Tränings- och tävlingslära 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen tränings- och tävlingslära 1 relaterar till syftet med ämnet specialidrott, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om hur den egna kroppen fungerar i tränings- och tävlingssammanhang utifrån biomekaniska, idrottspsykologiska, idrottsfysiologiska och näringsfysiologiska teorier.
- Kunskaper om samt förmåga att använda och utvärdera träningsmetoder för att utveckla prestationsförmågan.
- Kunskaper om idrotts- och träningsmiljöers betydelse för prestationsutveckling.
- Kunskaper om hur skador och ohälsa förebyggs och behandlas.
- Kunskaper om olika värderingar i tränings- och tävlingssammanhang samt förmåga att anpassa träning till etiska normer och regler för träning och idrottsliga aktiviteter.
- Kunskaper om människors sätt att samverka och kommunicera i tränings- och tävlingssammanhang samt förmåga att leda, kommunicera, samarbeta och samverka.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen tränings- och tävlingslära 1.
- Kroppens anatomi och fysiologi samt träningslära.
- Kost och vätska samt näringslära för tränings- och tävlingsverksamhet.
- Tillämpad idrottspsykologi för träning och tävling.
- Krav- och kapacitetsanalys i specifik idrott.
- Livsstil, stödjande nätverk och omgivande miljöers betydelse för hälsosam idrottskarriär och prestationsutveckling.
- Analys av personliga kvaliteter för optimal utveckling av idrottskarriären.
- Idrottskarriärens olika faser och övergångar från ett holistiskt utvecklingsperspektiv inkluderat kombinationen elitidrott och studier.
- Träningsmetoder för uthållighet, styrka, rörlighet, snabbhet och koordination.
- Planering, genomförande och utvärdering av individuellt utformade träningsprogram.
- Människors olika förutsättningar för tränings- och tävlingsverksamhet.
- Vanligt förekommande skador inom specifik idrott och omhändertagande vid akut skada.
- Utformning av tränings- och tävlingsplanering för att förebygga överträning och skador.
- Etiska normer och regler för tränings- och tävlingsaktiviteter, till exempel fair play, doping och antidopingarbete.
- Individers tränings- och tävlingsvillkor ur jämlik- och jämställdhetsperspektiv samt vanligt förekommande orättvisor inom idrotten och hur de kan motverkas.
- Sociala medier, till exempel hantering av sociala medier i tränings- och tävlingssammanhang samt förhållningssätt till media.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen tränings- och tävlingslära 1.
Eleven beskriver översiktligt kroppens byggnad och funktion och ger exempel på hur den påverkas av kost och träning.
Dessutom redogör eleven översiktligt för några olika träningsmetoder och deras teoretiska grund.
I redogörelsen diskuterar eleven översiktligt hur träning kan användas för att utveckla idrottslig förmåga samt idrottspsykologiska faktorer och deras betydelse.
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven beskriver utförligt kroppens byggnad och funktion och ger exempel på hur den påverkas av kost och träning.
Dessutom redogör eleven utförligt för några olika träningsmetoder och deras teoretiska grund.
I redogörelsen diskuterar eleven utförligt hur träning kan användas för att utveckla idrottslig förmåga samt idrottspsykologiska faktorer och deras betydelse.
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat kroppens byggnad och funktion och ger exempel på hur den påverkas av kost och träning.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för några olika träningsmetoder och deras teoretiska grund.
I redogörelsen diskuterar eleven utförligt och nyanserat hur träning kan användas för att utveckla idrottslig förmåga samt idrottspsykologiska faktorer och deras betydelse.
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven planerar, utifrån kända teorier och uppsatta mål, sin träning.
Utifrån planeringen genomför eleven träningsprogrammen i samråd med lärare.
Eleven utvärderar träningsprogrammen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål.
I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Dessutom resonerar eleven översiktligt om betydelsen av olika träningsmetoder liksom om träningsmiljöernas, kostens och livsstilens betydelse för tränings- och tävlingsresultat.
I tränings- och tävlingssituationen tar eleven ansvar för att förebygga skador och ohälsa.
Eleven väljer metoder och planerar, utifrån kända teorier och uppsatta mål samt aktuella förutsättningar, sin träning.
Utifrån planeringen genomför eleven träningsprogrammen efter samråd med lärare.
Eleven utvärderar träningsprogrammen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål.
I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Dessutom resonerar eleven utförligt om betydelsen av olika träningsmetoder liksom om träningsmiljöernas, kostens och livsstilens betydelse för tränings- och tävlingsresultat.
I tränings-och tävlingssituationen tar eleven ansvar samt anpassar tränings- och tävlingsplaneringen för att förebygga skador och ohälsa.
Eleven väljer metoder och planerar, utifrån kända teorier och uppsatta mål samt aktuella förutsättningar, sin träning.
Dessutom motiverar eleven sina val.
I planeringen identifierar eleven kritiska moment som kan uppstå vid genomförandet.
Utifrån planeringen genomför eleven träningsprogrammen efter samråd med lärare samt anpassar genomförandet till den aktuella situationen.
Eleven utvärderar träningsprogrammen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål.
I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Dessutom resonerar eleven utförligt och nyanserat om betydelsen av olika typer av träning liksom om träningsmiljöernas, kostens och livsstilens betydelse för optimala tränings- och tävlingsresultat.
I tränings- och tävlingssituationen tar eleven ansvar samt anpassar tränings- och tävlingsplaneringen för att förebygga skador och ohälsa.
Eleven diskuterar översiktligt olika uppfattningar om träning och synsätt på kroppsideal samt jämlikhet och jämställdhet inom idrotten.
I möten med andra människor kommunicerar och samverkar eleven med viss säkerhet.
Eleven diskuterar utförligt olika uppfattningar om träning och synsätt på kroppsideal samt jämlikhet och jämställdhet inom idrotten.
I möten med andra människor kommunicerar och samverkar eleven med viss säkerhet.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat olika uppfattningar om träning och synsätt på kroppsideal samt jämlikhet och jämställdhet inom idrotten.
I möten med andra människor kommunicerar och samverkar eleven med säkerhet.
När eleven samråder med lärare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med lärare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med lärare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."