Virkeslära
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen virkeslära relaterar till syftet med ämnet skogsproduktion, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om svenska trädslag, om deras egenskaper och användningsområden samt om ståndorter.
- Förmåga att identifiera skador och skadegörare på växande träd och virke samt att föreslå motåtgärder.
- Förmåga att utföra klassning och aptering av virke.
- Förmåga att göra ekonomiska beräkningar för åtgärder inom skogsproduktion.
- Förmåga att arbeta säkert och ergonomiskt.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som rör skogsbruket samt om skogens certifieringssystem.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen virkeslära.
- Olika trädslags egenskaper och användningsområden.
- Träets egenskaper, virkets förädling och användning samt sortiment.
- Skadesvampar och insektsangrepp på virke samt förebyggande åtgärder för virkesskydd.
- Aptering enligt instruktioner.
- Hantering, kvalitetsbedömning, volymberäkning och prissättning.
- Skogliga mått och omräkningstal.
- Ekonomisk aptering och prislistans uppbyggnad.
- Virkesförsäljning, kontraktering och organisation av virkesmätning.
- Uppföljning och virkesredovisning.
- Virkesmätningslagen och andra bestämmelser inom området.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen virkeslära.
Eleven redogör översiktligt för egenskaper hos och användningsområden för olika trädslag.
Dessutom identifierar eleven med viss säkerhet vanliga skadegörare på virke samt ger enkla förslag på motåtgärder för att skydda virket.
Eleven redogör utförligt för egenskaper hos och användningsområden för olika trädslag.
Dessutom identifierar eleven med viss säkerhet vanliga skadegörare på virke samt ger välgrundade förslag på motåtgärder för att skydda virket.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för egenskaper hos och användningsområden för olika trädslag.
Dessutom identifierar eleven med säkerhet vanliga skadegörare på virke samt ger välgrundade och nyanserade förslag på motåtgärder för att skydda virket.
Eleven utför i samråd med handledare klassning och aptering av virke enligt apteringsinstruktioner.
I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven gör enkla beräkningar med skogliga mått och omräkningstal samt värderar sitt resultat med enkla omdömen.
Dessutom föreslår eleven i samråd med handledare uttag av lämpliga virkessortiment vid avverkning samt redogör översiktligt för virkesförsäljning och kontraktering.
Eleven utför efter samråd med handledare klassning och aptering av virke enligt apteringsinstruktioner.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven gör beräkningar med skogliga mått och omräkningstal samt värderar sitt resultat med enkla omdömen.
Dessutom föreslår eleven efter samråd med handledare uttag av lämpliga virkessortiment vid avverkning samt redogör utförligt för virkesförsäljning och kontraktering.
Eleven utför efter samråd med handledare klassning och aptering av virke enligt apteringsinstruktioner.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Resultatet av arbetet är gott.
Eleven gör avancerade beräkningar med skogliga mått och omräkningstal samt värderar sitt resultat med nyanserade omdömen.
Dessutom föreslår eleven efter samråd med handledare uttag av lämpliga virkessortiment vid avverkning samt redogör utförligt och nyanserat för virkesförsäljning och kontraktering.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt, använder personlig skyddsutrustning samt tillämpar gällande skyddsföreskrifter.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör virkeshantering.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt, använder personlig skyddsutrustning samt tillämpar gällande skyddsföreskrifter.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör virkeshantering.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt, använder personlig skyddsutrustning samt tillämpar gällande skyddsföreskrifter.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör virkeshantering.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."