Service och reparationsarbete
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen service och reparationsarbete relaterar till syftet med ämnet support och servicearbete, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att planera och utföra support och servicearbete på elektronik- eller datorutrustningar.
- Förmåga att kommunicera med beställare och användare på ett korrekt och serviceinriktat sätt samt att instruera användare i handhavande av apparater och utrustningar.
- Förmåga att arbeta systematiskt med hjälp av servicedokumentationen.
- Kunskaper om branschens kvalitetskrav och säkerhetskrav.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser samt om miljökrav på återvinning av elektronik och datorutrustningar.
- Kunskaper om hur arbetsplatser ska organiseras för att möta kraven på säkerhet och god arbetsmiljö.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen service och reparationsarbete.
- Arbetsplatsens dagliga rutiner och organisation.
- Service och reparation på mobiltelefoner, elektroniska apparater och datorsystem.
- Serviceinriktat uppträdande och kommunikation vid kundkontakter.
- Instruktion till användare i hur man handhar apparater.
- Serviceblanketter och dokument.
- Datorprogram för servicearbete.
- Tolkning av elektronikscheman och servicemanualer både på svenska och på engelska.
- Systematisk felsökning och reparation.
- Reservdelshantering och beställningsrutiner.
- Företagandets villkor och möjligheter.
- Prisinformationslagens krav vid kostnadsförslag och fakturering.
- Branschkrav och metoder för återvinning.
- Konsumentlagstiftningens och miljölagstiftningens betydelse för arbetet.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen service och reparationsarbete.
Eleven redogör översiktligt för arbetsplatsens organisation samt för rutiner och logistik kring hantering av olika serviceobjekt.
Eleven redogör utförligt för arbetsplatsens organisation samt för rutiner och logistik kring hantering av olika serviceobjekt.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för arbetsplatsens organisation samt för rutiner och logistik kring hantering av olika serviceobjekt.
Eleven planerar och utför i samråd med handledare service och reparationer som på ett tillfredsställande sätt uppfyller kraven på säkerhet och kvalitet.
I kontakter med kunder uppträder eleven korrekt och serviceinriktat samt kommunicerar med viss säkerhet med kunder på ett för situationen anpassat sätt.
I kommunikationen ger eleven en översiktlig information om hanteringen av inlämnade serviceobjekt.
Eleven arbetar systematiskt, använder apparaternas servicedokumentation med viss säkerhet samt hanterar och vårdar på ett säkert sätt och med visst handlag apparater och andra serviceobjekt.
Dessutom gör eleven en enkel dokumentation av sitt arbete.
Eleven planerar och utför efter samråd med handledare service och reparationer som på ett tillfredsställande sätt uppfyller kraven på säkerhet och kvalitet.
I kontakter med kunder uppträder eleven korrekt och serviceinriktat samt kommunicerar med viss säkerhet med kunder på ett för situationen anpassat sätt.
I kommunikationen ger eleven en utförlig information om hanteringen av inlämnade serviceobjekt.
Eleven arbetar systematiskt, använder apparaternas servicedokumentation med viss säkerhet samt hanterar och vårdar på ett säkert sätt och med gott handlag apparater och andra serviceobjekt.
Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation av sitt arbete.
Eleven planerar och utför efter samråd med handledare service och reparationer som på ett gott sätt uppfyller kraven på säkerhet och kvalitet.
I kontakter med kunder uppträder eleven korrekt och serviceinriktat samt kommunicerar med säkerhet med kunder på ett för situationen anpassat sätt.
I kommunikationen ger eleven en utförlig och nyanserad information om hanteringen av inlämnade serviceobjekt.
Eleven arbetar systematiskt, använder apparaternas servicedokumentation med säkerhet samt hanterar och vårdar på ett säkert sätt och med mycket gott handlag apparater och andra serviceobjekt.
Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete.
Eleven redogör översiktligt för hur lagar och andra bestämmelser samt miljökrav på återvinning påverkar arbetet och arbetsplatsen.
Eleven redogör utförligt för hur lagar och andra bestämmelser samt miljökrav på återvinning påverkar arbetet och arbetsplatsen.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur lagar och andra bestämmelser samt miljökrav på återvinning påverkar arbetet och arbetsplatsen.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."