och häckars reaktioner på beskärning.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för spridning av växtsjukdomar och skadedjur i samband med beskärning.
Eleven tolkar i samråd med handledare enkla trädvårdsplaner och planerar i samråd med handledare sitt arbete.
I planeringen beskriver eleven översiktligt trädens kondition, identifierar med viss säkerhet symtom på växtskador och skadegörare samt ger enkla förslag på beskärnings- och trädvårdsåtgärder.
Eleven följer arbetsinstruktioner och genomför i samråd med handledare beskärning och trädvård.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet teknisk utrustning och verktyg.
Dessutom löser eleven i samråd med handledare de problem som uppkommer.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven tolkar efter samråd med handledare enkla trädvårdsplaner och planerar efter samråd med handledare sitt arbete.
I planeringen beskriver eleven utförligt trädens kondition, identifierar med viss säkerhet symtom på växtskador och skadegörare samt ger välgrundade förslag på beskärnings- och trädvårdsåtgärder.
Eleven följer arbetsinstruktioner och genomför efter samråd med handledare beskärning och trädvård.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet teknisk utrustning och verktyg.
Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppkommer.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven tolkar efter samråd med handledare enkla trädvårdsplaner och planerar efter samråd med handledare sitt arbete.
I planeringen beskriver eleven utförligt och nyanserat trädens kondition, identifierar med säkerhet symtom på växtskador och skadegörare samt ger välgrundade och nyanserade förslag på beskärnings- och trädvårdsåtgärder.
Eleven följer arbetsinstruktioner och genomför efter samråd med handledare beskärning och trädvård.
I arbetet använder eleven med säkerhet teknisk utrustning och verktyg.
Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppkommer.
Resultatet av arbetet är gott.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen och de verktyg som används vid beskärning och trädvård samt beskriver översiktligt säkerhetsrisker i arbetet.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När arbetet är utfört gör eleven en enkel bedömning av arbetsresultatet.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen och de verktyg som används vid beskärning och trädvård samt beskriver utförligt säkerhetsrisker i arbetet.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När arbetet är utfört gör eleven en välgrundad bedömning av arbetsresultatet.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen och de verktyg som används vid beskärning och trädvård samt beskriver utförligt och nyanserat säkerhetsrisker i arbetet.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När arbetet är utfört gör eleven en välgrundad och nyanserad bedömning av arbetsresultatet.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."