Virkestransport med skotare
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen virkestransport med skotare relaterar till syftet med ämnet skogsmaskiner, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om konstruktion och funktion av samt användningsområden för teknisk utrustning.
- Förmåga att manövrera och köra fordon, fordonskombinationer och maskiner för att utföra olika arbetsuppgifter.
- Förmåga att manövrera och köra fordon och fordonskombinationer i trafik och i terräng på ett säkert, ansvarsfullt och miljöanpassat sätt samt kunskaper om gällande trafikregler.
- Förmåga att använda teknisk utrustning.
- Förmåga att utföra service, underhåll och enklare reparationer av teknisk utrustning.
- Förmåga att arbeta ekonomiskt, säkert och ergonomiskt samt med hänsyn till miljön.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser.
- Förmåga att bedöma och rapportera arbetsresultatet.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen virkestransport med skotare.
Teknisk grund
- Konstruktions- och funktionsbeskrivningar samt användningsområden för skotare och tilläggsutrustning.
- Motorbränslen och smörjmedel.
- Daglig tillsyn, periodisk kontroll och service.
Arbete med skotare
- Arbete med skotare samt hantering av kran, instrument och reglage.
- Virkestransport med skotare i ett avverkningsområde.
- Hantering av tilläggsutrustning, till exempel band och kedjor.
- Körteknik som minimerar risken för skador på mark, bestånd och miljö samt minskar bränsleförbrukningen.
- Olika virkessortiment och krav på virkesavlägg.
- Körning på vägar samt trafikkunskap.
- Ekonomisk körteknik.
- Arbete enligt traktdirektiv, arbetsplanering, rapportering och uppföljning.
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
- Arbetsmiljö och ergonomi samt miljö- och säkerhetsfrågor.
- Säker hantering av farligt gods och farligt avfall.
- Säkerhetskontroll inför användning av fordon, redskap och tilläggsutrustning.
- Säkerhet på väg.
- Brandförebyggande åtgärder.
- Lagar och andra bestämmelser inom området.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen virkestransport med skotare.
Eleven beskriver översiktligt konstruktion och funktion av samt användningsområden för skotare och teknisk utrustning.
Eleven beskriver utförligt konstruktion och funktion av samt användningsområden för skotare och teknisk utrustning.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat konstruktion och funktion av samt användningsområden för skotare och teknisk utrustning.
Eleven följer arbetsinstruktioner samt kör och manövrerar i samråd med handledare skotare för att utföra arbete med virkestransporter.
Under körningen hanterar eleven tilläggsutrustning på ett metodiskt sätt och med ett minimum av skador på virke, kvarvarande bestånd, mark, miljö, natur och kulturvärden.
I arbetet ordnar eleven med visst handlag virkesavlägg för vidaretransport.
Eleven gör också en enkel ekonomisk kalkyl på en virkestransport från ett avverkningsområde och tar i kalkylen hänsyn till kvalitet, säkerhet och miljö.
Dessutom beskriver eleven översiktligt kalkylens olika delar.
Eleven följer arbetsinstruktioner samt kör och manövrerar efter samråd med handledare skotare för att utföra arbete med virkestransporter.
Under körningen hanterar eleven tilläggsutrustning på ett metodiskt sätt och med ett minimum av skador på virke, kvarvarande bestånd, mark, miljö, natur och kulturvärden.
I arbetet ordnar eleven med gott handlag virkesavlägg för vidaretransport.
Eleven gör också en ekonomisk kalkyl på en virkestransport från ett avverkningsområde och tar i kalkylen hänsyn till kvalitet, säkerhet och miljö.
Dessutom beskriver eleven utförligt kalkylens olika delar.
Eleven följer arbetsinstruktioner samt kör och manövrerar efter samråd med handledare skotare för att utföra arbete med virkestransporter.
Under körningen hanterar eleven tilläggsutrustning på ett metodiskt sätt och med ett minimum av skador på virke, kvarvarande bestånd, mark, miljö, natur och kulturvärden.
I arbetet ordnar eleven med mycket gott handlag virkesavlägg för vidaretransport.
Eleven gör också en avancerad ekonomisk kalkyl på en virkestransport från ett avverkningsområde och tar i kalkylen hänsyn till kvalitet, säkerhet och miljö.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat kalkylens olika delar.
Eleven kör och manövrerar i samråd med handledare skotare och följer då trafikföreskrifterna.
Eleven kör och manövrerar efter samråd med handledare skotare och följer då trafikföreskrifterna.
Eleven kör och manövrerar efter samråd med handledare skotare och följer då trafikföreskrifterna.
Eleven använder med visst handlag teknisk utrustning och lämpliga verktyg samt utför i samråd med handledare daglig service av skotaren enligt instruktioner.
Dessutom löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven använder med gott handlag teknisk utrustning och lämpliga verktyg samt utför efter samråd med handledare daglig service av skotaren enligt instruktioner.
Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven använder med mycket gott handlag teknisk utrustning och lämpliga verktyg samt utför efter samråd med handledare daglig service av skotaren enligt instruktioner.
Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Resultatet av arbetet är gott.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt kör miljömässigt och ekonomiskt.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När arbetet är utfört gör eleven en enkel bedömning av arbetsresultatet och rapporterar det.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt kör miljömässigt och ekonomiskt.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När arbetet är utfört gör eleven en välgrundad bedömning av arbetsresultatet och rapporterar det.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt kör miljömässigt och ekonomiskt.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När arbetet är utfört gör eleven en välgrundad och nyanserad bedömning av arbetsresultatet och rapporterar det.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."