Skötsel av utemiljöer

kurs
Kurskod
SKÖSKÖ0
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen skötsel av utemiljöer relaterar till syftet med ämnet skötsel av utemiljöer, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen skötsel av utemiljöer.

Biologisk grund och utemiljöns funktion

Arbetsuppgifter

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen skötsel av utemiljöer.

E
Eleven redogör översiktligt för olika skötselåtgärder med hänsyn till växternas biologi, kondition och funktion samt till växtplats och klimat.
Dessutom beskriver eleven översiktligt växters reaktioner på olika skötselåtgärder.
C
Eleven redogör utförligt för olika skötselåtgärder med hänsyn till växternas biologi, kondition och funktion samt till växtplats och klimat.
Dessutom beskriver eleven utförligt växters reaktioner på olika skötselåtgärder.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika skötselåtgärder med hänsyn till växternas biologi, kondition och funktion samt till växtplats och klimat.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat växters reaktioner på olika skötselåtgärder.
E
Eleven tolkar i samråd med handledare skötselplaner.
Dessutom upprättar eleven i samråd med handledare en enkel skötselplan och motiverar översiktligt sina förslag i den.
Eleven följer arbetsinstruktioner och genomför i samråd med handledare skötsel och underhåll av grönytor och andra utemiljöer.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet teknisk utrustning och handredskap.
Dessutom löser eleven i samråd med handledare de problem som uppkommer.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande vad gäller estetik och hantverksmässigt utförande.
C
Eleven tolkar efter samråd med handledare skötselplaner.
Dessutom upprättar eleven efter samråd med handledare en enkel skötselplan och motiverar utförligt sina förslag i den.
Eleven följer arbetsinstruktioner och genomför efter samråd med handledare skötsel och underhåll av grönytor och andra utemiljöer.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet teknisk utrustning och handredskap.
Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppkommer.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande vad gäller estetik och hantverksmässigt utförande.
A
Eleven tolkar efter samråd med handledare skötselplaner.
Dessutom upprättar eleven efter samråd med handledare en enkel skötselplan och motiverar utförligt och nyanserat sina förslag i den.
Eleven följer arbetsinstruktioner och genomför efter samråd med handledare skötsel och underhåll av grönytor och andra utemiljöer.
I arbetet använder eleven med säkerhet teknisk utrustning och handredskap.
Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppkommer.
Resultatet av arbetet är gott vad gäller estetik och hantverksmässigt utförande.
E
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen och de handredskap som används vid skötsel av utemiljöer samt beskriver översiktligt säkerhetsrisker i arbetet.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När arbetet är utfört gör eleven en enkel bedömning av arbetsresultatet.
C
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen och de handredskap som används vid skötsel av utemiljöer samt beskriver utförligt säkerhetsrisker i arbetet.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När arbetet är utfört gör eleven en välgrundad bedömning av arbetsresultatet.
A
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen och de handredskap som används vid skötsel av utemiljöer samt beskriver utförligt och nyanserat säkerhetsrisker i arbetet.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När arbetet är utfört gör eleven en välgrundad och nyanserad bedömning av arbetsresultatet.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."