Skogsskötsel - specialisering
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen skogsskötsel - specialisering relaterar till syftet med ämnet skogsproduktion, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om svenska trädslag, om deras egenskaper och användningsområden samt om ståndorter.
- Förmåga att identifiera skador och skadegörare på växande träd och virke samt att föreslå motåtgärder.
- Förmåga att tolka och upprätta skogsbruksplaner med hänsyn tagen till natur- och kulturvärden.
- Förmåga att planera och genomföra arbetsuppgifter inom skogsproduktion.
- Förmåga att göra ekonomiska beräkningar för åtgärder inom skogsproduktion.
- Förmåga att arbeta säkert och ergonomiskt.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som rör skogsbruket samt om skogens certifieringssystem.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen skogsskötsel - specialisering.
- Särskilda krav inom skogsbruket, till exempel hänsyn till naturvärden, kulturvärden och sociala värden.
- Planering och genomförande av arbetsuppgifter inom valt specialområde inom skogsbruk, till exempel ädellövskog, produktion av skogsbränsle, urskogsliknande skogar, fjällskogar, skärgårdsskogar eller tätortsnära skogar.
- Ekonomiska beräkningar och kalkyler för verksamheten.
- Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med det valda specialområdet.
- Certifieringssystem inom valt specialområde.
- Lagar och andra bestämmelser, till exempel skogsvårdslagen.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen skogsskötsel - specialisering.
Eleven identifierar, i samband med arbete i skogen, med viss säkerhet vanliga skador och skadegörare på växande skog.
Dessutom redogör eleven översiktligt för vad som orsakat skadorna och ger enkla förslag på motåtgärder.
Eleven identifierar, i samband med arbete i skogen, med viss säkerhet vanliga skador och skadegörare på växande skog.
Dessutom redogör eleven utförligt för vad som orsakat skadorna och ger välgrundade förslag på motåtgärder.
Eleven identifierar, i samband med arbete i skogen, med säkerhet vanliga skador och skadegörare på växande skog.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för vad som orsakat skadorna och ger välgrundade och nyanserade förslag på motåtgärder.
Eleven upprättar i samråd med handledare en enkel plan för skogsskötsel inom valt specialområde samt tar i planen hänsyn till natur- och kulturvärden och sociala värden.
Eleven planerar och genomför i samråd med handledare arbetsuppgifter inom valt specialområde inom skogsbruk.
I planeringen gör eleven enkla bedömningar av när och hur olika arbetsuppgifter ska genomföras.
I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Dessutom gör eleven enkla ekonomiska beräkningar av kostnader och intäkter för olika skogsskötselåtgärder samt värderar sitt resultat med enkla omdömen.
Eleven upprättar efter samråd med handledare en genomarbetad plan för skogsskötsel inom valt specialområde samt tar i planen hänsyn till natur- och kulturvärden och sociala värden.
Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom valt specialområde inom skogsbruk.
I planeringen gör eleven välgrundade bedömningar av när och hur olika arbetsuppgifter ska genomföras.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Dessutom gör eleven ekonomiska beräkningar av kostnader och intäkter för olika skogsskötselåtgärder samt värderar sitt resultat med enkla omdömen.
Eleven upprättar efter samråd med handledare en genomarbetad plan för skogsskötsel inom valt specialområde samt tar i planen hänsyn till natur- och kulturvärden och sociala värden.
Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom valt specialområde inom skogsbruk.
I planeringen gör eleven välgrundade och nyanserade bedömningar av när och hur olika arbetsuppgifter ska genomföras.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Resultatet av arbetet är gott.
Dessutom gör eleven ekonomiska avancerade beräkningar av kostnader och intäkter för olika skogsskötselåtgärder samt värderar sitt resultat med nyanserade omdömen.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt, använder personlig skyddsutrustning samt tillämpar gällande skyddsföreskrifter.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med certifieringssystem, lagar och andra bestämmelser som gäller inom det valda specialområdet.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt, använder personlig skyddsutrustning samt tillämpar gällande skyddsföreskrifter.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med certifieringssystem, lagar och andra bestämmelser som gäller inom det valda specialområdet.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt, använder personlig skyddsutrustning samt tillämpar gällande skyddsföreskrifter.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med certifieringssystem, lagar och andra bestämmelser som gäller inom det valda specialområdet.
När arbetet är utfört gör eleven en enkel bedömning av arbetsresultatet och rapporterar det.
När arbetet är utfört gör eleven en välgrundad bedömning av arbetsresultatet och rapporterar det.
När arbetet är utfört gör eleven en välgrundad och nyanserad bedömning av arbetsresultatet och rapporterar det.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."