Mångbruk av skog

kurs
Kurskod
SKOMÅN0
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen mångbruk av skog relaterar till syftet med ämnet skog, mark och vatten, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen mångbruk av skog.

Mångbruk

Arbetsuppgifter

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen mångbruk av skog.

E
Eleven redogör översiktligt för skogsbrukets historia samt för skogens biologiska, kulturella, sociala och ekonomiska värden.
Dessutom redogör eleven översiktligt för olika planer som används i samband med mångbruk av skog.
I samband med fältstudier beskriver eleven översiktligt olika skogliga biotoper.
Eleven identifierar också med viss säkerhet och namnger ett fåtal växter och djur i aktuell biotop.
Dessutom förklarar eleven översiktligt ekologiska samband i biotopen samt biotopens förutsättningar för olika växt- och djurarter.
C
Eleven redogör utförligt för skogsbrukets historia samt för skogens biologiska, kulturella, sociala och ekonomiska värden.
Dessutom redogör eleven utförligt för olika planer som används i samband med mångbruk av skog.
I samband med fältstudier beskriver eleven utförligt olika skogliga biotoper.
Eleven identifierar också med viss säkerhet och namnger flera växter och djur i aktuell biotop.
Dessutom förklarar eleven utförligt ekologiska samband i biotopen samt biotopens förutsättningar för olika växt- och djurarter.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för skogsbrukets historia samt för skogens biologiska, kulturella, sociala och ekonomiska värden.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för olika planer som används i samband med mångbruk av skog.
I samband med fältstudier beskriver eleven utförligt och nyanserat olika skogliga biotoper.
Eleven identifierar också med säkerhet och namnger flera växter och djur i aktuell biotop.
Dessutom förklarar eleven utförligt och nyanserat ekologiska samband i biotopen samt biotopens förutsättningar för olika växt- och djurarter.
E
Eleven följer instruktioner och genomför i samråd med handledare avgränsade arbetsuppgifter inom mångbruk av skog.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet karta, kompass och GPS för att orientera sig i skog och mark.
Dessutom löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert, ergonomiskt och etiskt samt tar hänsyn till miljön.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i samband med skogsbruk och friluftsliv.
C
Eleven följer instruktioner och genomför efter samråd med handledare sammanhållna arbetsuppgifter inom mångbruk av skog.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet karta, kompass och GPS för att orientera sig i skog och mark.
Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert, ergonomiskt och etiskt samt tar hänsyn till miljön.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i samband med skogsbruk och friluftsliv.
A
Eleven följer instruktioner och genomför efter samråd med handledare sammanhållna arbetsuppgifter inom mångbruk av skog.
Resultatet av arbetet är gott.
I arbetet använder eleven med säkerhet karta, kompass och GPS för att orientera sig i skog och mark.
Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert, ergonomiskt och etiskt samt tar hänsyn till miljön.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i samband med skogsbruk och friluftsliv.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."