Social omsorg 1

kurs
Kurskod
SOASOC01
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen social omsorg 1 relaterar till syftet med ämnet social omsorg, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen social omsorg 1.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen social omsorg 1.

E
Eleven redogör översiktligt för hur levnadsvanor och livsvillkor påverkar människors hälsa och livskvalitet ur olika perspektiv.
Eleven redogör även för innebörden av centrala begrepp inom social omsorg och socialt arbete.
C
Eleven redogör utförligt för hur levnadsvanor och livsvillkor påverkar människors hälsa och livskvalitet ur olika perspektiv.
Eleven redogör även för innebörden av centrala begrepp inom social omsorg och socialt arbete.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur levnadsvanor och livsvillkor påverkar människors hälsa och livskvalitet ur olika perspektiv.
Eleven redogör även för innebörden av centrala begrepp inom social omsorg och socialt arbete.
E
Eleven utför, i samråd med handledare, arbete inom social omsorg på ett yrkesmässigt sätt och med ett tillfredställande resultat.
I arbetet hanterar eleven med viss säkerhet tekniska hjälpmedel samt använder informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation utifrån ett etiskt förhållningssätt.
C
Eleven utför, efter samråd med handledare, arbete inom social omsorg på ett yrkesmässigt sätt och med ett tillfredställande resultat.
I arbetet hanterar eleven med viss säkerhet tekniska hjälpmedel samt använder informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation utifrån ett etiskt förhållningssätt.
A
Eleven utför, efter samråd med handledare, arbete inom social omsorg på ett yrkesmässigt sätt och med ett gott resultat.
I arbetet hanterar eleven med säkerhet tekniska hjälpmedel samt använder informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation utifrån ett etiskt förhållningssätt.
E
Eleven anpassar sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra med tillfredsställande resultat.
Dessutom uppmärksammar eleven, i samråd med handledare, den enskilda människans behov och förutsättningar.
Eleven diskuterar översiktligt etiska riktlinjer och arbetar utifrån ett etiskt förhållningssätt.
C
Eleven anpassar sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra med tillfredsställande resultat.
Dessutom uppmärksammar eleven, efter samråd med handledare, den enskilda människans behov och förutsättningar.
Eleven diskuterar utförligt etiska riktlinjer och arbetar utifrån ett etiskt förhållningssätt.
A
Eleven anpassar sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra med gott resultat.
Dessutom uppmärksammar eleven, efter samråd med handledare, den enskilda människans behov och förutsättningar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat etiska riktlinjer och arbetar utifrån ett etiskt förhållningssätt.
E
Eleven beskriver socialtjänstens historia, utveckling och organisation.
Eleven redogör översiktligt för faktorer som påverkar arbetsmiljön.
Dessutom redogör eleven för relevanta lagar och andra bestämmelser inom socialtjänsten.
C
Eleven beskriver socialtjänstens historia, utveckling och organisation.
Eleven redogör utförligt för faktorer som påverkar arbetsmiljön.
Dessutom redogör eleven för relevanta lagar och andra bestämmelser inom socialtjänsten.
A
Eleven beskriver socialtjänstens historia, utveckling och organisation.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för faktorer som påverkar arbetsmiljön.
Dessutom redogör eleven för relevanta lagar och andra bestämmelser inom socialtjänsten.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."