Sprinklerteknik 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen sprinklerteknik 2 relaterar till syftet med ämnet sprinklerteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om olika sprinkleranläggningars uppbyggnad och funktion, miljö- och säkerhetskrav samt brandskyddsregler som gäller för dessa.
- Kunskaper om komponenter, apparater och olika medier samt om material och metoder för sammanfogning enligt standarder och myndighetskrav.
- Förmåga att planera och utföra installationsarbeten utifrån lagar, andra bestämmelser och fastställda kvalitetskrav.
- Förmåga att använda ritningar med tillhörande handlingar.
- Kunskaper om nya och beprövade produkter och material samt förmåga att utföra montering, reparationer, service och underhåll på system och installationer.
- Förmåga att utföra kontroller samt att värdera och dokumentera sitt arbete.
- Kunskap om och förmåga att arbeta ergonomiskt, tillämpa säkerhetsföreskrifter samt genomföra arbete tryggt för sig själv och andra.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen sprinklerteknik 2.
- Vattenförsörjning för sprinkleranläggningar.
- El och larmfunktioner i sprinkleranläggningar.
- Gränsdragning mot andra teknikområden.
- Regelverk som styr installation av sprinkler, till exempel BBR och Europanormer.
- Ritningar och dokumentation av installation och genomförda arbeten.
- Montering och placering vid installation av vanligt förekommande sprinklerutrustning.
- Felsökning, service- och underhållsarbete.
- Kontroll och provning.
- Täthetsprovning.
- Dokumentation enligt arbetsbeskrivning.
- Arbetsmiljö, hälsa och säkerhet enligt skyddsföreskrifter. Hur man arbetar säkert såväl för egen del som för den som använder installationen.
- Ergonomiskt riktigt arbetssätt.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen sprinklerteknik 2.
Eleven beskriver översiktligt uppbyggnad och funktion av olika sprinklersystem.
Dessutom redogör eleven översiktligt för de miljö- och säkerhetskrav samt de brandskyddsregler som gäller sprinkleranläggningar.
Eleven beskriver översiktligt vilka komponenter, material och metoder som används vid sammanfogning, samt vilka standarder och myndighetskrav som gäller.
Eleven redogör översiktligt för olika medier i sprinklersystem samt för deras användningsområden, miljöpåverkan och driftegenskaper.
Eleven beskriver utförligt uppbyggnad och funktion av olika sprinklersystem.
Dessutom redogör eleven utförligt för de miljö- och säkerhetskrav samt de brandskyddsregler som gäller sprinkleranläggningar.
Eleven beskriver utförligt vilka komponenter, material och metoder som används vid sammanfogning, samt vilka standarder och myndighetskrav som gäller.
Eleven redogör utförligt för olika medier i sprinklersystem samt för deras användningsområden, miljöpåverkan och driftegenskaper.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat uppbyggnad och funktion av olika sprinklersystem.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de miljö- och säkerhetskrav samt de brandskyddsregler som gäller sprinkleranläggningar.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat vilka komponenter, material och metoder som används vid sammanfogning, samt vilka standarder och myndighetskrav som gäller.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika medier i sprinklersystem samt för deras användningsområden, miljöpåverkan och driftegenskaper.
Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare arbetsplatsen och sitt arbete.
I planeringen och utförandet väljer eleven med viss säkerhet någon vanligt förekommande arbetsmetod och teknik, utifrån lagar, andra bestämmelser och fastställda kvalitetskrav.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet verktyg och maskiner samt följer föreskrifter och anvisningar för dem.
Eleven utför i samråd med handledare arbetet utifrån ritningar och andra gällande handlingar.
Eleven utför i samråd med handledare enklare reparationer, service och underhåll på både äldre och nyare system och installationer.
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare arbetsplatsen och sitt arbete.
I planeringen och utförandet väljer eleven med viss säkerhet någon vanligt förekommande arbetsmetod och teknik, utifrån lagar, andra bestämmelser och fastställda kvalitetskrav.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet verktyg och maskiner samt följer föreskrifter och anvisningar för dem.
Eleven utför efter samråd med handledare arbetet utifrån ritningar och andra gällande handlingar.
Eleven utför efter samråd med handledare enklare reparationer, service och underhåll på både äldre och nyare system och installationer.
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare arbetsplatsen och sitt arbete.
I planeringen och utförandet väljer eleven med säkerhet någon vanligt förekommande arbetsmetod och teknik, utifrån lagar, andra bestämmelser och fastställda kvalitetskrav.
Dessutom använder eleven med säkerhet verktyg och maskiner samt följer föreskrifter och anvisningar för dem.
Eleven utför efter samråd med handledare arbetet utifrån ritningar och andra gällande handlingar.
Eleven utför efter samråd med handledare enklare reparationer, service och underhåll på både äldre och nyare system och installationer.
Eleven värderar också med enkla omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav.
Dessutom gör eleven en enkel dokumentation av utförda åtgärder.
Eleven använder skyddsutrustning, följer skyddsföreskrifter för sin egen och andras säkerhet samt arbetar ergonomiskt.
Eleven värderar också med välgrundade omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav.
Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation av utförda åtgärder.
Eleven använder skyddsutrustning, följer skyddsföreskrifter för sin egen och andras säkerhet samt arbetar ergonomiskt.
Eleven värderar också med nyanserade omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av utförda åtgärder.
Eleven använder skyddsutrustning, följer skyddsföreskrifter för sin egen och andras säkerhet samt arbetar ergonomiskt.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."