Socialpedagogik

kurs
Kurskod
SOASOC0
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen socialpedagogik relaterar till syftet med ämnet social omsorg, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen socialpedagogik.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen socialpedagogik.

E
Eleven skapar, i samråd med handledare, möjligheter för människor att delta i olika situationer.
Eleven beskriver översiktligt utanförskapets problematik på grund av människors livssituationer samt hur dessa påverkas av sociala, kulturella, kognitiva, fysiska och psykiska begränsningar.
Dessutom ger eleven något exempel på vilka konsekvenser utanförskap kan få för individen.
C
Eleven skapar, efter samråd med handledare, möjligheter för människor att delta i olika situationer.
Eleven beskriver utförligt utanförskapets problematik på grund av människors livssituationer samt hur dessa påverkas av sociala, kulturella, kognitiva, fysiska och psykiska begränsningar.
Dessutom ger eleven några exempel på vilka konsekvenser utanförskap kan få för individen.
A
Eleven skapar, efter samråd med handledare, möjligheter för människor att delta i olika situationer.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat utanförskapets problematik på grund av människors livssituationer samt hur dessa påverkas av sociala, kulturella, kognitiva, fysiska och psykiska begränsningar.
Dessutom ger eleven några exempel på vilka konsekvenser utanförskap kan få för individen.
E
Eleven beskriver också översiktligt socialpedagogiska insatser, arbetssätt och metoder.
I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet begrepp som är relevanta i sammanhanget samt redogör översiktligt för de bakomliggande teorierna.
C
Eleven beskriver också utförligt socialpedagogiska insatser, arbetssätt och metoder.
I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet begrepp som är relevanta i sammanhanget samt redogör utförligt för de bakomliggande teorierna.
A
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat socialpedagogiska insatser, arbetssätt och metoder.
I beskrivningarna använder eleven med säkerhet begrepp som är relevanta i sammanhanget samt redogör utförligt och nyanserat för de bakomliggande teorierna.
E
Eleven planerar och genomför, i samråd med handledare, socialpedagogiska uppgifter utifrån syfte och mål.
I arbetet interagerar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra utifrån individens förutsättningar och behov samt utifrån uppgiftens syfte och mål.
C
Eleven planerar och genomför, efter samråd med handledare, socialpedagogiska uppgifter utifrån syfte och mål.
I arbetet interagerar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra utifrån individens förutsättningar och behov samt utifrån uppgiftens syfte och mål.
A
Eleven planerar och genomför, efter samråd med handledare, socialpedagogiska uppgifter utifrån syfte och mål.
I arbetet interagerar och kommunicerar eleven med säkerhet med andra utifrån individens förutsättningar och behov samt utifrån uppgiftens syfte och mål.
E
Eleven diskuterar översiktligt etiska riktlinjer och värdekonflikter inom verksamhetsområdet och arbetar i bekanta situationer utifrån dessa.
C
Eleven diskuterar utförligt etiska riktlinjer och värdekonflikter inom verksamhetsområdet och arbetar i bekanta situationer utifrån dessa.
A
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat etiska riktlinjer och värdekonflikter inom verksamhetsområdet och arbetar i bekanta situationer utifrån dessa.
E
Eleven beskriver översiktligt socialpedagogikens utveckling.
Dessutom redogör eleven för relevanta lagar och andra bestämmelser inom socialpedagogik.
C
Eleven beskriver utförligt socialpedagogikens utveckling.
Dessutom redogör eleven för relevanta lagar och andra bestämmelser inom socialpedagogik.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat socialpedagogikens utveckling.
Dessutom redogör eleven för relevanta lagar och andra bestämmelser inom socialpedagogik.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."