Support och hemservice

kurs
Kurskod
SUPSUP0
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen support och hemservice relaterar till syftet med ämnet support och servicearbete, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen support och hemservice.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen support och hemservice.

E
Eleven redogör översiktligt för hur hemservice organiseras samt för rutiner och logistik kring hantering av olika serviceobjekt.
C
Eleven redogör utförligt för hur hemservice organiseras samt för rutiner och logistik kring hantering av olika serviceobjekt.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur hemservice organiseras samt för rutiner och logistik kring hantering av olika serviceobjekt.
E
Eleven planerar och utför i samråd med handledare support och hemservice som på ett tillfredsställande sätt uppfyller kraven på säkerhet och kvalitet.
I kontakter med kunder uppträder eleven korrekt och serviceinriktat samt kommunicerar med viss säkerhet med kunder på ett för situationen anpassat sätt.
I kommunikationen ger eleven en översiktlig information om hanteringen av inlämnade serviceobjekt.
Eleven arbetar systematiskt, använder apparaternas servicedokumentation med viss säkerhet för att sammanfoga olika delar till fungerande system samt hanterar och vårdar på ett säkert sätt och med visst handlag apparater och andra serviceobjekt.
Under arbetet upptäcker eleven problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare.
Dessutom gör eleven en enkel dokumentation av sitt arbete.
C
Eleven planerar och utför efter samråd med handledare support och hemservice som på ett tillfredsställande sätt uppfyller kraven på säkerhet och kvalitet.
I kontakter med kunder uppträder eleven korrekt och serviceinriktat samt kommunicerar med viss säkerhet med kunder på ett för situationen anpassat sätt.
I kommunikationen ger eleven en utförlig information om hanteringen av inlämnade serviceobjekt.
Eleven arbetar systematiskt, använder apparaternas servicedokumentation med viss säkerhet för att sammanfoga olika delar till fungerande system samt hanterar och vårdar på ett säkert sätt och med gott handlag apparater och andra serviceobjekt.
Under arbetet upptäcker eleven problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.
Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation av sitt arbete.
A
Eleven planerar och utför efter samråd med handledare support och hemservice som på ett gott sätt uppfyller kraven på säkerhet och kvalitet.
I kontakter med kunder uppträder eleven korrekt och serviceinriktat samt kommunicerar med säkerhet med kunder på ett för situationen anpassat sätt.
I kommunikationen ger eleven en utförlig och nyanserad information om hanteringen av inlämnade serviceobjekt.
Eleven arbetar systematiskt, använder apparaternas servicedokumentation med säkerhet för att sammanfoga olika delar till fungerande system samt hanterar och vårdar på ett säkert sätt och med mycket gott handlag apparater och andra serviceobjekt.
Under arbetet upptäcker eleven problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.
Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete.
E
Eleven redogör översiktligt för hur lagar och andra bestämmelser samt miljökrav på återvinning påverkar arbetet, arbetets organisation och arbetsplatsen.
C
Eleven redogör utförligt för hur lagar och andra bestämmelser samt miljökrav på återvinning påverkar arbetet, arbetets organisation och arbetsplatsen.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur lagar och andra bestämmelser samt miljökrav på återvinning påverkar arbetet, arbetets organisation och arbetsplatsen.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."