Skötsel av utemiljöer
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen skötsel av utemiljöer relaterar till syftet med ämnet skötsel av utemiljöer, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om olika skötselåtgärder med hänsyn till växternas biologi och funktion samt till klimatfaktorer.
- Förmåga att tolka skötselplaner som underlag för olika skötselmoment och för bedömning av tidsåtgång samt att upprätta enkla skötselplaner.
- Förmåga att bedöma skötselbehov samt att sköta och underhålla grönytor och andra utemiljöer.
- Förmåga att använda teknisk utrustning, handredskap och verktyg.
- Förmåga att arbeta säkert och ergonomiskt samt kunskaper om säkerhetsrisker i arbetet.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.
- Förmåga att bedöma arbetsresultatet.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen skötsel av utemiljöer.
Biologisk grund och utemiljöns funktion
- Skötselåtgärdernas biologiska påverkan på enskilda växter, gräsytor och planteringsytor samt anpassning av skötselåtgärder efter växternas biologi.
- Utemiljöers funktion för olika brukargrupper och anpassning av skötselåtgärder efter funktion.
Arbetsuppgifter
- Tolkning och upprättande av enkla skötselplaner innehållande beskrivning av arbetsmoment och bedömning av tidsåtgång för olika arbetsmoment.
- Arbete med skötsel av gräsytor, planteringsytor, hårdgjorda ytor samt lekutrustning och parkutrustning, till exempel gräsklippning, beskärning av buskar, häckklippning, ogräsbekämpning och putsning.
- Metoder för ogräsbekämpning, till exempel termisk ogräsbekämpning och marktäckning.
- Hantverksmässiga skötselarbeten, till exempel putsning av rabatter, ogräsrensning och buskbeskärning.
- Kvalitetskrav för utförda arbeten och bedömning av arbetsresultat.
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
- Arbetsmiljö och säkerhet i samband med skötsel och underhållsarbete. Bedömning av olycksrisker och förebyggande åtgärder för att förhindra olyckor i arbetet.
- Säkerhet vid och säkerhetskontroll av lekplatser.
- Ergonomi i samband med arbete med skötsel och underhåll.
- Lagar och andra bestämmelser inom området.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen skötsel av utemiljöer.
Eleven redogör översiktligt för olika skötselåtgärder med hänsyn till växternas biologi, kondition och funktion samt till växtplats och klimat.
Dessutom beskriver eleven översiktligt växters reaktioner på olika skötselåtgärder.
Eleven redogör utförligt för olika skötselåtgärder med hänsyn till växternas biologi, kondition och funktion samt till växtplats och klimat.
Dessutom beskriver eleven utförligt växters reaktioner på olika skötselåtgärder.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika skötselåtgärder med hänsyn till växternas biologi, kondition och funktion samt till växtplats och klimat.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat växters reaktioner på olika skötselåtgärder.
Eleven tolkar i samråd med handledare skötselplaner.
Dessutom upprättar eleven i samråd med handledare en enkel skötselplan och motiverar översiktligt sina förslag i den.
Eleven följer arbetsinstruktioner och genomför i samråd med handledare skötsel och underhåll av grönytor och andra utemiljöer.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet teknisk utrustning och handredskap.
Dessutom löser eleven i samråd med handledare de problem som uppkommer.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande vad gäller estetik och hantverksmässigt utförande.
Eleven tolkar efter samråd med handledare skötselplaner.
Dessutom upprättar eleven efter samråd med handledare en enkel skötselplan och motiverar utförligt sina förslag i den.
Eleven följer arbetsinstruktioner och genomför efter samråd med handledare skötsel och underhåll av grönytor och andra utemiljöer.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet teknisk utrustning och handredskap.
Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppkommer.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande vad gäller estetik och hantverksmässigt utförande.
Eleven tolkar efter samråd med handledare skötselplaner.
Dessutom upprättar eleven efter samråd med handledare en enkel skötselplan och motiverar utförligt och nyanserat sina förslag i den.
Eleven följer arbetsinstruktioner och genomför efter samråd med handledare skötsel och underhåll av grönytor och andra utemiljöer.
I arbetet använder eleven med säkerhet teknisk utrustning och handredskap.
Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppkommer.
Resultatet av arbetet är gott vad gäller estetik och hantverksmässigt utförande.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen och de handredskap som används vid skötsel av utemiljöer samt beskriver översiktligt säkerhetsrisker i arbetet.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När arbetet är utfört gör eleven en enkel bedömning av arbetsresultatet.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen och de handredskap som används vid skötsel av utemiljöer samt beskriver utförligt säkerhetsrisker i arbetet.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När arbetet är utfört gör eleven en välgrundad bedömning av arbetsresultatet.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen och de handredskap som används vid skötsel av utemiljöer samt beskriver utförligt och nyanserat säkerhetsrisker i arbetet.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När arbetet är utfört gör eleven en välgrundad och nyanserad bedömning av arbetsresultatet.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."