Skogsskötsel 2

kurs
Kurskod
SKGSKO02
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen skogsskötsel 2 relaterar till syftet med ämnet skogsproduktion, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen skogsskötsel 2.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen skogsskötsel 2.

E
Eleven identifierar, i samband med arbete i skogen, med viss säkerhet vanliga skador och skadegörare på växande skog.
Dessutom redogör eleven översiktligt för vad som orsakat skadorna och ger enkla förslag på motåtgärder.
C
Eleven identifierar, i samband med arbete i skogen, med viss säkerhet vanliga skador och skadegörare på växande skog.
Dessutom redogör eleven utförligt för vad som orsakat skadorna och ger välgrundade förslag på motåtgärder.
A
Eleven identifierar, i samband med arbete i skogen, med säkerhet vanliga skador och skadegörare på växande skog.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för vad som orsakat skadorna och ger välgrundade och nyanserade förslag på motåtgärder.
E
Eleven upprättar i samråd med handledare en enkel plan för skogsskötsel i vilken eleven tar hänsyn till natur- och kulturvärden.
Eleven planerar och genomför i samråd med handledare arbetsuppgifter inom skogsskötsel.
I planeringen gör eleven enkla bedömningar av när och hur olika arbetsuppgifter ska genomföras.
I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Dessutom gör eleven enkla ekonomiska beräkningar av kostnader och intäkter för olika skogsskötselåtgärder samt värderar sitt resultat med enkla omdömen.
C
Eleven upprättar efter samråd med handledare en enkel plan för skogsskötsel i vilken eleven tar hänsyn till natur- och kulturvärden.
Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom skogsskötsel.
I planeringen gör eleven välgrundade bedömningar av när och hur olika arbetsuppgifter ska genomföras.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Dessutom gör eleven ekonomiska beräkningar av kostnader och intäkter för olika skogsskötselåtgärder samt värderar sitt resultat med enkla omdömen.
A
Eleven upprättar efter samråd med handledare en enkel plan för skogsskötsel i vilken eleven tar hänsyn till natur- och kulturvärden.
Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom skogsskötsel.
I planeringen gör eleven välgrundade och nyanserade bedömningar av när och hur olika arbetsuppgifter ska genomföras.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Resultatet av arbetet är gott.
Dessutom gör eleven avancerade ekonomiska beräkningar av kostnader och intäkter för olika skogsskötselåtgärder samt värderar sitt resultat med nyanserade omdömen.
E
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt, använder personlig skyddsutrustning samt tillämpar gällande skyddsföreskrifter.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med certifieringssystem, lagar och andra bestämmelser som gäller inom området.
C
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt, använder personlig skyddsutrustning samt tillämpar gällande skyddsföreskrifter.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med certifieringssystem, lagar och andra bestämmelser som gäller inom området.
A
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt, använder personlig skyddsutrustning samt tillämpar gällande skyddsföreskrifter.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med certifieringssystem, lagar och andra bestämmelser som gäller inom området.
E
När arbetet är utfört gör eleven en enkel bedömning av arbetsresultatet och rapporterar det.
C
När arbetet är utfört gör eleven en välgrundad bedömning av arbetsresultatet och rapporterar det.
A
När arbetet är utfört gör eleven en välgrundad och nyanserad bedömning av arbetsresultatet och rapporterar det.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."