Ungdomskulturer
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen ungdomskulturer relaterar till syftet med ämnet sociologi, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om hur människor och samhället formar varandra, utifrån olika teorier och teoretiska perspektiv.
- Förmåga att använda sociologiska begrepp, teorier och modeller.
- Färdigheter i att kritiskt samla in, bearbeta och använda information från olika källor och förmåga att använda olika metoder för att samla in och bearbeta information.
- Förmåga att diskutera samhällets, egna och andras attityder samt diskutera handlingar och värdera olika ståndpunkter.
- Förmåga att problematisera kulturmöten och sociala processer på individ-, grupp- och samhällsnivå.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen ungdomskulturer.
- Ungdomars levnadsförhållanden samt deras roll i samhället, och hur detta har förändrats.
- Ungdomskulturers uppkomst, utveckling, kännetecken och uttryck ur ett historiskt och internationellt perspektiv.
- Skapandet av subkulturer och identiteter med utgångspunkt i genus, etnicitet och klass.
- Aktuella ungdomspolitiska mål, samhällets insatser och verksamheter med ungdomar.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen ungdomskulturer.
Eleven beskriver översiktligt olika ungdomskulturer, deras uppkomst, utveckling och kännetecken, samt deras roll i identitetsskapandet.
Dessutom redogör eleven översiktligt för hur ungdomskulturer påverkar ungdomars levnadsförhållanden och deras roll i samhället.
Eleven redogör även översiktligt för aktuella ungdomspolitiska mål och samhällets insatser och verksamheter med ungdomar.
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven beskriver utförligt olika ungdomskulturer, deras uppkomst, utveckling och kännetecken, samt deras roll i identitetsskapandet.
Dessutom redogör eleven utförligt för hur ungdomskulturer påverkar ungdomars levnadsförhållanden och deras roll i samhället.
Eleven redogör även utförligt för aktuella ungdomspolitiska mål och samhällets insatser och verksamheter med ungdomar.
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika ungdomskulturer, deras uppkomst, utveckling och kännetecken, samt deras roll i identitetsskapandet.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur ungdomskulturer påverkar ungdomars levnadsförhållanden och deras roll i samhället.
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för aktuella ungdomspolitiska mål och samhällets insatser och verksamheter med ungdomar.
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Dessutom värderar eleven teorierna med nyanserade omdömen och argumenterar för deras styrkor och svagheter.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar.
I diskussioner framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
Dessutom gör eleven enkla reflektioner över kulturmöten och sociala processer.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar.
I diskussioner framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
Dessutom gör eleven välgrundade reflektioner över kulturmöten och sociala processer.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar.
I diskussioner framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
Dessutom gör eleven välgrundade och nyanserade reflektioner över kulturmöten och sociala processer.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."