Tränings- och tävlingslära 3
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen tränings- och tävlingslära 3 relaterar till syftet med ämnet specialidrott, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om hur den egna kroppen fungerar i tränings- och tävlingssammanhang utifrån biomekaniska, idrottspsykologiska, idrottsfysiologiska och näringsfysiologiska teorier.
- Kunskaper om samt förmåga att använda och utvärdera träningsmetoder för att utveckla prestationsförmågan.
- Kunskaper om idrotts- och träningsmiljöers betydelse för prestationsutveckling.
- Kunskaper om hur skador och ohälsa förebyggs och behandlas.
- Kunskaper om olika värderingar i tränings- och tävlingssammanhang samt förmåga att anpassa träning till etiska normer och regler för träning och idrottsliga aktiviteter.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen tränings- och tävlingslära 3.
- Idrottspsykologi och tillämpad idrottspsykologi för tävlingsprestation, till exempel samband mellan prestationsförmåga, prestationsberedskap och prestationstillstånd samt förberedelsens betydelse för prestation.
- Kravanalys för en internationell satsning i specifik idrott.
- Utvärdering av tränings- och tävlingsresultat på vetenskaplig grund, till exempel med hjälp av tester.
- Taktiska val för individen eller kollektivet för att finna lösningar i tävlingssituationer, till exempel att göra tekniska eller taktiska förändringar för att uppnå bättre resultat.
- Strategiska planer med hänsyn till regler och tävlingsmiljö samt till egna eller kollektivets styrkor och svagheter i förhållande till motståndare.
- Målsättning och planering för den egna idrottsliga satsningen efter avslutad studietid.
- Idrottsmiljöers betydelse för tränings- och tävlingsprestation, till exempel livsstil och stödjande nätverk.
- Metoder för skadeförebyggande träning och vanliga rehabiliteringsprogram.
- Sociala medier, till exempel hantering av sociala medier i tränings- och tävlingssammanhang samt medieträning.
- Planering och förberedelse för individens nästa steg i idrottskarriären, till exempel förberedelse inför karriärövergången till fortsatta studier, kombinationen idrott och arbete samt idrottskarriäravslut.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen tränings- och tävlingslära 3.
Eleven beskriver översiktligt principer för prestationsutveckling utifrån fysiologiska och psykologiska prestationsfaktorer.
Eleven beskriver även översiktligt hur olika fysiska och psykiska kvaliteter kan mätas genom tester.
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Vidare värderar eleven med viss säkerhet sin förmåga att klara av de belastningar, fysiskt och psykiskt, som tränings- och tävlingsaktiviteter på elitnivå kräver.
Eleven beskriver utförligt principer för prestationsutveckling utifrån fysiologiska och psykologiska prestationsfaktorer.
Eleven beskriver även utförligt hur olika fysiska och psykiska kvaliteter kan mätas genom tester.
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Vidare värderar eleven med viss säkerhet sin förmåga att klara av de belastningar, fysiskt och psykiskt, som tränings- och tävlingsaktiviteter på elitnivå kräver.
I sin tränings- och tävlingsverksamhet använder eleven med viss säkerhet olika metoder och teorier.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat principer för prestationsutveckling utifrån fysiologiska och psykologiska prestationsfaktorer.
Eleven beskriver även utförligt och nyanserat hur olika fysiska och psykiska kvaliteter kan mätas genom tester.
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Vidare värderar eleven med säkerhet sin förmåga att klara av de belastningar, fysiskt och psykiskt, som tränings- och tävlingsaktiviteter på elitnivå kräver.
I sin tränings- och tävlingsverksamhet använder eleven med säkerhet olika metoder och teorier.
Eleven planerar utifrån kända teorier och uppsatta mål olika träningsprogram för att utveckla den idrottsliga förmågan.
Utifrån planeringen genomför eleven träningsprogrammen i samråd med lärare.
Dessutom gör eleven en enkel dokumentation av genomförda aktiviteter.
Eleven väljer metoder och planerar utifrån kända teorier och uppsatta mål samt aktuella förutsättningar, olika träningsprogram för att utveckla den idrottsliga förmågan.
Utifrån planeringen genomför eleven träningsprogrammen efter samråd med lärare.
Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation av genomförda aktiviteter.
Eleven väljer metoder och planerar utifrån kända teorier och uppsatta mål samt aktuella förutsättningar, olika träningsprogram för sig själv och för andra i syfte att utveckla den idrottsliga förmågan.
**Dessutom motiverar eleven sina val.
I planeringen identifierar eleven kritiska moment som kan uppstå vid genomförandet**.
Utifrån planeringen genomför eleven träningsprogrammen efter samråd med lärare samt anpassar genomförandet till den aktuella situationen.
Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av genomförda aktiviteter.
Eleven utvärderar träningsprogrammen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål.
I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
I utvärderingen resonerar eleven även översiktligt om i vilken utsträckning träningen motsvarar vad internationell tränings- och tävlingsförberedelse på elitnivå kräver.
Dessutom redogör eleven översiktligt för olika träningsmetoder och deras betydelse för prestationsutvecklingen inom specifik idrott.
I träningen tar eleven ansvar för att förebygga skador och ohälsa samt redogör översiktligt för alternativa behandlingsformer för idrottsskador.
Eleven utvärderar träningsprogrammen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål.
I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
I utvärderingen resonerar eleven även utförligt om i vilken utsträckning träningen motsvarar vad internationell tränings- och tävlingsförberedelse på elitnivå kräver.
Dessutom redogör eleven utförligt för olika träningsmetoder och deras betydelse för prestationsutvecklingen inom specifik idrott.
I träningen tar eleven ansvar för att förebygga skador och ohälsa samt redogör utförligt för alternativa behandlingsformer för idrottsskador.
Eleven utvärderar träningsprogrammen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål.
I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
I utvärderingen resonerar eleven även utförligt om i vilken utsträckning träningen motsvarar vad internationell tränings- och tävlingsförberedelse på elitnivå kräver.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för olika träningsmetoder och deras betydelse för prestationsutvecklingen inom specifik idrott.
I träningen tar eleven ansvar samt anpassar tränings- och tävlings planeringen för att förebygga skador och ohälsa samt redogör utförligt och nyanserat för alternativa behandlingsformer för idrottsskador.
Eleven diskuterar översiktligt olika uppfattningar om träning och synsätt på kroppsideal samt jämlikhet och jämställdhet inom idrotten.
Eleven redogör översiktligt för betydelsen av karriärövergång samt för eventuella konsekvenser vid karriäravslut.
Eleven diskuterar utförligt olika uppfattningar om träning och synssätt på kroppsideal samt jämlikhet och jämställdhet inom idrotten.
Eleven redogör utförligt för betydelsen av karriärövergång samt för eventuella konsekvenser vid karriäravslut.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat olika uppfattningar om träning och synsätt på kroppsideal samt jämlikhet och jämställdhet inom idrotten.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för betydelsen av karriärövergång samt för eventuella konsekvenser vid karriäravslut.
När eleven samråder med lärare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med lärare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med lärare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."