Idrottsspecialisering 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen idrottsspecialisering 1 relaterar till syftet med ämnet specialidrott, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att utöva specifik idrott på elitnivå.
- Kunskaper om hur den egna kroppen fungerar i tränings- och tävlingssammanhang utifrån biomekaniska, idrottspsykologiska, idrottsfysiologiska och näringsfysiologiska teorier.
- Kunskaper om samt förmåga att använda och utvärdera träningsmetoder för att utveckla prestationsförmågan.
- Kunskaper om idrotts- och träningsmiljöers betydelse för prestationsutveckling.
- Kunskaper om hur skador och ohälsa förebyggs och behandlas.
- Kunskaper om olika värderingar i tränings- och tävlingssammanhang samt förmåga att anpassa träning till etiska normer och regler för träning och idrottsliga aktiviteter.
- Kunskaper om människors sätt att samverka och kommunicera i tränings- och tävlingssammanhang samt förmåga att leda, kommunicera, samarbeta och samverka.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen idrottsspecialisering 1.
- Regler, taktik och teknik inom specifik idrott vid träning och tävling.
- Den specifika idrottens utveckling nationellt och internationellt samt Riksidrottsförbundets organisation och idrottens finansiering.
- Faktorer som möjliggör en hälsosam prestationsutveckling till exempel sambandet mellan fysiologisk träning och teknikträning samt kopplingen till idrottspsykologi.
- Träningsmetoders betydelse för individens utveckling i specifik idrott.
- Planering, genomförande och utvärdering av individuellt utformade träningsprogram.
- Krav och kapacitetsanalys i specifik idrott.
- Vanligt förekommande skador inom specifik idrott och omhändertagande vid akut skada.
- Individers olika inställning till träning och tävling, till exempel olika förväntningar och mål.
- Kommunikation och samarbete som syftar till utveckling av idrottsresultat.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen idrottsspecialisering 1.
Eleven genomför, med viss säkerhet och i samråd med lärare, specifik idrott tekniskt och taktiskt med viss precision och kontroll.
I tränings- och tävlingssituationer agerar eleven med viss säkerhet i nya miljöer.
Eleven genomför, med viss säkerhet och efter samråd med lärare, specifik idrott tekniskt och taktiskt med precision och kontroll.
I tränings- och tävlingssituationer agerar eleven med viss säkerhet i nya miljöer.
Eleven genomför, med säkerhet och efter samråd med lärare specifik idrott tekniskt och taktiskt med god precision och kontroll.
I tränings- och tävlingssituationer agerar eleven med säkerhet i nya miljöer.
Eleven beskriver översiktligt, utifrån tränings- och tävlingssituationer, träningsmetoder och teorier som kan användas för att utveckla idrottsutövandet.
I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp.
Eleven beskriver utförligt, utifrån tränings- och tävlingssituationer, träningsmetoder och teorier som kan användas för att utveckla idrottsutövandet.
I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat, utifrån tränings- och tävlingssituationer, träningsmetoder och teorier som kan användas för att utveckla idrottsutövandet.
I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp.
Eleven planerar och genomför i samråd med lärare sin träning.
I träningen prövar eleven olika metoder som kan vara av betydelse för att förbättra resultatet.
Vid träning och tävling tar eleven också ansvar för att förebygga skador och ohälsa.
Dessutom diskuterar eleven översiktligt hur olika uppfattningar i tränings- och tävlingssammanhang har betydelse för prestationsförmåga och idrottsliga resultat.
Eleven planerar och genomför efter samråd med lärare sin träning.
I träningen prövar eleven olika metoder som kan vara av betydelse för att förbättra resultatet.
Vid träning och tävling tar eleven också ansvar för att förebygga skador och ohälsa.
Eleven utvärderar metoderna med nyanserade omdömen utifrån resultat och teorier.
Dessutom diskuterar eleven utförligt hur olika uppfattningar i tränings- och tävlingssammanhang har betydelse för prestationsförmåga och idrottsliga resultat.
Eleven planerar och genomför efter samråd med lärare sin träning.
I träningen prövar eleven olika metoder som kan vara av betydelse för att förbättra resultatet.
Vid träning och tävling tar eleven också ansvar för att förebygga skador och ohälsa.
Eleven utvärderar metoderna med nyanserade omdömen utifrån resultat och teorier samt föreslår alternativa metoder för att förbättra resultatet.
Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat hur olika uppfattningar i tränings- och tävlingssammanhang har betydelse för prestationsförmåga och idrottsliga resultat.
Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet i tränings- och tävlingssituationer.
Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet i tränings- och tävlingssituationer.
Eleven samarbetar och kommunicerar med säkerhet i tränings- och tävlingssituationer.
När eleven samråder med lärare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med lärare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med lärare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."