Mångbruk av skog
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen mångbruk av skog relaterar till syftet med ämnet skog, mark och vatten, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om skogsbrukets historia, omfattning, ekonomiska betydelse och sociala värden samt om skogsbrukets påverkan på miljön.
- Kunskaper om djur, växter och vattenlevande organismer i olika biotoper.
- Förmåga att utföra arbetsuppgifter inom skogsbruk, skogsvård, viltvård och vattenvård.
- Förmåga att arbeta säkert och ergonomiskt samt med hänsyn till etik och miljö.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen mångbruk av skog.
Mångbruk
- Skogsbrukets historiska utveckling och framtida utvecklingsmöjligheter samt skogsnäringarnas betydelse för samhällsekonomin och för hållbar utveckling.
- Skogsfastighetens produktionsvärden, naturvärden, kulturmiljövärden och sociala värden med utgångspunkt i praktiska exempel.
- Friluftslivets historiska utveckling samt framtida möjligheter till naturupplevelser.
- Skogsbruksplaner, viltvårdsplaner, naturvårdsplaner och andra planeringsunderlag inom mångbruk av skog.
- Vanliga djurarter, växtarter och vattenlevande organismer i skogliga biotoper.
Arbetsuppgifter
- Arbetsuppgifter inom skogsbruk, skogsvård, landskapsvård, viltvård och vattenvård, till exempel röjning av kulturmiljöer och anläggning av naturstigar.
- Orientering i skog och mark med hjälp av karta, kompass och GPS.
- Mätteknik, till exempel utsättning, avvägning och inmätning med aktuell teknisk utrustning.
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
- Arbetsmiljö, ergonomi och säkerhet vid förekommande arbeten.
- Brandförebyggande åtgärder.
- Miljölagstiftning för skydd av natur- och kulturmiljöer.
- Skogsvårdslagens portalparagraf samt certifieringssystem för miljögodkänt skogsbruk.
- Allemansrätten.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen mångbruk av skog.
Eleven redogör översiktligt för skogsbrukets historia samt för skogens biologiska, kulturella, sociala och ekonomiska värden.
Dessutom redogör eleven översiktligt för olika planer som används i samband med mångbruk av skog.
I samband med fältstudier beskriver eleven översiktligt olika skogliga biotoper.
Eleven identifierar också med viss säkerhet och namnger ett fåtal växter och djur i aktuell biotop.
Dessutom förklarar eleven översiktligt ekologiska samband i biotopen samt biotopens förutsättningar för olika växt- och djurarter.
Eleven redogör utförligt för skogsbrukets historia samt för skogens biologiska, kulturella, sociala och ekonomiska värden.
Dessutom redogör eleven utförligt för olika planer som används i samband med mångbruk av skog.
I samband med fältstudier beskriver eleven utförligt olika skogliga biotoper.
Eleven identifierar också med viss säkerhet och namnger flera växter och djur i aktuell biotop.
Dessutom förklarar eleven utförligt ekologiska samband i biotopen samt biotopens förutsättningar för olika växt- och djurarter.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för skogsbrukets historia samt för skogens biologiska, kulturella, sociala och ekonomiska värden.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för olika planer som används i samband med mångbruk av skog.
I samband med fältstudier beskriver eleven utförligt och nyanserat olika skogliga biotoper.
Eleven identifierar också med säkerhet och namnger flera växter och djur i aktuell biotop.
Dessutom förklarar eleven utförligt och nyanserat ekologiska samband i biotopen samt biotopens förutsättningar för olika växt- och djurarter.
Eleven följer instruktioner och genomför i samråd med handledare avgränsade arbetsuppgifter inom mångbruk av skog.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet karta, kompass och GPS för att orientera sig i skog och mark.
Dessutom löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert, ergonomiskt och etiskt samt tar hänsyn till miljön.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i samband med skogsbruk och friluftsliv.
Eleven följer instruktioner och genomför efter samråd med handledare sammanhållna arbetsuppgifter inom mångbruk av skog.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet karta, kompass och GPS för att orientera sig i skog och mark.
Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert, ergonomiskt och etiskt samt tar hänsyn till miljön.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i samband med skogsbruk och friluftsliv.
Eleven följer instruktioner och genomför efter samråd med handledare sammanhållna arbetsuppgifter inom mångbruk av skog.
Resultatet av arbetet är gott.
I arbetet använder eleven med säkerhet karta, kompass och GPS för att orientera sig i skog och mark.
Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert, ergonomiskt och etiskt samt tar hänsyn till miljön.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i samband med skogsbruk och friluftsliv.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."