Språk specialisering - skrivande

kurs
Kurskod
SPAXXX0
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen språk specialisering - skrivande relaterar till syftet med ämnet språk specialisering, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen språk specialisering - skrivande.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen språk specialisering - skrivande.

E
Eleven skriver med viss säkerhet texter av olika slag, både skönlitterära och andra typer av texter.
I framställningarna i olika genrer formulerar sig eleven relativt varierat, tydligt och relativt strukturerat.
Språket innehåller goda formuleringar.
Eleven formulerar sig med flyt och viss anpassning till syfte, mottagare, genre och kommunikationssituation.
C
Eleven skriver med viss säkerhet texter av olika slag, både skönlitterära och andra typer av texter.
I framställningarna i olika genrer formulerar sig eleven varierat, tydligt och strukturerat.
Språket innehåller goda formuleringar.
Eleven formulerar sig med flyt och viss anpassning till syfte, mottagare, genre och kommunikationssituation.
A
Eleven skriver med säkerhet texter av olika slag, både skönlitterära och andra typer av texter.
I framställningarna i olika genrer formulerar sig eleven varierat, nyanserat, tydligt och strukturerat.
Språket är i regel välformulerat.
Eleven formulerar sig med flyt och anpassning till syfte, mottagare, genre och kommunikationssituation.
E
Eleven skriver såväl texter efter mönster och förebilder som mer fritt.
Eleven resonerar översiktligt dels om de egna texternas relation till konventionella texttyper, textmönster och eventuella förebilder, dels om olika alternativa uttryckssätt i sina texter.
Eleven använder med viss säkerhet den retoriska arbetsprocessen och andra metoder för att utveckla sina skrividéer till färdig text.
Eleven beaktar stilistiska och estetiska aspekter och gör enkla reflektioner kring läsarens möjliga tolkningar.
C
Eleven skriver såväl texter efter mönster och förebilder som mer fritt.
Eleven resonerar utförligt dels om de egna texternas relation till konventionella texttyper, textmönster och eventuella förebilder, dels om olika alternativa uttryckssätt i sina texter.
Eleven använder med viss säkerhet den retoriska arbetsprocessen och andra metoder för att utveckla sina skrividéer till färdig text.
Eleven beaktar stilistiska och estetiska aspekter och gör välgrundade reflektioner kring läsarens möjliga tolkningar.
A
Eleven skriver såväl texter efter mönster och förebilder som mer fritt.
Eleven resonerar utförligt och nyanserat dels om de egna texternas relation till konventionella texttyper, textmönster och eventuella förebilder, dels om olika alternativa uttryckssätt i sina texter.
Eleven använder med säkerhet den retoriska arbetsprocessen och andra metoder för att utveckla sina skrividéer till färdig text.
Eleven beaktar stilistiska och estetiska aspekter och gör välgrundade och nyanserade reflektioner kring läsarens möjliga tolkningar.
E
Eleven följer i huvudsak skriftspråkets normer för språkriktighet, och gör enkla reflektioner över dessa normers tillämpbarhet i texter av olika slag.
C
Eleven skriver funktionellt för textsammanhanget, följer i huvudsak skriftspråkets normer för språkriktighet samt gör välgrundade reflektioner över dessa normers tillämpbarhet i texter av olika slag.
A
Eleven skriver funktionellt för textsammanhanget, följer i huvudsak skriftspråkets normer för språkriktighet samt gör välgrundade och nyanserade reflektioner över dessa normers tillämpbarhet i texter av olika slag.
E
Eleven utformar med viss säkerhet olika typer av texter på ett visuellt tilltalande och lättillgängligt sätt samt motiverar översiktligt utformningen.
C
Eleven utformar med viss säkerhet olika typer av texter på ett visuellt tilltalande och lättillgängligt sätt samt motiverar utformningen utförligt.
A
Eleven utformar med säkerhet olika typer av texter på ett visuellt tilltalande och lättillgängligt sätt samt motiverar utformningen utförligt och nyanserat.
E
Eleven värderar sina egna texter med enkla omdömen, gör enkla förbättringar av dem med utgångspunkt i sin egen värdering och andras råd samt ger enkel återkoppling på andras texter.
C
Eleven värderar sina egna texter med nyanserade omdömen, gör välgrundade förbättringar av dem med utgångspunkt i sin egen värdering och andras råd samt ger välgrundad återkoppling på andras texter.
A
Eleven värderar sina egna texter med nyanserade omdömen, gör välgrundade och nyanserade förbättringar av dem med utgångspunkt i sin egen värdering och andras råd samt ger välgrundad och nyanserad återkoppling på andras texter.
E
Eleven diskuterar översiktligt hur skönlitterära och journalistiska framställningar kan spridas.
Utifrån egna framställningar och framställningar i medier diskuterar eleven översiktligt yttrandefrihet och ansvar.
C
Eleven diskuterar utförligt hur skönlitterära och journalistiska framställningar kan spridas.
Utifrån egna framställningar och framställningar i medier diskuterar eleven utförligt yttrandefrihet och ansvar.
A
Eleven diskuterar utförligt hur skönlitterära och journalistiska framställningar kan spridas.
Utifrån egna framställningar och framställningar i medier diskuterar eleven utförligt och nyanserat yttrandefrihet och ansvar.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."