Skogsskötsel 1

kurs
Kurskod
SKGSKO01
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen skogsskötsel 1 relaterar till syftet med ämnet skogsproduktion, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen skogsskötsel 1.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen skogsskötsel 1.

E
Eleven identifierar med viss säkerhet och namnger, i samband med fältstudier, de vanligaste svenska trädslagen samt beskriver översiktligt deras egenskaper och användningsområden.
Eleven redogör också översiktligt för innebörden i begreppet ståndortsindex.
Dessutom redogör eleven översiktligt för de vanligaste skadegörarna på växande träd samt för åtgärder för att förebygga skador.
C
Eleven identifierar med viss säkerhet och namnger, i samband med fältstudier, de vanligaste svenska trädslagen samt beskriver utförligt deras egenskaper och användningsområden.
Eleven redogör också utförligt för innebörden i begreppet ståndortsindex.
Dessutom redogör eleven utförligt för de vanligaste skadegörarna på växande träd samt för åtgärder för att förebygga skador.
A
Eleven identifierar med säkerhet och namnger, i samband med fältstudier, de vanligaste svenska trädslagen samt beskriver utförligt och nyanserat deras egenskaper och användningsområden.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för innebörden i begreppet ståndortsindex.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de vanligaste skadegörarna på växande träd samt för åtgärder för att förebygga skador.
E
Eleven tolkar med viss säkerhet skogsbruksplaner.
Eleven följer arbetsinstruktioner och genomför i samråd med handledare arbetsuppgifter inom skogsvård och avverkning.
Dessutom genomför eleven i samråd med handledare gallringsarbete och uppföljning av gallring.
I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
C
Eleven tolkar med viss säkerhet skogsbruksplaner.
Eleven följer arbetsinstruktioner och genomför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom skogsvård och avverkning.
Dessutom genomför eleven efter samråd med handledare gallringsarbete och uppföljning av gallring.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
A
Eleven tolkar med säkerhet skogsbruksplaner.
Eleven följer arbetsinstruktioner och genomför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom skogsvård och avverkning.
Dessutom genomför eleven efter samråd med handledare gallringsarbete och uppföljning av gallring.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Resultatet av arbetet är gott.
E
Eleven använder i samråd med handledare teknisk utrustning.
Eleven använder också med viss säkerhet skogsuppskattningsinstrument och gallringsmallar.
Dessutom gör eleven enkla ekonomiska beräkningar av kostnader och intäkter för olika skogsskötselåtgärder samt värderar sitt resultat med enkla omdömen.
C
Eleven använder efter samråd med handledare teknisk utrustning.
Eleven använder också med viss säkerhet skogsuppskattningsinstrument och gallringsmallar.
Dessutom gör eleven ekonomiska beräkningar av kostnader och intäkter för olika skogsskötselåtgärder samt värderar sitt resultat med enkla omdömen.
A
Eleven använder efter samråd med handledare teknisk utrustning.
Eleven använder också med säkerhet skogsuppskattningsinstrument och gallringsmallar.
Dessutom gör eleven avancerade ekonomiska beräkningar av kostnader och intäkter för olika skogsskötselåtgärder samt värderar sitt resultat med nyanserade omdömen.
E
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt, använder personlig skyddsutrustning samt tillämpar gällande skyddsföreskrifter.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med certifieringssystem, lagar och andra bestämmelser som gäller inom området.
C
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt, använder personlig skyddsutrustning samt tillämpar gällande skyddsföreskrifter.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med certifieringssystem, lagar och andra bestämmelser som gäller inom området.
A
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt, använder personlig skyddsutrustning samt tillämpar gällande skyddsföreskrifter.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med certifieringssystem, lagar och andra bestämmelser som gäller inom området.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."