Spårfordon - grund
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen spårfordon - grund relaterar till syftet med ämnet spårfordon, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om branschen och dess roll i samhället.
- Kunskaper om spårbundna fordonstyper, användningsområden och driftsmiljö samt deras konstruktion, komponenter, system och hur dessa fungerar och samverkar.
- Kunskaper om dokumentation som används vid tillverkning och underhåll av spårbundna fordon samt om förebyggande och avhjälpande underhåll för säker drift.
- Kunskaper om funktion och uppbyggnad av anläggningar och system för drift av spårfordon.
- Förmåga att välja och använda instrument, verktyg och stödsystem som används inom arbetsområdet.
- Kunskaper om och förmåga att arbeta på ett säkert, miljömässigt och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten.
- Färdighet i att demontera, installera och montera i enlighet med beskrivande underlag, instruktioner, manualer, ritningar, scheman och arbetsrutiner.
- Kunskaper om systematiskt arbetsmiljöarbete samt förmåga att ingripa vid olyckstillbud.
- Förmåga att arbeta ergonomiskt på ett sätt som förebygger ohälsa och personskador.
- Förmåga att samarbeta och kommunicera med andra samt förståelse av och färdigheter i att använda fackspråk.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen spårfordon - grund.
- Spårfordons historia, utveckling och framtid samt roll i samhället.
- Olika spårbundna fordon och deras användningsområden.
- Konstruktion och funktion av olika driftarter för spårfordon, till exempel el-, diesel- och eldieseldrift.
- Spårfordons uppbyggnad, funktionssystem och ingående komponenter.
- Relevanta metoder och strategier för underhåll av spårfordon.
- Instrument, manualer, ritningar, scheman och system för arbeten samt dokumentation vid åtgärder på spårfordon.
- Säkerhet i samband med vistelse i spår och spårområden.
- Lagar och andra bestämmelser för spårfordon och deras driftsområden.
- Enkel demontering, installation och montering.
- Funktion och uppbyggnad av system och anläggningar för drift, till exempel kraftförsörjningsanläggningar.
- Arbetsmiljö, riskanalys, brandskydd, första hjälpen och krishantering.
- Ergonomiskt arbetssätt för att förebygga ohälsa och olycksfall.
- Fackspråk för att förstå och följa instruktioner samt för att kommunicera kring arbetets utförande.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen spårfordon - grund.
Eleven redogör översiktligt för branschen, dess driftsområden och samhällsfunktion.
Eleven redogör översiktligt för spårbundna fordonstyper, deras användningsområden och driftsmiljö.
Eleven redogör även översiktligt för konstruktion och funktion hos spårfordon med olika driftarter samt funktionssystem och hur dessa system samverkar.
Dessutom beskriver eleven översiktligt metoder för underhåll samt redogör översiktligt för underhållets betydelse för driftssäkerhet.
Eleven redogör utförligt för branschen, dess driftsområden och samhällsfunktion.
Eleven redogör utförligt för spårbundna fordonstyper, deras användningsområden och driftsmiljö.
Eleven redogör även utförligt för konstruktion och funktion hos spårfordon med olika driftarter samt funktionssystem och hur dessa system samverkar.
Dessutom beskriver eleven utförligt metoder för underhåll samt redogör utförligt för underhållets betydelse för driftssäkerhet.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för branschen, dess driftsområden och samhällsfunktion.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för spårbundna fordonstyper, deras användningsområden och driftsmiljö.
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för konstruktion och funktion hos spårfordon med olika driftarter samt funktionssystem och hur dessa system samverkar.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat metoder för underhåll samt redogör utförligt och nyanserat för underhållets betydelse för driftssäkerhet.
Eleven planerar och organiserar arbetsuppgifter i samråd med handledare.
I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet instruktioner, ritningar och funktionsbeskrivningar.
Vidare väljer eleven i samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg och utrustning som passar för uppgiften.
Eleven planerar och organiserar arbetsuppgifter efter samråd med handledare.
I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet instruktioner, ritningar och funktionsbeskrivningar.
Vidare väljer eleven efter samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg och utrustning som passar för uppgiften.
Eleven planerar och organiserar arbetsuppgifter efter samråd med handledare.
I planeringen tolkar eleven med säkerhet instruktioner, ritningar och funktionsbeskrivningar.
Vidare väljer eleven efter samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg och utrustning som passar för uppgiften.
Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med visst handlag och håller god ordning på arbetsplatsen.
Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert såväl för eleven själv som för andra samt använder skyddsutrustning och lämpliga arbetskläder.
Dessutom vårdar eleven med viss säkerhet utrustning, maskiner och verktyg enligt instruktioner.
Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen.
Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert såväl för eleven själv som för andra samt använder skyddsutrustning och lämpliga arbetskläder.
Dessutom vårdar eleven med viss säkerhet utrustning, maskiner och verktyg enligt instruktioner.
Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen.
Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert såväl för eleven själv som för andra samt använder skyddsutrustning och lämpliga arbetskläder.
Dessutom vårdar eleven med säkerhet utrustning, maskiner och verktyg enligt instruktioner.
Eleven utför med noggrannhet i samråd med handledare arbetsuppgifter med installation, montering och demontering i enlighet med arbetsbeskrivningar, säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitets- och funktionskrav.
Vid arbete i bekanta situationer använder eleven med säkerhet instruktioner och utrustningsbeskrivningar.
Eleven utför med noggrannhet efter samråd med handledare arbetsuppgifter med installation, montering och demontering i enlighet med arbetsbeskrivningar, säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitets- och funktionskrav.
Vid arbete i nya situationer använder eleven med säkerhet instruktioner och utrustningsbeskrivningar.
Eleven utför med noggrannhet efter samråd med handledare arbetsuppgifter med installationer, montering och demontering i enlighet med arbetsbeskrivningar, säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner.
I arbetet använder eleven i nya situationer med säkerhet instruktioner och utrustningsbeskrivningar.
Resultatet av arbetet är gott utifrån givna kvalitets- och funktionskrav.
Vid arbete i nya situationer använder eleven med säkerhet instruktioner och utrustningsbeskrivningar.
Eleven redogör översiktligt för material, teknik, metoder och verktyg som används för arbetsuppgiften och hur dessa påverkar kvalitet och slutresultat.
Eleven redogör dessutom översiktligt för eventuella svårigheter under arbetet samt utvärderar med enkla omdömen den egna arbetsinsatsen.
Dessutom redogör eleven översiktligt för individens, gruppens och den mänskliga faktorns betydelse i arbetet samt beskriver åtgärder vid olyckstillbud.
Eleven redogör utförligt för material, teknik, metoder och verktyg som används för arbetsuppgiften och hur dessa påverkar kvalitet och slutresultat.
Eleven redogör dessutom utförligt för eventuella svårigheter under arbetet samt utvärderar med välgrundade omdömen den egna arbetsinsatsen.
Dessutom redogör eleven utförligt för individens, gruppens och den mänskliga faktorns betydelse i arbetet samt beskriver åtgärder vid olyckstillbud.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för material, teknik, metoder och verktyg som används för arbetsuppgiften och hur dessa påverkar kvalitet och slutresultat.
Eleven redogör dessutom utförligt och nyanserat för eventuella svårigheter under arbetet samt utvärderar med välgrundade och nyanserade omdömen den egna arbetsinsatsen.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för individens, gruppens och den mänskliga faktorns betydelse i arbetet samt beskriver åtgärder vid olyckstillbud.
Eleven använder med viss säkerhet relevanta facktermer.
Eleven använder med viss säkerhet relevanta fackspråk.
Eleven använder med säkerhet relevant fackspråk.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."