Skogsskötsel 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen skogsskötsel 1 relaterar till syftet med ämnet skogsproduktion, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om svenska trädslag, om deras egenskaper och användningsområden samt om ståndorter.
- Förmåga att identifiera skador och skadegörare på växande träd och virke samt att föreslå motåtgärder.
- Förmåga att tolka och upprätta skogsbruksplaner med hänsyn tagen till natur- och kulturvärden.
- Förmåga att planera och genomföra arbetsuppgifter inom skogsproduktion.
- Förmåga att göra ekonomiska beräkningar för åtgärder inom skogsproduktion.
- Förmåga att arbeta säkert och ergonomiskt.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som rör skogsbruket samt om skogens certifieringssystem.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen skogsskötsel 1.
- Svenska trädslag samt deras egenskaper, ståndortskrav och användningsområden.
- Begreppet ståndortsindex.
- Vanliga skadegörare på växande träd.
- Förebyggande åtgärder mot vanliga skadegörare på växande träd.
- Grundläggande metoder för tolkning av skogsbruksplaner.
- Röjning och uppföljning av röjningsarbete i olika typer av bestånd.
- Markberedning och olika föryngringsmetoder.
- Gallring och grundläggande metoder för uppföljning av gallring.
- Grundläggande metoder för skogsuppskattning samt användning av skogsuppskattningsinstrument och gallringsmallar.
- Bonitering med höjdutvecklingskurvor.
- Ekonomiska beräkningar av kostnader och intäkter för olika skogsskötselåtgärder.
- Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med skogsskötsel.
- Brandförebyggande åtgärder.
- Certifieringssystem inom skogsbruk.
- Lagar och andra bestämmelser inom området, till exempel skogsvårdslagen.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen skogsskötsel 1.
Eleven identifierar med viss säkerhet och namnger, i samband med fältstudier, de vanligaste svenska trädslagen samt beskriver översiktligt deras egenskaper och användningsområden.
Eleven redogör också översiktligt för innebörden i begreppet ståndortsindex.
Dessutom redogör eleven översiktligt för de vanligaste skadegörarna på växande träd samt för åtgärder för att förebygga skador.
Eleven identifierar med viss säkerhet och namnger, i samband med fältstudier, de vanligaste svenska trädslagen samt beskriver utförligt deras egenskaper och användningsområden.
Eleven redogör också utförligt för innebörden i begreppet ståndortsindex.
Dessutom redogör eleven utförligt för de vanligaste skadegörarna på växande träd samt för åtgärder för att förebygga skador.
Eleven identifierar med säkerhet och namnger, i samband med fältstudier, de vanligaste svenska trädslagen samt beskriver utförligt och nyanserat deras egenskaper och användningsområden.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för innebörden i begreppet ståndortsindex.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de vanligaste skadegörarna på växande träd samt för åtgärder för att förebygga skador.
Eleven tolkar med viss säkerhet skogsbruksplaner.
Eleven följer arbetsinstruktioner och genomför i samråd med handledare arbetsuppgifter inom skogsvård och avverkning.
Dessutom genomför eleven i samråd med handledare gallringsarbete och uppföljning av gallring.
I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven tolkar med viss säkerhet skogsbruksplaner.
Eleven följer arbetsinstruktioner och genomför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom skogsvård och avverkning.
Dessutom genomför eleven efter samråd med handledare gallringsarbete och uppföljning av gallring.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven tolkar med säkerhet skogsbruksplaner.
Eleven följer arbetsinstruktioner och genomför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom skogsvård och avverkning.
Dessutom genomför eleven efter samråd med handledare gallringsarbete och uppföljning av gallring.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Resultatet av arbetet är gott.
Eleven använder i samråd med handledare teknisk utrustning.
Eleven använder också med viss säkerhet skogsuppskattningsinstrument och gallringsmallar.
Dessutom gör eleven enkla ekonomiska beräkningar av kostnader och intäkter för olika skogsskötselåtgärder samt värderar sitt resultat med enkla omdömen.
Eleven använder efter samråd med handledare teknisk utrustning.
Eleven använder också med viss säkerhet skogsuppskattningsinstrument och gallringsmallar.
Dessutom gör eleven ekonomiska beräkningar av kostnader och intäkter för olika skogsskötselåtgärder samt värderar sitt resultat med enkla omdömen.
Eleven använder efter samråd med handledare teknisk utrustning.
Eleven använder också med säkerhet skogsuppskattningsinstrument och gallringsmallar.
Dessutom gör eleven avancerade ekonomiska beräkningar av kostnader och intäkter för olika skogsskötselåtgärder samt värderar sitt resultat med nyanserade omdömen.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt, använder personlig skyddsutrustning samt tillämpar gällande skyddsföreskrifter.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med certifieringssystem, lagar och andra bestämmelser som gäller inom området.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt, använder personlig skyddsutrustning samt tillämpar gällande skyddsföreskrifter.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med certifieringssystem, lagar och andra bestämmelser som gäller inom området.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt, använder personlig skyddsutrustning samt tillämpar gällande skyddsföreskrifter.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med certifieringssystem, lagar och andra bestämmelser som gäller inom området.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."