Styckning 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen styckning 2 relaterar till syftet med ämnet styckningskunskap, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om djurens anatomi, köttkvalitet och om styckningsdetaljernas olika användningsområden, hantering, förpackning och förvaring.
- Färdigheter i att göra styckningskalkyler och effektivitetsbedömningar.
- Färdigheter i att utföra hängande och liggande styckning samt att finstycka grovstyckade detaljer.
- Förmåga att använda utrustning, maskiner och verktyg.
- Förmåga att förpacka och förvara styckningsdetaljer.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.
- Förmåga att underhålla utrustning, maskiner och verktyg.
- Förmåga att utvärdera sitt arbete och resultat.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen styckning 2.
- Djurens anatomi med betoning på gris och lamm.
- Styckningsdetaljernas och de olika sorteringarnas användningsområden vid förädling och tillagning.
- Styckningskvalitet och normer.
- Styckning, nedskärning och sortering av gris och lamm.
- Styckningskalkyler och ekonomiska kalkyler.
- Metoder och teknik vid industriell styckning.
- Användning och vård av utrustning vid industriell styckning.
- Ergonomi och riskfaktorer i arbetet.
- Hygien och egenkontroll.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen styckning 2.
Eleven beskriver översiktligt djurens anatomi.
Dessutom redogör eleven översiktligt för styckningsdetaljernas och köttsorteringarnas användningsområden samt hur styckningsdetaljerna ska hanteras, förpackas och förvaras.
Vidare redogör eleven översiktligt för styckningsdetaljernas kött- och styckningskvalitet.
Eleven beskriver utförligt djurens anatomi.
Dessutom redogör eleven utförligt för styckningsdetaljernas och köttsorteringarnas användningsområden samt hur styckningsdetaljerna ska hanteras, förpackas och förvaras.
Vidare redogör eleven utförligt för styckningsdetaljernas kött- och styckningskvalitet.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat djurens anatomi.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för styckningsdetaljernas och köttsorteringarnas användningsområden samt hur styckningsdetaljerna ska hanteras, förpackas och förvaras.
Vidare redogör eleven utförligt och nyanserat för styckningsdetaljernas kött- och styckningskvalitet.
Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare styckningsarbete.
Vid planeringen gör eleven med viss säkerhet en styckningskalkyl samt motiverar översiktligt sin kalkyl utifrån ekonomiska aspekter.
Eleven genomför i samråd med handledare styckning samt värderar med enkla omdömen råvarornas kvalitet.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet utrustning, maskiner och verktyg.
Eleven hanterar, väljer förpackningsmaterial till, förpackar, märker samt förvarar med viss säkerhet styckningsdetaljerna i enlighet med lagar och andra bestämmelser.
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare styckningsarbete.
Vid planeringen gör eleven med viss säkerhet en styckningskalkyl samt motiverar utförligt sin kalkyl utifrån ekonomiska aspekter.
Eleven genomför efter samråd med handledare styckning samt värderar med enkla omdömen råvarornas kvalitet.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet utrustning, maskiner och verktyg.
Eleven hanterar, väljer förpackningsmaterial till, förpackar, märker och förvarar med viss säkerhet styckningsdetaljerna i enlighet med lagar och andra bestämmelser.
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare styckningsarbete.
Vid planeringen gör eleven med säkerhet en styckningskalkyl samt motiverar utförligt och nyanserat sin kalkyl utifrån ekonomiska aspekter.
Eleven genomför efter samråd med handledare styckning samt värderar med nyanserade omdömen råvarornas kvalitet.
I arbetet använder eleven med säkerhet utrustning, maskiner och verktyg.
Eleven hanterar, väljer förpackningsmaterial till, förpackar, märker och förvarar med säkerhet styckningsdetaljerna i enlighet med lagar och andra bestämmelser.
Eleven arbetar hygieniskt, ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt motiverar översiktligt arbetssättet utifrån lagar och andra bestämmelser om hygien, arbetsmiljö och säkerhet.
Dessutom arbetar eleven med viss säkerhet på ett ekonomiskt och miljömässigt sätt.
Eleven arbetar hygieniskt, ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt motiverar utförligt arbetssättet utifrån lagar och andra bestämmelser om hygien, arbetsmiljö och säkerhet.
Dessutom arbetar eleven med viss säkerhet på ett ekonomiskt och miljömässigt sätt.
Eleven arbetar på ett sätt som är hygieniskt, ergonomiskt och säkert för eleven själv och andra samt motiverar utförligt och nyanserat arbetssättet utifrån lagar och andra bestämmelser om hygien, arbetsmiljö och säkerhet.
Dessutom arbetar eleven med säkerhet på ett ekonomiskt och miljömässigt sätt.
När arbetet är utfört genomför eleven i samråd med handledare underhåll av utrustning, maskiner och verktyg.
Dessutom utvärderar eleven med enkla omdömen sitt arbete och resultat.
När arbetet är utfört genomför eleven efter samråd med handledare underhåll av utrustning, maskiner och verktyg.
Dessutom utvärderar eleven med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat.
När arbetet är utfört genomför eleven efter samråd med handledare underhåll av utrustning, maskiner och verktyg.
Dessutom utvärderar eleven med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."