Pistmaskinkörning

kurs
Kurskod
SNOPIS0
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen pistmaskinkörning relaterar till syftet med ämnet snöfordonsteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen pistmaskinkörning.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen pistmaskinkörning.

E
Eleven beskriver översiktligt några användningsområden för olika pistmaskiner.
Dessutom beskriver eleven översiktligt några pistningstekniker som kräver extra planering före genomförande.
C
Eleven beskriver utförligt några användningsområden för olika pistmaskiner.
Dessutom beskriver eleven utförligt några pistningstekniker som kräver extra planering före genomförande.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat några användningsområden för olika pistmaskiner.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat några pistningstekniker som kräver extra planering före genomförande.
E
Eleven planerar i samråd med handledare enkel pistning i bekanta prepareringsområden.
I planeringen väljer eleven med viss säkerhet arbetsmetod, utrustning och tillvägagångssätt inför uppdraget samt utför i bekanta situationer funktionstillsyn och säkerhetskontroll.
Eleven färdigställer och förbereder i bekanta situationer pistmaskinen med utrustning för genomförandet av arbetet.
Dessutom planerar eleven i samråd med handledare färdväg utifrån pistmaskinens kapacitet och anläggningens förutsättningar.
C
Eleven planerar efter samråd med handledare pistning i bekanta och delvis nya prepareringsområden.
I planeringen väljer eleven med viss säkerhet arbetsmetod, utrustning och tillvägagångssätt inför uppdraget samt utför i bekanta situationer funktionstillsyn och säkerhetskontroll.
Eleven färdigställer och förbereder i bekanta situationer pistmaskinen med utrustning för genomförandet av arbetet.
Dessutom planerar eleven efter samråd med handledare färdväg utifrån pistmaskinens kapacitet och anläggningens förutsättningar.
A
Eleven planerar efter samråd med handledare avancerad pistning i bekanta och nya prepareringsområden.
I planeringen väljer eleven med säkerhet arbetsmetod, utrustning och tillvägagångssätt inför uppdraget samt utför i bekanta och nya situationer funktionstillsyn och säkerhetskontroll.
Eleven färdigställer och förbereder i bekanta och nya situationer pistmaskinen med utrustning för genomförandet av arbetet.
Dessutom planerar eleven efter samråd med handledare färdväg utifrån pistmaskinens kapacitet och anläggningens förutsättningar.
E
Eleven genomför i samråd med handledare pistning i bekanta prepareringsområden.
I pistningen följer eleven de yrkesmässiga kvalitetskrav som styr arbetet.
Eleven tar ansvar för anläggningens egendom samt för pistmaskin och utrustning.
C
Eleven genomför efter samråd med handledare pistning i bekanta och delvis nya prepareringsområden.
I pistningen följer eleven de yrkesmässiga kvalitetskrav som styr arbetet.
Eleven tar ansvar för anläggningens egendom samt för pistmaskin och utrustning.
A
Eleven genomför efter samråd med handledare avancerad pistning i bekanta och nya prepareringsområden.
I pistningen följer eleven de yrkesmässiga kvalitetskrav som styr arbetet.
Eleven tar ansvar för anläggningens egendom samt för pistmaskin och utrustning.
E
Eleven samarbetar för att nå planerade resultat samt kommunicerar med viss säkerhet med medarbetare.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
C
Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat samt kommunicerar med viss säkerhet med medarbetare.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
A
Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat samt kommunicerar med säkerhet med medarbetare.
Resultatet av elevens arbete är gott.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."