Jakt och viltvård - specialisering
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen jakt och viltvård - specialisering relaterar till syftet med ämnet skog, mark och vatten, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om djur, växter och vattenlevande organismer i olika biotoper.
- Förmåga att utföra arbetsuppgifter inom skogsbruk, skogsvård, viltvård och vattenvård.
- Kunskaper om jaktmetoder samt förmåga att använda och vårda utrustning i samband med jakt.
- Förmåga att arbeta säkert och ergonomiskt samt med hänsyn till etik och miljö.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen jakt och viltvård - specialisering.
Biologisk grund
- Biologiska samband inom valt specialområde, till exempel djurskötsel, mikrobiologi och livsmedelshygien.
Arbetsuppgifter
- Arbetsuppgifter inom valt specialområde inom jakt och viltvård, till exempel viltuppfödning och tillvaratagande och förädling av vilt.
- Ekonomiska kalkyler för valt specialområde.
- Användning av teknisk utrustning och hjälpmedel inom valt specialområde.
- Utvecklingsmöjligheter inom valt specialområde, till exempel nya metoder, ny teknik och nya produkter.
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
- Arbetsmiljö, ergonomi och säkerhet i samband med jakt och viltvård.
- Etiska ställningstaganden inom valt specialområde.
- Lagar och andra bestämmelser inom valt specialområde, till exempel djurskyddslagstiftning och livsmedelslagstiftning.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen jakt och viltvård - specialisering.
Eleven redogör översiktligt för biologiska grunder och samband inom valt specialområde.
Eleven redogör utförligt för biologiska grunder och samband inom valt specialområde.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för biologiska grunder och samband inom valt specialområde.
Eleven organiserar, planerar och genomför i samråd med handledare arbetsuppgifter inom valt specialområde inom jakt och viltvård.
I planeringen gör eleven en enkel ekonomisk kalkyl för sitt specialområde.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet använder eleven aktuell teknisk utrustning.
Dessutom löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
När arbetet är utfört vårdar eleven i samråd med handledare utrustningen.
Eleven organiserar, planerar och genomför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom valt specialområde inom jakt och viltvård.
I planeringen gör eleven en ekonomisk kalkyl för sitt specialområde.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet använder eleven aktuell teknisk utrustning.
Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
När arbetet är utfört vårdar eleven efter samråd med handledare utrustningen.
Eleven organiserar, planerar och genomför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom valt specialområde inom jakt och viltvård.
I planeringen gör eleven en avancerad ekonomisk kalkyl för sitt specialområde.
Resultatet av arbetet är gott.
I arbetet använder eleven aktuell teknisk utrustning.
Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
När arbetet är utfört vårdar eleven efter samråd med handledare utrustningen.
Eleven arbetar säkert, ergonomiskt och etiskt samt tar hänsyn till miljön.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör jakt och viltvård.
Eleven arbetar säkert, ergonomiskt och etiskt samt tar hänsyn till miljön.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör jakt och viltvård.
Eleven arbetar säkert, ergonomiskt och etiskt samt tar hänsyn till miljön.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör jakt och viltvård.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."