Fiske och vattenvård 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen fiske och vattenvård 1 relaterar till syftet med ämnet skog, mark och vatten, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om djur, växter och vattenlevande organismer i olika biotoper.
- Förmåga att utföra arbetsuppgifter inom skogsbruk, skogsvård, viltvård och vattenvård.
- Förmåga att tolka och upprätta vattenvårdsplaner och fiskevårdsplaner samt förmåga att sköta fiskevatten på ett ekologiskt hållbart sätt.
- Kunskaper om fiskemetoder samt förmåga att använda och vårda redskap och annan utrustning för fiske.
- Förmåga att arbeta säkert och ergonomiskt samt med hänsyn till etik och miljö.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen fiske och vattenvård 1.
Biologisk grund
- Vattenlevande organismer, till exempel fiskar, plankton och kräftdjur. Deras biologi och behov samt hur man kan påverka deras livsbetingelser.
- Vanliga fisksjukdomar.
- Vatten, vattenkvalitet och vattnets kretslopp.
- Vattnet som ekosystem och biologisk mångfald i sjöar och vattendrag.
- Skogsbruksåtgärder som påverkar vattenmiljön.
Arbetsuppgifter
- Tolkning av vattenvårdsplaner och fiskevårdsplaner samt genomförande av arbetsuppgifter.
- Arbete med fiske samt med redskap och annan utrustning. Tillvaratagande av fisk.
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
- Arbetsmiljö, ergonomi och säkerhet i samband med vattenvård och fiskevård.
- Lagar och andra bestämmelser i samband med vattenvård och fiskevård, till exempel vattendirektivet.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen fiske och vattenvård 1.
Eleven redogör översiktligt för olika vattenlevande organismer samt för deras behov och hur man kan påverka deras livsbetingelser.
Dessutom beskriver eleven översiktligt vanliga fisksjukdomar samt redogör översiktligt för vattnets kretslopp, vattenkvalitet och biologisk mångfald i sjöar och vattendrag.
I samband med fältstudier beskriver eleven översiktligt lämpliga biotopförbättringar och åtgärder som gynnar fiskarna.
Eleven redogör utförligt för olika vattenlevande organismer samt för deras behov och hur man kan påverka deras livsbetingelser.
Dessutom beskriver eleven utförligt vanliga fisksjukdomar samt redogör utförligt för vattnets kretslopp, vattenkvalitet och biologisk mångfald i sjöar och vattendrag.
I samband med fältstudier beskriver eleven utförligt lämpliga biotopförbättringar och åtgärder som gynnar fiskarna.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika vattenlevande organismer samt för deras behov och hur man kan påverka deras livsbetingelser.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat vanliga fisksjukdomar samt redogör utförligt och nyanserat för vattnets kretslopp, vattenkvalitet och biologisk mångfald i sjöar och vattendrag.
I samband med fältstudier beskriver eleven utförligt och nyanserat lämpliga biotopförbättringar och åtgärder som gynnar fiskarna.
Eleven tolkar i samråd med handledare vattenvårds- och fiskevårdsplaner.
Eleven följer också instruktioner och genomför i samråd med handledare avgränsade arbetsuppgifter inom fiske och vattenvård.
Dessutom sköter eleven i samråd med handledare fiskevatten på ett ekologiskt hållbart sätt.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet använder eleven olika fiskemetoder, redskap och annan utrustning samt drar enkla slutsatser om hur olika metoder och utrustning påverkar fiskeresultatet.
Dessutom löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
När arbetet är utfört vårdar eleven i samråd med handledare redskapen och utrustningen.
Eleven tolkar efter samråd med handledare vattenvårds- och fiskevårdsplaner.
Eleven följer också instruktioner och genomför efter samråd med handledare sammanhållna arbetsuppgifter inom fiske och vattenvård.
Dessutom sköter eleven efter samråd med handledare fiskevatten på ett ekologiskt hållbart sätt.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet använder eleven olika fiskemetoder, redskap och annan utrustning samt drar välgrundade slutsatser om hur olika metoder och utrustning påverkar fiskeresultatet.
Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
När arbetet är utfört vårdar eleven efter samråd med handledare redskapen och utrustningen.
Eleven tolkar efter samråd med handledare vattenvårds- och fiskevårdsplaner.
Eleven följer också instruktioner och genomför efter samråd med handledare sammanhållna arbetsuppgifter inom fiske och vattenvård.
Dessutom sköter eleven efter samråd med handledare fiskevatten på ett ekologiskt hållbart sätt.
Resultatet av arbetet är gott.
I arbetet använder eleven olika fiskemetoder, redskap och annan utrustning samt drar välgrundade och nyanserade slutsatser om hur olika metoder och utrustning påverkar fiskeresultatet.
Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
När arbetet är utfört vårdar eleven efter samråd med handledare redskapen och utrustningen.
Eleven arbetar säkert, ergonomiskt och etiskt samt tar hänsyn till miljön.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör fiske, vattenvård och fiskevård.
Eleven arbetar säkert, ergonomiskt och etiskt samt tar hänsyn till miljön.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör fiske, vattenvård och fiskevård.
Eleven arbetar säkert, ergonomiskt och etiskt samt tar hänsyn till miljön.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör fiske, vattenvård och fiskevård.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."