Språk specialisering - retorik 1a

kurs
Kurskod
SPAXXX01a
Poäng
50p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen språk specialisering - retorik 1a relaterar till syftet med ämnet språk specialisering, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen språk specialisering - retorik 1a.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen språk specialisering - retorik 1a.

E
Eleven genomför med viss säkerhet muntliga framställningar av olika slag och med varierande syften.
I muntliga framställningar formulerar sig eleven relativt varierat, tydligt och relativt strukturerat.
Eleven formulerar sig även med flyt och viss anpassning till syfte, mottagare och situation.
Eleven har viss åhörarkontakt.
C
Eleven genomför med viss säkerhet muntliga framställningar av olika slag och med varierande syften.
I muntliga framställningar formulerar sig eleven varierat, tydligt och strukturerat.
Eleven formulerar sig även med flyt och viss anpassning till syfte, mottagare och situation.
Eleven har god åhörarkontakt.
A
Eleven genomför med säkerhet muntliga framställningar av olika slag och med varierande syften.
I muntliga framställningar formulerar sig eleven varierat, nyanserat, tydligt och strukturerat.
Eleven formulerar sig även med flyt och anpassning till syfte, mottagare och situation.
Eleven har god åhörarkontakt.
E
Eleven redogör översiktligt för grunderna i den retoriska arbetsprocessen.
Eleven kommenterar översiktligt förberedelser och genomförande av egna och andras muntliga framställningar.
C
Eleven redogör utförligt för den retoriska arbetsprocessen.
Eleven kommenterar utförligt förberedelser och genomförande av egna och andras muntliga framställningar.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för den retoriska arbetsprocessen.
Eleven kommenterar utförligt och nyanserat förberedelser och genomförande av egna och andras muntliga framställningar.
E
Med utgångspunkt i andra framställningar producerar eleven med viss säkerhet egna.
Med enkla omdömen värderar eleven sin egen muntliga prestation samt ger enkel respons på andras muntliga framställningar.
Med stöd av andras respons och egen reflektion bearbetar eleven egna framställningar och genomför enkla förbättringar.
C
Med utgångspunkt i andra framställningar producerar eleven med viss säkerhet egna.
Med nyanserade omdömen värderar eleven sin egen muntliga prestation samt ger välgrundad respons på andras muntliga framställningar.
Med stöd av andras respons och egen reflektion bearbetar eleven egna framställningar och genomför välgrundade förbättringar.
A
Med utgångspunkt i andra framställningar producerar eleven med säkerhet egna.
Med nyanserade omdömen värderar eleven sin egen muntliga prestation samt ger välgrundad och nyanserad respons på andras muntliga framställningar.
Med stöd av andras respons och egen reflektion bearbetar eleven egna framställningar och genomför välgrundade och nyanserade förbättringar.
E
Eleven använder med viss säkerhet presentationstekniska hjälpmedel och förklarar översiktligt hur inspelningar av muntliga framställningar kan spridas.
Eleven diskuterar översiktligt yttrandefrihet och ansvar.
C
Eleven använder med viss säkerhet presentationstekniska hjälpmedel och förklarar utförligt hur inspelningar av muntliga framställningar kan spridas.
Eleven diskuterar översiktligt yttrandefrihet och ansvar.
A
Eleven använder med säkerhet och på ett väl integrerat sätt presentationstekniska hjälpmedel och förklarar utförligt hur inspelningar av muntliga framställningar kan spridas.
Eleven diskuterar översiktligt yttrandefrihet och ansvar.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."