Småskalig skogsteknik
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen småskalig skogsteknik relaterar till syftet med ämnet skogsmaskiner, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om konstruktion och funktion av samt användningsområden för teknisk utrustning.
- Förmåga att manövrera och köra fordon, fordonskombinationer och maskiner för att utföra olika arbetsuppgifter.
- Förmåga att använda teknisk utrustning.
- Förmåga att utföra service, underhåll och enklare reparationer av teknisk utrustning.
- Förmåga att ställa in teknisk utrustning för olika arbetsuppgifter samt att utföra funktionskontroller.
- Förmåga att arbeta ekonomiskt, säkert och ergonomiskt samt med hänsyn till miljön.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser.
- Förmåga att bedöma och rapportera arbetsresultatet.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen småskalig skogsteknik.
Teknisk grund
- Konstruktions- och funktionsbeskrivningar samt användningsområden för maskiner och teknisk utrustning.
- Inställningar av teknisk utrustning.
- Tillsyn, underhåll och service enligt instruktionsböcker.
Arbete med småskalig skogsteknik
- Arbete med småskalig skogsteknik, till exempel griplastarvagnar, miniprocessorer, minilunnare och småskalig sågning.
- Användning av tilläggsutrustning.
- Bedömning av kvalitet på utfört arbete och ekonomiskt resultat.
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
- Ergonomiskt lämplig arbetsteknik.
- Risker i arbetet vid arbete med småskalig skogsteknik.
- Användning av skyddsutrustning.
- Brandförebyggande åtgärder.
- Miljö- och säkerhetsföreskrifter.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen småskalig skogsteknik.
Eleven beskriver översiktligt konstruktion och funktion av samt användningsområden för maskiner och teknisk utrustning.
Eleven beskriver utförligt konstruktion och funktion av samt användningsområden för maskiner och teknisk utrustning.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat konstruktion och funktion av samt användningsområden för maskiner och teknisk utrustning.
Eleven följer arbetsinstruktioner samt kör och manövrerar i samråd med handledare maskiner för att utföra arbetsuppgifter inom småskalig skogsteknik.
Eleven gör också en enkel ekonomisk kalkyl för användning av småskalig teknik inom skogsbruk och tar i kalkylen hänsyn till kvalitet, säkerhet och miljö.
Dessutom beskriver eleven översiktligt kalkylens olika delar.
Eleven följer arbetsinstruktioner samt kör och manövrerar efter samråd med handledare maskiner för att utföra arbetsuppgifter inom småskalig skogsteknik.
Eleven gör också en ekonomisk kalkyl för användning av småskalig teknik inom skogsbruk och tar i kalkylen hänsyn till kvalitet, säkerhet och miljö.
Dessutom beskriver eleven utförligt kalkylens olika delar.
Eleven följer arbetsinstruktioner samt kör och manövrerar efter samråd med handledare maskiner för att utföra arbetsuppgifter inom småskalig skogsteknik.
Eleven gör också en avancerad ekonomisk kalkyl för användning av småskalig teknik inom skogsbruk och tar i kalkylen hänsyn till kvalitet, säkerhet och miljö.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat kalkylens olika delar.
Eleven använder med visst handlag teknisk utrustning samt utför i samråd med handledare service och underhåll av maskinerna och den tekniska utrustningen.
Dessutom ställer eleven i samråd med handledare in maskinerna och den tekniska utrustningen samt utför i samråd med handledare funktionskontroller.
I arbetet använder eleven i samråd med handledare instruktions- och handböcker.
Dessutom löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven använder med gott handlag teknisk utrustning samt utför efter samråd med handledare service och underhåll av maskinerna och den tekniska utrustningen.
Dessutom ställer eleven efter samråd med handledare in maskinerna och den tekniska utrustningen samt utför efter samråd med handledare funktionskontroller.
I arbetet använder eleven efter samråd med handledare instruktions- och handböcker.
Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven använder med mycket gott handlag teknisk utrustning samt utför efter samråd med handledare service och underhåll av maskinerna och den tekniska utrustningen.
Dessutom ställer eleven efter samråd med handledare in maskinerna och den tekniska utrustningen samt utför efter samråd med handledare funktionskontroller.
I arbetet använder eleven efter samråd med handledare instruktions- och handböcker.
Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Resultatet av arbetet är gott.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt med maskinerna och den tekniska utrustningen.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När arbetet är utfört gör eleven en enkel bedömning av arbetsresultatet och rapporterar det.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt med maskinerna och den tekniska utrustningen.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När arbetet är utfört gör eleven en välgrundad bedömning av arbetsresultatet och rapporterar det.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt med maskinerna och den tekniska utrustningen.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När arbetet är utfört gör eleven en välgrundad och nyanserad bedömning av arbetsresultatet och rapporterar det.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."