Jakt och viltvård 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen jakt och viltvård 2 relaterar till syftet med ämnet skog, mark och vatten, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om djur, växter och vattenlevande organismer i olika biotoper.
- Förmåga att utföra arbetsuppgifter inom skogsbruk, skogsvård, viltvård och vattenvård.
- Förmåga att utföra viltinventeringar samt att tolka och upprätta viltvårdsplaner.
- Kunskaper om jaktmetoder samt förmåga att använda och vårda utrustning i samband med jakt.
- Förmåga att arbeta säkert och ergonomiskt samt med hänsyn till etik och miljö.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen jakt och viltvård 2.
Biologisk grund
- Växtarter och djurarter i olika biotoper.
- Viltvårdens samspel med biologisk mångfald och hållbar utveckling.
- Viltskador samt deras ekonomiska betydelse och förebyggande åtgärder.
- Jakthundar, lämpliga raser och träning av jakthundar.
- Internationella förhållanden beträffande jakt och viltvård.
Arbetsuppgifter
- Utarbetande av viltvårdsplaner med beskrivning av åtgärder och arbetsuppgifter samt ekonomiska kalkyler.
- Metoder för inventering av vilt.
- Genomförande och utvärdering av planerade åtgärder.
- Jaktledning och arbetsuppgifter i samband med jakt.
- Användning av teknisk utrustning och hjälpmedel i samband med jakt och viltvård.
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
- Arbetsmiljö, ergonomi och säkerhet i samband med jakt och viltvård.
- Etiska ställningstaganden i samband med jakt och viltvård.
- Lagar och andra bestämmelser i samband med jakt och viltvård, till exempel jaktlagstiftning och miljölagstiftning.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen jakt och viltvård 2.
Eleven identifierar i samband med fältstudier, med viss säkerhet, ett fåtal olika viltarter.
Eleven redogör också översiktligt för dessa viltarters miljökrav samt för hur man kan påverka deras livsbetingelser.
Dessutom redogör eleven översiktligt för vilken skada viltet kan förorsaka samt för hur man kan förebygga dessa skador.
Eleven identifierar i samband med fältstudier, med viss säkerhet, flera olika viltarter.
Eleven redogör också utförligt för dessa viltarters miljökrav samt för hur man kan påverka deras livsbetingelser.
Dessutom redogör eleven utförligt för vilken skada viltet kan förorsaka samt för hur man kan förebygga dessa skador.
Eleven identifierar i samband med fältstudier, med säkerhet, flera olika viltarter.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för dessa viltarters miljökrav samt för hur man kan påverka deras livsbetingelser.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för vilken skada viltet kan förorsaka samt för hur man kan förebygga dessa skador.
Eleven tolkar samt upprättar i samråd med handledare viltvårdsplaner med utgångspunkt i fältstudier och viltinventeringar.
Planen innehåller en enkel ekonomisk kalkyl.
I planeringen gör eleven en enkel bedömning av när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på lagstiftning, förväntat resultat och miljöhänsyn.
Eleven organiserar, planerar och genomför i samråd med handledare arbetsuppgifter inom jakt, jaktledning och viltvård.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet använder eleven jaktvapen, redskap och annan utrustning.
Dessutom löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
När arbetet är utfört vårdar eleven i samråd med handledare utrustningen.
Eleven tolkar samt upprättar efter samråd med handledare viltvårdsplaner med utgångspunkt i fältstudier och viltinventeringar.
Planen innehåller en ekonomisk kalkyl.
I planeringen gör eleven en välgrundad bedömning av när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på lagstiftning, förväntat resultat och miljöhänsyn.
Eleven organiserar, planerar och genomför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom jakt, jaktledning och viltvård.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet använder eleven jaktvapen, redskap och annan utrustning.
Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
När arbetet är utfört vårdar eleven efter samråd med handledare utrustningen.
Eleven tolkar samt upprättar efter samråd med handledare viltvårdsplaner med utgångspunkt i fältstudier och viltinventeringar.
Planen innehåller en avancerad ekonomisk kalkyl.
I planeringen gör eleven en välgrundad och nyanserad bedömning av när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på lagstiftning, förväntat resultat och miljöhänsyn.
Eleven organiserar, planerar och genomför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom jakt, jaktledning och viltvård.
Resultatet av arbetet är gott.
I arbetet använder eleven jaktvapen, redskap och annan utrustning.
Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
När arbetet är utfört vårdar eleven efter samråd med handledare utrustningen.
Eleven arbetar säkert, ergonomiskt och etiskt samt tar hänsyn till miljön.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör jakt och viltvård.
Eleven arbetar säkert, ergonomiskt och etiskt samt tar hänsyn till miljön.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör jakt och viltvård.
Eleven arbetar säkert, ergonomiskt och etiskt samt tar hänsyn till miljön.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör jakt och viltvård.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."