Småskalig skogsteknik

kurs
Kurskod
SKMSMA0
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen småskalig skogsteknik relaterar till syftet med ämnet skogsmaskiner, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen småskalig skogsteknik.

Teknisk grund

Arbete med småskalig skogsteknik

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen småskalig skogsteknik.

E
Eleven beskriver översiktligt konstruktion och funktion av samt användningsområden för maskiner och teknisk utrustning.
C
Eleven beskriver utförligt konstruktion och funktion av samt användningsområden för maskiner och teknisk utrustning.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat konstruktion och funktion av samt användningsområden för maskiner och teknisk utrustning.
E
Eleven följer arbetsinstruktioner samt kör och manövrerar i samråd med handledare maskiner för att utföra arbetsuppgifter inom småskalig skogsteknik.
Eleven gör också en enkel ekonomisk kalkyl för användning av småskalig teknik inom skogsbruk och tar i kalkylen hänsyn till kvalitet, säkerhet och miljö.
Dessutom beskriver eleven översiktligt kalkylens olika delar.
C
Eleven följer arbetsinstruktioner samt kör och manövrerar efter samråd med handledare maskiner för att utföra arbetsuppgifter inom småskalig skogsteknik.
Eleven gör också en ekonomisk kalkyl för användning av småskalig teknik inom skogsbruk och tar i kalkylen hänsyn till kvalitet, säkerhet och miljö.
Dessutom beskriver eleven utförligt kalkylens olika delar.
A
Eleven följer arbetsinstruktioner samt kör och manövrerar efter samråd med handledare maskiner för att utföra arbetsuppgifter inom småskalig skogsteknik.
Eleven gör också en avancerad ekonomisk kalkyl för användning av småskalig teknik inom skogsbruk och tar i kalkylen hänsyn till kvalitet, säkerhet och miljö.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat kalkylens olika delar.
E
Eleven använder med visst handlag teknisk utrustning samt utför i samråd med handledare service och underhåll av maskinerna och den tekniska utrustningen.
Dessutom ställer eleven i samråd med handledare in maskinerna och den tekniska utrustningen samt utför i samråd med handledare funktionskontroller.
I arbetet använder eleven i samråd med handledare instruktions- och handböcker.
Dessutom löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
C
Eleven använder med gott handlag teknisk utrustning samt utför efter samråd med handledare service och underhåll av maskinerna och den tekniska utrustningen.
Dessutom ställer eleven efter samråd med handledare in maskinerna och den tekniska utrustningen samt utför efter samråd med handledare funktionskontroller.
I arbetet använder eleven efter samråd med handledare instruktions- och handböcker.
Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
A
Eleven använder med mycket gott handlag teknisk utrustning samt utför efter samråd med handledare service och underhåll av maskinerna och den tekniska utrustningen.
Dessutom ställer eleven efter samråd med handledare in maskinerna och den tekniska utrustningen samt utför efter samråd med handledare funktionskontroller.
I arbetet använder eleven efter samråd med handledare instruktions- och handböcker.
Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Resultatet av arbetet är gott.
E
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt med maskinerna och den tekniska utrustningen.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När arbetet är utfört gör eleven en enkel bedömning av arbetsresultatet och rapporterar det.
C
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt med maskinerna och den tekniska utrustningen.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När arbetet är utfört gör eleven en välgrundad bedömning av arbetsresultatet och rapporterar det.
A
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt med maskinerna och den tekniska utrustningen.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När arbetet är utfört gör eleven en välgrundad och nyanserad bedömning av arbetsresultatet och rapporterar det.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."