Beskärning och trädvård

kurs
Kurskod
SKÖBEK0
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen beskärning och trädvård relaterar till syftet med ämnet skötsel av utemiljöer, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen beskärning och trädvård.

Biologisk grund

Arbetsuppgifter

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen beskärning och trädvård.

E
Eleven redogör översiktligt för olika beskärningstekniker och för träds, buskars och häckars reaktioner på beskärning.
Dessutom redogör eleven översiktligt för spridning av växtsjukdomar och skadedjur i samband med beskärning.
C
Eleven redogör utförligt för olika beskärningstekniker och för träds, buskars och häckars reaktioner på beskärning.
Dessutom redogör eleven utförligt för spridning av växtsjukdomar och skadedjur i samband med beskärning.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika beskärningstekniker och för träds, buskars och häckars reaktioner på beskärning.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för spridning av växtsjukdomar och skadedjur i samband med beskärning.
E
Eleven tolkar i samråd med handledare enkla trädvårdsplaner och planerar i samråd med handledare sitt arbete.
I planeringen beskriver eleven översiktligt trädens kondition, identifierar med viss säkerhet symtom på växtskador och skadegörare samt ger enkla förslag på beskärnings- och trädvårdsåtgärder.
Eleven följer arbetsinstruktioner och genomför i samråd med handledare beskärning och trädvård.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet teknisk utrustning och verktyg.
Dessutom löser eleven i samråd med handledare de problem som uppkommer.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
C
Eleven tolkar efter samråd med handledare enkla trädvårdsplaner och planerar efter samråd med handledare sitt arbete.
I planeringen beskriver eleven utförligt trädens kondition, identifierar med viss säkerhet symtom på växtskador och skadegörare samt ger välgrundade förslag på beskärnings- och trädvårdsåtgärder.
Eleven följer arbetsinstruktioner och genomför efter samråd med handledare beskärning och trädvård.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet teknisk utrustning och verktyg.
Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppkommer.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
A
Eleven tolkar efter samråd med handledare enkla trädvårdsplaner och planerar efter samråd med handledare sitt arbete.
I planeringen beskriver eleven utförligt och nyanserat trädens kondition, identifierar med säkerhet symtom på växtskador och skadegörare samt ger välgrundade och nyanserade förslag på beskärnings- och trädvårdsåtgärder.
Eleven följer arbetsinstruktioner och genomför efter samråd med handledare beskärning och trädvård.
I arbetet använder eleven med säkerhet teknisk utrustning och verktyg.
Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppkommer.
Resultatet av arbetet är gott.
E
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen och de verktyg som används vid beskärning och trädvård samt beskriver översiktligt säkerhetsrisker i arbetet.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När arbetet är utfört gör eleven en enkel bedömning av arbetsresultatet.
C
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen och de verktyg som används vid beskärning och trädvård samt beskriver utförligt säkerhetsrisker i arbetet.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När arbetet är utfört gör eleven en välgrundad bedömning av arbetsresultatet.
A
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen och de verktyg som används vid beskärning och trädvård samt beskriver utförligt och nyanserat säkerhetsrisker i arbetet.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När arbetet är utfört gör eleven en välgrundad och nyanserad bedömning av arbetsresultatet.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."