Virkesmätning
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen virkesmätning relaterar till syftet med ämnet skogsproduktion, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om svenska trädslag, om deras egenskaper och användningsområden samt om ståndorter.
- Förmåga att identifiera skador och skadegörare på växande träd och virke samt att föreslå motåtgärder.
- Förmåga att utföra klassning och aptering av virke.
- Förmåga att göra ekonomiska beräkningar för åtgärder inom skogsproduktion.
- Förmåga att arbeta säkert och ergonomiskt.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som rör skogsbruket samt om skogens certifieringssystem.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen virkesmätning.
- Virkets byggnad.
- Identifiering av virkesskador. Skadornas orsaker samt bedömning av skadornas inverkan på slutprodukten.
- Timmerklassning.
- Virkesmätning vid terminal och skogsarbetsplats.
- Arbetsorganisation vid en mätstation.
- Användning och skötsel av teknisk utrustning och andra hjälpmedel för mätning och redovisning.
- Statistiska beräkningsmetoder som används i samband med virkesmätning.
- Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med virkesmätning.
- Virkesmätningsföreningens uppgift och organisation samt föreningens förhållande till virkesmarknadens parter.
- Branschens bestämmelser och instruktioner för virkesmätning.
- Redovisningsbestämmelser som används i samband med virkesmätning.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen virkesmätning.
Eleven redogör översiktligt för virkets byggnad.
Dessutom identifierar eleven med viss säkerhet vanliga skadegörare på virke, redogör översiktligt för skadornas inverkan på slutprodukten samt ger enkla förslag på motåtgärder för att skydda virket.
Eleven redogör utförligt för virkets byggnad.
Dessutom identifierar eleven med viss säkerhet vanliga skadegörare på virke, redogör utförligt för skadornas inverkan på slutprodukten samt ger välgrundade förslag på motåtgärder för att skydda virket.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för virkets byggnad.
Dessutom identifierar eleven med säkerhet vanliga skadegörare på virke, redogör utförligt och nyanserat för skadornas inverkan på slutprodukten samt ger välgrundade och nyanserade förslag på motåtgärder för att skydda virket.
Eleven utför i samråd med handledare timmerklassning och virkesmätning.
Eleven använder och sköter också i samråd med handledare teknisk utrustning för mätning och redovisning.
I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Dessutom gör eleven enkla statistiska beräkningar samt värderar sitt resultat med enkla omdömen.
Eleven utför efter samråd med handledare timmerklassning och virkesmätning.
Eleven använder och sköter också efter samråd med handledare teknisk utrustning för mätning och redovisning.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Dessutom gör eleven statistiska beräkningar samt värderar sitt resultat med enkla omdömen.
Eleven utför efter samråd med handledare timmerklassning och virkesmätning.
Eleven använder och sköter också efter samråd med handledare teknisk utrustning för mätning och redovisning.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Resultatet av arbetet är gott.
Dessutom gör eleven avancerade statistiska beräkningar samt värderar sitt resultat med nyanserade omdömen.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt, använder personlig skyddsutrustning samt tillämpar gällande skyddsföreskrifter.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med certifieringssystem, lagar och andra bestämmelser som rör virkeshantering.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt, använder personlig skyddsutrustning samt tillämpar gällande skyddsföreskrifter.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med certifieringssystem, lagar och andra bestämmelser som rör virkeshantering.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt, använder personlig skyddsutrustning samt tillämpar gällande skyddsföreskrifter.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med certifieringssystem, lagar och andra bestämmelser som rör virkeshantering.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."