Social omsorg 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen social omsorg 1 relaterar till syftet med ämnet social omsorg, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om hur levnadsvanor och livsvillkor påverkar människors hälsa och livskvalitet.
- Kunskaper om sociala frågeställningar på samhälls-, grupp- och individnivå.
- Kunskaper om centrala begrepp, teorier och perspektiv inom social omsorg och socialpedagogik.
- Förmåga att planera, genomföra och dokumentera arbetsuppgifter inom social omsorg.
- Förmåga att använda tekniska hjälpmedel samt använda informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation utifrån ett socialpedagogiskt, habiliterande och rehabiliterande arbetssätt.
- Förmåga att kommunicera och samarbeta med andra samt förmåga att arbeta med utgångspunkt i den enskilda människans önskemål om, och behov av stöd och hjälp i relation till biståndsbedömning.
- Förmåga att arbeta utifrån ett etiskt förhållningssätt i hemmiljö och på vårdinrättning.
- Kunskaper om socialtjänstens historia, utveckling och organisation.
- Kunskaper om arbetsmiljö samt om lagar och andra bestämmelser inom socialtjänsten.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen social omsorg 1.
- Olika livsvillkors påverkan på människors livskvalitet, lycka och syn på det goda livet.
- Centrala begrepp och perspektiv inom social omsorg.
- Sociala och aktiverande uppgifter i form av daglig aktivering, samtal, kontaktskapande och relationsbyggande.
- Personnära omsorg.
- Rehabilitering samt habilitering som kan utföras i hemmet.
- Serviceuppgifter.
- Administrativa uppgifter samt teknisk och digital utrustning för informationsteknik inom social omsorg.
- Kommunikationens grunder i mellanmänskliga relationer.
- Bemötande, relationer och professionalism inom social omsorg.
- Etiska begrepp och etiskt förhållningssätt.
- Den historiska utvecklingen inom social omsorg och socialt arbete.
- Lagar och andra bestämmelser samt dess intentioner inom social omsorg.
- Anmälningsplikten.
- Systematiskt arbetsmiljöarbete och dess lagstiftning såsom systematiskt brandskyddsarbete (SBA), tillbud och arbetsskadeanmälan.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen social omsorg 1.
Eleven redogör översiktligt för hur levnadsvanor och livsvillkor påverkar människors hälsa och livskvalitet ur olika perspektiv.
Eleven redogör även för innebörden av centrala begrepp inom social omsorg och socialt arbete.
Eleven redogör utförligt för hur levnadsvanor och livsvillkor påverkar människors hälsa och livskvalitet ur olika perspektiv.
Eleven redogör även för innebörden av centrala begrepp inom social omsorg och socialt arbete.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur levnadsvanor och livsvillkor påverkar människors hälsa och livskvalitet ur olika perspektiv.
Eleven redogör även för innebörden av centrala begrepp inom social omsorg och socialt arbete.
Eleven utför, i samråd med handledare, arbete inom social omsorg på ett yrkesmässigt sätt och med ett tillfredställande resultat.
I arbetet hanterar eleven med viss säkerhet tekniska hjälpmedel samt använder informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation utifrån ett etiskt förhållningssätt.
Eleven utför, efter samråd med handledare, arbete inom social omsorg på ett yrkesmässigt sätt och med ett tillfredställande resultat.
I arbetet hanterar eleven med viss säkerhet tekniska hjälpmedel samt använder informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation utifrån ett etiskt förhållningssätt.
Eleven utför, efter samråd med handledare, arbete inom social omsorg på ett yrkesmässigt sätt och med ett gott resultat.
I arbetet hanterar eleven med säkerhet tekniska hjälpmedel samt använder informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation utifrån ett etiskt förhållningssätt.
Eleven anpassar sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra med tillfredsställande resultat.
Dessutom uppmärksammar eleven, i samråd med handledare, den enskilda människans behov och förutsättningar.
Eleven diskuterar översiktligt etiska riktlinjer och arbetar utifrån ett etiskt förhållningssätt.
Eleven anpassar sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra med tillfredsställande resultat.
Dessutom uppmärksammar eleven, efter samråd med handledare, den enskilda människans behov och förutsättningar.
Eleven diskuterar utförligt etiska riktlinjer och arbetar utifrån ett etiskt förhållningssätt.
Eleven anpassar sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra med gott resultat.
Dessutom uppmärksammar eleven, efter samråd med handledare, den enskilda människans behov och förutsättningar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat etiska riktlinjer och arbetar utifrån ett etiskt förhållningssätt.
Eleven beskriver socialtjänstens historia, utveckling och organisation.
Eleven redogör översiktligt för faktorer som påverkar arbetsmiljön.
Dessutom redogör eleven för relevanta lagar och andra bestämmelser inom socialtjänsten.
Eleven beskriver socialtjänstens historia, utveckling och organisation.
Eleven redogör utförligt för faktorer som påverkar arbetsmiljön.
Dessutom redogör eleven för relevanta lagar och andra bestämmelser inom socialtjänsten.
Eleven beskriver socialtjänstens historia, utveckling och organisation.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för faktorer som påverkar arbetsmiljön.
Dessutom redogör eleven för relevanta lagar och andra bestämmelser inom socialtjänsten.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."