Språk specialisering - retorik 1a
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen språk specialisering - retorik 1a relaterar till syftet med ämnet språk specialisering, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att använda språket utifrån kunskaper om genre, språkriktighet, stilnivå, stilistiska drag och kulturella sammanhang.
- Förmåga att arbeta processinriktat inom området, dvs. att på ett strukturerat och metodiskt sätt planera, bearbeta, presentera och utvärdera framställningar.
- Förmåga att tillgodogöra sig, reflektera över och kritiskt granska processer och framställningar samt förbättra egna.
- Förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik samt att reflektera över och diskutera etiska frågor, upphovsrätt och källkritik.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen språk specialisering - retorik 1a.
- Muntlig framställning av varierade slag och med olika syften, såväl monologisk framställning inför en grupp som dialogisk.
- Röst, uttal och kroppsspråk som redskap samt olika sätt att skapa kontakt och förtroende. Språkriktighet och variation.
- Olika talsituationer och anpassning när det gäller syfte och språk. Anpassning till målgruppens förförståelse.
- Retorikens praktiska användningsområden. Den retoriska arbetsprocessen som redskap för förberedelser samt som stöd för genomförande av och reflektioner kring muntlig framställning.
- Grundläggande berättartekniska och stilistiska begrepp som behövs för att samtala om och kommentera muntlig framställning.
- Aktivt lyssnande samt konsten att ge respons på ett konstruktivt sätt.
- Användning av presentationstekniska hjälpmedel som stöd i muntlig framställning. Olika sätt att med hjälp av kommunikationsteknik göra muntliga framställningar tillgängliga för andra.
- Yttrandefrihet i relation till etik och upphovsrätt.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen språk specialisering - retorik 1a.
Eleven genomför med viss säkerhet muntliga framställningar av olika slag och med varierande syften.
I muntliga framställningar formulerar sig eleven relativt varierat, tydligt och relativt strukturerat.
Eleven formulerar sig även med flyt och viss anpassning till syfte, mottagare och situation.
Eleven har viss åhörarkontakt.
Eleven genomför med viss säkerhet muntliga framställningar av olika slag och med varierande syften.
I muntliga framställningar formulerar sig eleven varierat, tydligt och strukturerat.
Eleven formulerar sig även med flyt och viss anpassning till syfte, mottagare och situation.
Eleven har god åhörarkontakt.
Eleven genomför med säkerhet muntliga framställningar av olika slag och med varierande syften.
I muntliga framställningar formulerar sig eleven varierat, nyanserat, tydligt och strukturerat.
Eleven formulerar sig även med flyt och anpassning till syfte, mottagare och situation.
Eleven har god åhörarkontakt.
Eleven redogör översiktligt för grunderna i den retoriska arbetsprocessen.
Eleven kommenterar översiktligt förberedelser och genomförande av egna och andras muntliga framställningar.
Eleven redogör utförligt för den retoriska arbetsprocessen.
Eleven kommenterar utförligt förberedelser och genomförande av egna och andras muntliga framställningar.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för den retoriska arbetsprocessen.
Eleven kommenterar utförligt och nyanserat förberedelser och genomförande av egna och andras muntliga framställningar.
Med utgångspunkt i andra framställningar producerar eleven med viss säkerhet egna.
Med enkla omdömen värderar eleven sin egen muntliga prestation samt ger enkel respons på andras muntliga framställningar.
Med stöd av andras respons och egen reflektion bearbetar eleven egna framställningar och genomför enkla förbättringar.
Med utgångspunkt i andra framställningar producerar eleven med viss säkerhet egna.
Med nyanserade omdömen värderar eleven sin egen muntliga prestation samt ger välgrundad respons på andras muntliga framställningar.
Med stöd av andras respons och egen reflektion bearbetar eleven egna framställningar och genomför välgrundade förbättringar.
Med utgångspunkt i andra framställningar producerar eleven med säkerhet egna.
Med nyanserade omdömen värderar eleven sin egen muntliga prestation samt ger välgrundad och nyanserad respons på andras muntliga framställningar.
Med stöd av andras respons och egen reflektion bearbetar eleven egna framställningar och genomför välgrundade och nyanserade förbättringar.
Eleven använder med viss säkerhet presentationstekniska hjälpmedel och förklarar översiktligt hur inspelningar av muntliga framställningar kan spridas.
Eleven diskuterar översiktligt yttrandefrihet och ansvar.
Eleven använder med viss säkerhet presentationstekniska hjälpmedel och förklarar utförligt hur inspelningar av muntliga framställningar kan spridas.
Eleven diskuterar översiktligt yttrandefrihet och ansvar.
Eleven använder med säkerhet och på ett väl integrerat sätt presentationstekniska hjälpmedel och förklarar utförligt hur inspelningar av muntliga framställningar kan spridas.
Eleven diskuterar översiktligt yttrandefrihet och ansvar.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."