Reparation av snöfordon
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen reparation av snöfordon relaterar till syftet med ämnet snöfordonsteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om snöfordon samt om deras utrustning och användningsområden.
- Kunskaper om snöfordons komponenter och system, samt förståelse av hur de samverkar.
- Förmåga att utföra diagnos, service, underhåll och reparation av snöfordon.
- Förmåga att utföra funktions- och säkerhetskontroll.
- Förmåga att välja och använda arbetsmetoder och utrustning.
- Förmåga att utföra olika typer av arbeten på ett säkert, miljömässigt och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten.
- Förmåga att använda såväl svenska som engelska manualer samt digitala informationssystem.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen reparation av snöfordon.
- Elsystemets konstruktion och funktion samt dess huvudkomponenter inklusive schemasymboler, till exempel ISO, SIS och DIN.
- Bromssystemets konstruktion och funktion samt dess huvudkomponenter.
- Drivlinans konstruktion och funktion samt dess huvudkomponenter.
- Ramars, chassiers, axlars och fjädringssystems konstruktion och funktion samt deras huvudkomponenter.
- Styrsystems konstruktion och funktion samt deras huvudkomponenter.
- Demontering, montering och justering av komponenter i samband med service och reparationsarbeten.
- Svetsning av icke bärande konstruktioner.
- Underhåll, reparationsarbete samt kostnadseffektivt arbetssätt och kundvänlig behandling vid arbete med snöfordon.
- Lyft och transporter av tunga komponenter.
- Användning av branschrelaterad diagnosutrustning.
- Användning av branschrelaterad verkstadsutrustning.
- Rengöring och vård samt kontroll och reparation av verktyg och verkstadsutrustning.
- Bestämmelser om hur man får förändra egenskaper som påverkar handhavande och säkerhet.
- Bestämmelser och anvisningar om sammanfogningstekniker för snöfordon.
- Arbetsinstruktioner, servicelitteratur och informationsmaterial om reservdelshantering på svenska och engelska, inklusive information i datormiljö.
- Administrativa funktioner, kommunikationssystem, garantier samt dialog för felsökning och reparation, inklusive information i datormiljö.
- Yrkesmässig dokumentation av service och reparationsarbeten.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen reparation av snöfordon.
Eleven ger några exempel på och beskriver översiktligt funktionsprinciper för och konstruktioner av snöfordon.
Dessutom beskriver eleven översiktligt funktion hos och konstruktion av snöfordons olika komponenter.
Eleven ger flera exempel på och beskriver utförligt funktionsprinciper för och konstruktioner av snöfordon.
Dessutom beskriver eleven utförligt funktion hos och konstruktion av snöfordons olika komponenter.
Eleven ger flera exempel på och beskriver utförligt och nyanserat funktionsprinciper för och konstruktioner av snöfordon.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat funktion hos och konstruktion av snöfordons olika komponenter.
Eleven utför, i samråd med handledare och i bekanta situationer, enkel diagnos, service och reparation samt enkelt underhåll på snöfordon.
Dessutom utför eleven i samråd med handledare och i bekanta situationer byten av komponenter, detaljer och kringutrustning på snöfordon.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet relevanta arbetsmetoder och relevant utrustning samt arbetar säkert och följer lagar, andra bestämmelser och kvalitetsnormer som gäller för arbetet.
Eleven utför, efter samråd med handledare och i bekanta och delvis nya situationer, diagnos, service och reparation samt underhåll på snöfordon.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare och i bekanta och delvis nya situationer byten av komponenter, detaljer och kringutrustning på snöfordon.
I arbetet väljer och använder eleven med viss säkerhet relevanta arbetsmetoder och relevant utrustning samt arbetar säkert och följer lagar, andra bestämmelser och kvalitetsnormer som gäller för arbetet.
Eleven utför, efter samråd med handledare och i bekanta och nya situationer, avancerad diagnos, service och reparation samt avancerat underhåll på snöfordon.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare och i bekanta och nya situationer byten av komponenter, detaljer och kringutrustning på snöfordon.
I arbetet väljer och använder eleven med säkerhet relevanta arbetsmetoder och relevant utrustning samt arbetar säkert och följer lagar, andra bestämmelser och kvalitetsnormer som gäller för arbetet.
Eleven använder med viss säkerhet svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem.
I kommunikation med andra använder eleven med viss säkerhet tekniska begrepp.
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning.
Dessutom samarbetar eleven för att nå planerade resultat.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven använder med viss säkerhet svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem.
I kommunikation med andra använder eleven med viss säkerhet tekniska begrepp.
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning.
Dessutom samarbetar eleven och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven använder med säkerhet svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem.
I kommunikation med andra använder eleven med säkerhet tekniska begrepp.
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning.
Dessutom samarbetar eleven och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat.
Resultatet av elevens arbete är gott.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."