Pistmaskinkörning
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen pistmaskinkörning relaterar till syftet med ämnet snöfordonsteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om snöfordon samt om deras utrustning och användningsområden.
- Kunskaper om snöfordons komponenter och system, samt förståelse av hur de samverkar.
- Förmåga att utföra funktions- och säkerhetskontroll.
- Förmåga att välja och använda arbetsmetoder och utrustning.
- Förmåga att köra och manövrera pistmaskin i skiftande skidområden med rätt nyttjande av pistmaskinens kapacitet.
- Förmåga att använda såväl svenska som engelska manualer samt digitala informationssystem.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen pistmaskinkörning.
- Olika typer av snöfordon, deras utrustning och användningsområden.
- Funktions- och säkerhetskontroll samt vård och underhåll av pistmaskin och utrustning.
- Användning av olika informationssystem för färdplanering och vägval samt planering av körtider.
- Körning och manövrering av pistmaskin i skiftande prepareringsområden med rätt nyttjande av pistmaskinens kapacitet.
- Val av inställningar och motorvarvtal samt användning av övriga tekniska funktioner för ökad framkomlighet i olika terrängförhållanden och väderlek.
- Avancerad körteknik och köruppträdande med hög säkerhetsnivå i prepareringsområden.
- Användning av mobil kommunikationsutrustning under färd.
- Ergonomi i förarmiljön.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen pistmaskinkörning.
Eleven beskriver översiktligt några användningsområden för olika pistmaskiner.
Dessutom beskriver eleven översiktligt några pistningstekniker som kräver extra planering före genomförande.
Eleven beskriver utförligt några användningsområden för olika pistmaskiner.
Dessutom beskriver eleven utförligt några pistningstekniker som kräver extra planering före genomförande.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat några användningsområden för olika pistmaskiner.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat några pistningstekniker som kräver extra planering före genomförande.
Eleven planerar i samråd med handledare enkel pistning i bekanta prepareringsområden.
I planeringen väljer eleven med viss säkerhet arbetsmetod, utrustning och tillvägagångssätt inför uppdraget samt utför i bekanta situationer funktionstillsyn och säkerhetskontroll.
Eleven färdigställer och förbereder i bekanta situationer pistmaskinen med utrustning för genomförandet av arbetet.
Dessutom planerar eleven i samråd med handledare färdväg utifrån pistmaskinens kapacitet och anläggningens förutsättningar.
Eleven planerar efter samråd med handledare pistning i bekanta och delvis nya prepareringsområden.
I planeringen väljer eleven med viss säkerhet arbetsmetod, utrustning och tillvägagångssätt inför uppdraget samt utför i bekanta situationer funktionstillsyn och säkerhetskontroll.
Eleven färdigställer och förbereder i bekanta situationer pistmaskinen med utrustning för genomförandet av arbetet.
Dessutom planerar eleven efter samråd med handledare färdväg utifrån pistmaskinens kapacitet och anläggningens förutsättningar.
Eleven planerar efter samråd med handledare avancerad pistning i bekanta och nya prepareringsområden.
I planeringen väljer eleven med säkerhet arbetsmetod, utrustning och tillvägagångssätt inför uppdraget samt utför i bekanta och nya situationer funktionstillsyn och säkerhetskontroll.
Eleven färdigställer och förbereder i bekanta och nya situationer pistmaskinen med utrustning för genomförandet av arbetet.
Dessutom planerar eleven efter samråd med handledare färdväg utifrån pistmaskinens kapacitet och anläggningens förutsättningar.
Eleven genomför i samråd med handledare pistning i bekanta prepareringsområden.
I pistningen följer eleven de yrkesmässiga kvalitetskrav som styr arbetet.
Eleven tar ansvar för anläggningens egendom samt för pistmaskin och utrustning.
Eleven genomför efter samråd med handledare pistning i bekanta och delvis nya prepareringsområden.
I pistningen följer eleven de yrkesmässiga kvalitetskrav som styr arbetet.
Eleven tar ansvar för anläggningens egendom samt för pistmaskin och utrustning.
Eleven genomför efter samråd med handledare avancerad pistning i bekanta och nya prepareringsområden.
I pistningen följer eleven de yrkesmässiga kvalitetskrav som styr arbetet.
Eleven tar ansvar för anläggningens egendom samt för pistmaskin och utrustning.
Eleven samarbetar för att nå planerade resultat samt kommunicerar med viss säkerhet med medarbetare.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat samt kommunicerar med viss säkerhet med medarbetare.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat samt kommunicerar med säkerhet med medarbetare.
Resultatet av elevens arbete är gott.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."