Skötsel av utemiljöer - specialisering
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen skötsel av utemiljöer - specialisering relaterar till syftet med ämnet skötsel av utemiljöer, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om olika skötselåtgärder med hänsyn till växternas biologi och funktion samt till klimatfaktorer.
- Kunskaper om olika beskärningstekniker och hur olika växtslag reagerar på beskärning samt om växtsjukdomar och skadedjur i samband med beskärning.
- Förmåga att tolka skötselplaner som underlag för olika skötselmoment och för bedömning av tidsåtgång samt att upprätta enkla skötselplaner.
- Förmåga att bedöma skötselbehov samt att sköta och underhålla grönytor och andra utemiljöer.
- Förmåga att beskära och vårda olika trädslag.
- Förmåga att använda teknisk utrustning, handredskap och verktyg.
- Förmåga att arbeta säkert och ergonomiskt samt kunskaper om säkerhetsrisker i arbetet.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.
- Förmåga att bedöma arbetsresultatet.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen skötsel av utemiljöer - specialisering.
- Fördjupning inom valt specialområde, till exempel golfbanor, kyrkogårdar och historiska park- och trädgårdsmiljöer.
- Skötselplaner och ekonomi inom valt specialområde.
- Organisation, planering och genomförande av arbetsuppgifter inom skötsel och underhåll av gröna utemiljöer inom valt specialområde.
- Speciella arbetsuppgifter beroende på arbetsplatsen och grönytans funktion.
- Förebyggande och direkta växtskyddsåtgärder samt miljöaspekter i samband med växtskyddsarbete och ogräshantering.
- Arbete med aktuell teknisk utrustning och med hantverksmässig teknik.
- Bemötande och information till besökare i samband med skötselarbete inom valt specialområde.
- Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med grönyteskötsel inom valt specialområde.
- Lagar och andra bestämmelser inom valt specialområde, till exempel miljölagstiftning, kulturmiljölagen och begravningslagen.
- Bedömning av resultatet, både estetiskt och funktionellt.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen skötsel av utemiljöer - specialisering.
Eleven redogör översiktligt för olika skötselåtgärder med hänsyn till växternas biologi, kondition och funktion samt till växtplats och klimat.
Dessutom gör eleven enkla jämförelser av olika skötselåtgärder samt beskriver översiktligt växters reaktioner på de olika åtgärderna.
Eleven redogör utförligt för olika skötselåtgärder med hänsyn till växternas biologi, kondition och funktion samt till växtplats och klimat.
Dessutom gör eleven välgrundade jämförelser av olika skötselåtgärder samt beskriver utförligt växters reaktioner på de olika åtgärderna.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika skötselåtgärder med hänsyn till växternas biologi, kondition och funktion samt till växtplats och klimat.
Dessutom gör eleven välgrundade och nyanserade jämförelser av olika skötselåtgärder samt beskriver utförligt och nyanserat växters reaktioner på de olika åtgärderna.
Eleven tolkar i samråd med handledare skötselplaner.
Dessutom upprättar eleven i samråd med handledare en enkel skötselplan och motiverar översiktligt sina förslag i den.
I skötselplanen gör eleven också en enkel ekonomisk kalkyl.
Eleven organiserar och genomför i samråd med handledare arbetsuppgifter inom valt specialområde.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet teknisk utrustning och handredskap.
Dessutom löser eleven i samråd med handledare de problem som uppkommer.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande vad gäller estetik och hantverksmässigt utförande.
Eleven tolkar efter samråd med handledare skötselplaner.
Dessutom upprättar eleven efter samråd med handledare en genomarbetad skötselplan och motiverar utförligt sina förslag i den.
I skötselplanen gör eleven också en ekonomisk kalkyl.
Eleven organiserar och genomför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom valt specialområde.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet teknisk utrustning och handredskap.
Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppkommer.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande vad gäller estetik och hantverksmässigt utförande.
Eleven tolkar efter samråd med handledare skötselplaner.
Dessutom upprättar eleven efter samråd med handledare en genomarbetad skötselplan och motiverar utförligt och nyanserat sina förslag i den.
I skötselplanen gör eleven också en avancerad ekonomisk kalkyl.
Eleven organiserar och genomför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom valt specialområde.
I arbetet använder eleven med säkerhet teknisk utrustning och handredskap.
Dessutom löser eleven efter samråd med handledarede problem som uppkommer.
Resultatet av arbetet är gott vad gäller estetik och hantverksmässigt utförande.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen och de handredskap som används inom det valda specialområdet samt beskriver översiktligt säkerhetsrisker i arbetet.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När arbetet är utfört gör eleven en enkel bedömning av arbetsresultatet.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen och de handredskap som används inom det valda specialområdet samt beskriver utförligt säkerhetsrisker i arbetet.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När arbetet är utfört gör eleven en välgrundad bedömning av arbetsresultatet.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen och de handredskap som används inom det valda specialområdet samt beskriver utförligt och nyanserat säkerhetsrisker i arbetet.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När arbetet är utfört gör eleven en välgrundad och nyanserad bedömning av arbetsresultatet.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."