Social omsorg 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen social omsorg 2 relaterar till syftet med ämnet social omsorg, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om sociala frågeställningar på samhälls-, grupp- och individnivå.
- Kunskaper om centrala begrepp, teorier och perspektiv inom social omsorg och socialpedagogik.
- Förmåga att planera, genomföra och dokumentera arbetsuppgifter inom social omsorg.
- Förmåga att använda tekniska hjälpmedel samt använda informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation utifrån ett socialpedagogiskt, habiliterande och rehabiliterande arbetssätt.
- Förmåga att kommunicera och samarbeta med andra samt förmåga att arbeta med utgångspunkt i den enskilda människans önskemål om, och behov av stöd och hjälp i relation till biståndsbedömning.
- Förmåga att arbeta utifrån ett etiskt förhållningssätt i hemmiljö och på vårdinrättning.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen social omsorg 2.
- Socialtjänstens förebyggande åtgärder och insatser utifrån ett familjeperspektiv.
- Barns förutsättningar och behov samt föräldrars omsorgsförmåga.
- Olika boendeformer samt sysselsättning och arbete som ett led till ökade möjligheter till stöd för målgrupperna.
- Sociala och kulturella perspektiv på människan och deras konsekvenser och möjliga lösningar.
- Planering, genomförande, dokumentation och utvärdering av genomförda insatser utifrån biståndsbedömning.
- Internetbaserade funktioner för rådgivning, hälsoinformation, och stödnätverk.
- Personcentrerad vård, teamarbete och interprofessionella samarbeten, till exempel samordnad individuell plan och frivilliga organisationer.
- Bemötande utifrån ett etiskt förhållningssätt.
- Etiska begrepp, resonemangsmodeller och värdekonflikter och förhållningssätt inom social omsorg och socialtjänst.
- Brukares behov och önskningar samt helhetssyn inom social omsorg.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen social omsorg 2.
Eleven beskriver översiktligt olika former av sociala verksamheter.
Dessutom redogör eleven översiktligt för hur sociala frågor hanteras i samhället.
Eleven beskriver utförligt olika former av sociala verksamheter.
Dessutom redogör eleven utförligt för hur sociala frågor hanteras i samhället.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika former av sociala verksamheter.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur sociala frågor hanteras i samhället.
Eleven utför, i samråd med handledare, arbete inom social omsorg på ett yrkesmässigt sätt och med ett tillfredställande resultat.
I arbetet hanterar eleven med viss säkerhet tekniska hjälpmedel samt använder informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation utifrån ett etiskt förhållningssätt.
Eleven utför, efter samråd med handledare, arbete inom social omsorg på ett yrkesmässigt sätt och med ett tillfredställande resultat.
I arbetet hanterar eleven med viss säkerhet tekniska hjälpmedel samt använder informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation utifrån ett etiskt förhållningssätt.
Eleven utför, efter samråd med handledare, arbete inom social omsorg på ett yrkesmässigt sätt och med ett gott resultat.
I arbetet hanterar eleven med säkerhet tekniska hjälpmedel samt använder informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation utifrån ett etiskt förhållningssätt.
Eleven anpassar sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra med tillfredsställande resultat.
Dessutom uppmärksammar eleven, i samråd med handledare, den enskilda människans behov och förutsättningar.
Eleven diskuterar översiktligt etiska riktlinjer och värdekonflikter inom verksamhetsområdet och arbetar utifrån dessa.
Eleven anpassar sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra med tillfredsställande resultat.
Dessutom uppmärksammar eleven, efter samråd med handledare, den enskilda människans behov och förutsättningar.
Eleven diskuterar utförligt etiska riktlinjer och värdekonflikter inom verksamhetsområdet och arbetar utifrån dessa.
Eleven anpassar sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra med gott resultat.
Dessutom uppmärksammar eleven, efter samråd med handledare, den enskilda människans behov och förutsättningar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat etiska riktlinjer och värdekonflikter inom verksamhetsområdet och arbetar utifrån dessa.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."