Spårfordon - grund

kurs
Kurskod
SPOSPA0
Poäng
150p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen spårfordon - grund relaterar till syftet med ämnet spårfordon, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen spårfordon - grund.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen spårfordon - grund.

E
Eleven redogör översiktligt för branschen, dess driftsområden och samhällsfunktion.
Eleven redogör översiktligt för spårbundna fordonstyper, deras användningsområden och driftsmiljö.
Eleven redogör även översiktligt för konstruktion och funktion hos spårfordon med olika driftarter samt funktionssystem och hur dessa system samverkar.
Dessutom beskriver eleven översiktligt metoder för underhåll samt redogör översiktligt för underhållets betydelse för driftssäkerhet.
C
Eleven redogör utförligt för branschen, dess driftsområden och samhällsfunktion.
Eleven redogör utförligt för spårbundna fordonstyper, deras användningsområden och driftsmiljö.
Eleven redogör även utförligt för konstruktion och funktion hos spårfordon med olika driftarter samt funktionssystem och hur dessa system samverkar.
Dessutom beskriver eleven utförligt metoder för underhåll samt redogör utförligt för underhållets betydelse för driftssäkerhet.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för branschen, dess driftsområden och samhällsfunktion.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för spårbundna fordonstyper, deras användningsområden och driftsmiljö.
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för konstruktion och funktion hos spårfordon med olika driftarter samt funktionssystem och hur dessa system samverkar.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat metoder för underhåll samt redogör utförligt och nyanserat för underhållets betydelse för driftssäkerhet.
E
Eleven planerar och organiserar arbetsuppgifter i samråd med handledare.
I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet instruktioner, ritningar och funktionsbeskrivningar.
Vidare väljer eleven i samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg och utrustning som passar för uppgiften.
C
Eleven planerar och organiserar arbetsuppgifter efter samråd med handledare.
I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet instruktioner, ritningar och funktionsbeskrivningar.
Vidare väljer eleven efter samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg och utrustning som passar för uppgiften.
A
Eleven planerar och organiserar arbetsuppgifter efter samråd med handledare.
I planeringen tolkar eleven med säkerhet instruktioner, ritningar och funktionsbeskrivningar.
Vidare väljer eleven efter samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg och utrustning som passar för uppgiften.
E
Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med visst handlag och håller god ordning på arbetsplatsen.
Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert såväl för eleven själv som för andra samt använder skyddsutrustning och lämpliga arbetskläder.
Dessutom vårdar eleven med viss säkerhet utrustning, maskiner och verktyg enligt instruktioner.
C
Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen.
Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert såväl för eleven själv som för andra samt använder skyddsutrustning och lämpliga arbetskläder.
Dessutom vårdar eleven med viss säkerhet utrustning, maskiner och verktyg enligt instruktioner.
A
Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen.
Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert såväl för eleven själv som för andra samt använder skyddsutrustning och lämpliga arbetskläder.
Dessutom vårdar eleven med säkerhet utrustning, maskiner och verktyg enligt instruktioner.
E
Eleven utför med noggrannhet i samråd med handledare arbetsuppgifter med installation, montering och demontering i enlighet med arbetsbeskrivningar, säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitets- och funktionskrav.
Vid arbete i bekanta situationer använder eleven med säkerhet instruktioner och utrustningsbeskrivningar.
C
Eleven utför med noggrannhet efter samråd med handledare arbetsuppgifter med installation, montering och demontering i enlighet med arbetsbeskrivningar, säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitets- och funktionskrav.
Vid arbete i nya situationer använder eleven med säkerhet instruktioner och utrustningsbeskrivningar.
A
Eleven utför med noggrannhet efter samråd med handledare arbetsuppgifter med installationer, montering och demontering i enlighet med arbetsbeskrivningar, säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner.
I arbetet använder eleven i nya situationer med säkerhet instruktioner och utrustningsbeskrivningar.
Resultatet av arbetet är gott utifrån givna kvalitets- och funktionskrav.
Vid arbete i nya situationer använder eleven med säkerhet instruktioner och utrustningsbeskrivningar.
E
Eleven redogör översiktligt för material, teknik, metoder och verktyg som används för arbetsuppgiften och hur dessa påverkar kvalitet och slutresultat.
Eleven redogör dessutom översiktligt för eventuella svårigheter under arbetet samt utvärderar med enkla omdömen den egna arbetsinsatsen.
Dessutom redogör eleven översiktligt för individens, gruppens och den mänskliga faktorns betydelse i arbetet samt beskriver åtgärder vid olyckstillbud.
C
Eleven redogör utförligt för material, teknik, metoder och verktyg som används för arbetsuppgiften och hur dessa påverkar kvalitet och slutresultat.
Eleven redogör dessutom utförligt för eventuella svårigheter under arbetet samt utvärderar med välgrundade omdömen den egna arbetsinsatsen.
Dessutom redogör eleven utförligt för individens, gruppens och den mänskliga faktorns betydelse i arbetet samt beskriver åtgärder vid olyckstillbud.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för material, teknik, metoder och verktyg som används för arbetsuppgiften och hur dessa påverkar kvalitet och slutresultat.
Eleven redogör dessutom utförligt och nyanserat för eventuella svårigheter under arbetet samt utvärderar med välgrundade och nyanserade omdömen den egna arbetsinsatsen.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för individens, gruppens och den mänskliga faktorns betydelse i arbetet samt beskriver åtgärder vid olyckstillbud.
E
Eleven använder med viss säkerhet relevanta facktermer.
C
Eleven använder med viss säkerhet relevanta fackspråk.
A
Eleven använder med säkerhet relevant fackspråk.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."