Socialpedagogik
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen socialpedagogik relaterar till syftet med ämnet social omsorg, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om sociala frågeställningar på samhälls-, grupp- och individnivå.
- Kunskaper om centrala begrepp, teorier och perspektiv inom social omsorg och socialpedagogik.
- Förmåga att planera, genomföra och dokumentera arbetsuppgifter inom social omsorg.
- Förmåga att kommunicera och samarbeta med andra samt förmåga att arbeta med utgångspunkt i den enskilda människans önskemål om, och behov av stöd och hjälp i relation till biståndsbedömning.
- Kunskaper om socialtjänstens historia, utveckling och organisation.
- Kunskaper om arbetsmiljö samt om lagar och andra bestämmelser inom socialtjänsten.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen socialpedagogik.
- Olika boendeformer och anpassade sysselsättningar eller arbete för personer i behov av stöd från samhället samt socialpedagogiska uppgifter och stöd inom verksamheterna.
- Innebörden av centrala begrepp, perspektiv och teorier inom området socialpedagogik däribland social, pedagogik, socialpedagogik, social kompetens, erkännande, livsvärld, omsorgsarena och omsorgskvalitet.
- Gemenskap, delaktighet och utanförskap.
- Fysiska, sociala, kulturella, kognitiva och psykiska begränsningar och svårigheter.
- Problematiska livssituationer med orsaker och förklaringar på individ- grupp- och samhällsnivå.
- Socialpedagogiskt arbete och perspektiv med utgångspunkt i brukares livsvillkor och möjlighet till utveckling. Empowerment och inkludering.
- Planering, genomförande, dokumentation och utvärdering av genomförda insatser.
- Relationer, förhållningssätt och bemötande, kommunikativt handlande, dialogiskt förhållningsätt samt mellanmänskligt samspel.
- Samtalsmetodik för stödjande och problemlösande samtal.
- Etiska begrepp, resonemangsmodeller och värdekonflikter.
- Den historiska utvecklingen inom socialpedagogiken.
- Lagstiftning, insatser och stöd inom socialpedagogik.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen socialpedagogik.
Eleven skapar, i samråd med handledare, möjligheter för människor att delta i olika situationer.
Eleven beskriver översiktligt utanförskapets problematik på grund av människors livssituationer samt hur dessa påverkas av sociala, kulturella, kognitiva, fysiska och psykiska begränsningar.
Dessutom ger eleven något exempel på vilka konsekvenser utanförskap kan få för individen.
Eleven skapar, efter samråd med handledare, möjligheter för människor att delta i olika situationer.
Eleven beskriver utförligt utanförskapets problematik på grund av människors livssituationer samt hur dessa påverkas av sociala, kulturella, kognitiva, fysiska och psykiska begränsningar.
Dessutom ger eleven några exempel på vilka konsekvenser utanförskap kan få för individen.
Eleven skapar, efter samråd med handledare, möjligheter för människor att delta i olika situationer.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat utanförskapets problematik på grund av människors livssituationer samt hur dessa påverkas av sociala, kulturella, kognitiva, fysiska och psykiska begränsningar.
Dessutom ger eleven några exempel på vilka konsekvenser utanförskap kan få för individen.
Eleven beskriver också översiktligt socialpedagogiska insatser, arbetssätt och metoder.
I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet begrepp som är relevanta i sammanhanget samt redogör översiktligt för de bakomliggande teorierna.
Eleven beskriver också utförligt socialpedagogiska insatser, arbetssätt och metoder.
I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet begrepp som är relevanta i sammanhanget samt redogör utförligt för de bakomliggande teorierna.
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat socialpedagogiska insatser, arbetssätt och metoder.
I beskrivningarna använder eleven med säkerhet begrepp som är relevanta i sammanhanget samt redogör utförligt och nyanserat för de bakomliggande teorierna.
Eleven planerar och genomför, i samråd med handledare, socialpedagogiska uppgifter utifrån syfte och mål.
I arbetet interagerar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra utifrån individens förutsättningar och behov samt utifrån uppgiftens syfte och mål.
Eleven planerar och genomför, efter samråd med handledare, socialpedagogiska uppgifter utifrån syfte och mål.
I arbetet interagerar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra utifrån individens förutsättningar och behov samt utifrån uppgiftens syfte och mål.
Eleven planerar och genomför, efter samråd med handledare, socialpedagogiska uppgifter utifrån syfte och mål.
I arbetet interagerar och kommunicerar eleven med säkerhet med andra utifrån individens förutsättningar och behov samt utifrån uppgiftens syfte och mål.
Eleven diskuterar översiktligt etiska riktlinjer och värdekonflikter inom verksamhetsområdet och arbetar i bekanta situationer utifrån dessa.
Eleven diskuterar utförligt etiska riktlinjer och värdekonflikter inom verksamhetsområdet och arbetar i bekanta situationer utifrån dessa.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat etiska riktlinjer och värdekonflikter inom verksamhetsområdet och arbetar i bekanta situationer utifrån dessa.
Eleven beskriver översiktligt socialpedagogikens utveckling.
Dessutom redogör eleven för relevanta lagar och andra bestämmelser inom socialpedagogik.
Eleven beskriver utförligt socialpedagogikens utveckling.
Dessutom redogör eleven för relevanta lagar och andra bestämmelser inom socialpedagogik.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat socialpedagogikens utveckling.
Dessutom redogör eleven för relevanta lagar och andra bestämmelser inom socialpedagogik.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."