Retorik
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen retorik relaterar till syftet med ämnet svenska, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att tala inför andra på ett sätt som är lämpligt i kommunikationssituationen samt att delta på ett konstruktivt sätt i förberedda samtal och diskussioner.
- Kunskaper om språkriktighet i text samt förmåga att utforma muntliga framställningar och texter som fungerar väl i sitt sammanhang.
- Kunskaper om den retoriska arbetsprocessen, dvs. att på ett strukturerat och metodiskt sätt planera och genomföra muntlig och skriftlig framställning som tar hänsyn till syfte, mottagare och kommunikationssituation i övrigt.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen retorik.
- Muntlig framställning av olika slag och med olika syften: såväl monologisk framställning inför en grupp som dialogisk, i form av diskussions- och debattinlägg, och med olika tänkta arenor, vilket även inkluderar det offentliga rummet. Användning av såväl digitala som andra presentationstekniska hjälpmedel för att stödja och förbättra muntliga framställningar.
- Aktivt lyssnande samt konsten att ge respons på ett konstruktivt sätt.
- Retorikens praktiska och teoretiska användningsområden, framför allt dess roll som redskap för förberedelser inför muntlig framställning, som stöd för genomförande av muntlig framställning och som redskap för analys.
- Den retoriska arbetsprocessens sex delar: _Intellectio_: att ta reda på hur en aktuell kommunikationssituation ser ut och utifrån den formulera ett syfte med sin muntliga framställning. _Inventio_: att finna lämpligt stoff och goda argument. _Dispositio_: att organisera stoff och argument på lämpligt sätt. _Elocutio_: att välja språk och stil. _Memoria_: att på ett ändamålsenligt sätt använda manus och presentationstekniska hjälpmedel. _Actio_: att välja lämpligaste framförande med hjälp av kropp och röst.
- Analys av muntlig framställning i olika medier och nedtecknade tal.
- Grundläggande retoriska begrepp som behövs för att på ett metodiskt och strukturerat sätt tala om och analysera muntlig framställning.
- Frågan om yttrandefriheten i relation till etik, upphovsrätt och censur.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen retorik.
Eleven kan med viss säkerhet genomföra muntlig framställning av olika slag och med olika syften i och inför en grupp.
Den muntliga framställningen är sammanhängande, begriplig och dispositionen tydligt urskiljbar.
Språk och stil är till viss del anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation.
Eleven har viss åhörarkontakt.
Eleven kan också med viss säkerhet använda presentationstekniska hjälpmedel.
Dessutom kan eleven göra en enkel reflektion över muntlig presentation, med enkla omdömen värdera sin egen prestation samt ge respons på andras muntliga framställning.
Eleven kan med viss säkerhet genomföra muntlig framställning av olika slag och med olika syften i och inför en grupp.
Den muntliga framställningen är sammanhängande, begriplig och väldisponerad.
Språket är ledigt och språk och stil är till viss del anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation.
Eleven har god åhörarkontakt.
Eleven kan också med viss säkerhet använda presentationstekniska hjälpmedel som stöder och tydliggör den muntliga presentationen.
Dessutom kan eleven göra en välgrundad reflektion över muntlig presentation, värderar med nyanserade omdömen sin egen prestation samt ger respons på andras muntliga framställning.
Eleven kan med säkerhet genomföra muntlig framställning av olika slag och med olika syften i och inför en grupp.
Den muntliga framställningen är sammanhängande, begriplig och väldisponerad.
Språket är ledigt, varierat och välformulerat och språk och stil är anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation.
Framställningen innehåller såväl belysande exempel som generaliseringar och vidgade perspektiv.
Eleven har god åhörarkontakt.
Eleven kan också med säkerhet använda presentationstekniska hjälpmedel som stöder, tydliggör och är väl integrerat i den muntliga presentationen.
Dessutom gör eleven en välgrundad och nyanserad reflektion över muntlig presentation, värderar med nyanserade omdömen sin egen prestation och ger förslag på hur den kan förbättras samt ger respons på andras muntliga framställning.
Eleven kan översiktligt redogöra för grunderna i den retoriska arbetsprocessen.
I samband med muntlig framställning motiverar eleven översiktligt sitt val av disposition, språk, stoff och framställningsform utifrån den retoriska arbetsprocessen.
Eleven kan utförligt redogöra för den retoriska arbetsprocessen.
I samband med muntlig framställning motiverar eleven utförligt sitt val av disposition, språk, stoff och framställningsform utifrån den retoriska arbetsprocessen.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för den retoriska arbetsprocessen.
I samband med muntlig framställning motiverar eleven utförligt och nyanserat sitt val av disposition, språk, stoff och framställningsform utifrån den retoriska arbetsprocessen.
Eleven kan göra en enkel analys av såväl muntlig framställning i olika medier som nedtecknade tal utifrån den retoriska arbetsprocessen.
I analysen använder eleven på ett korrekt sätt grundläggande retoriska begrepp.
Eleven kan göra en analys av såväl muntlig framställning i olika medier som nedtecknade tal utifrån den retoriska arbetsprocessen.
I analysen använder eleven på ett korrekt sätt grundläggande retoriska begrepp och verktyg för att fördjupa analysen.
Eleven kan göra en komplex analys av såväl muntlig framställning i olika medier som nedtecknade tal utifrån den retoriska arbetsprocessen.
I analysen använder eleven på ett korrekt sätt grundläggande retoriska begrepp och verktyg för att fördjupa analysen.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."