Svenskt teckenspråk 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen svenskt teckenspråk 1 relaterar till syftet med ämnet svenskt teckenspråk, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att diskutera, samtala och hålla teckenspråkiga anföranden på ett sätt som är anpassat till syfte, mottagare och kommunikationssituation i övrigt.
- Kunskaper om hur teckenspråkiga texter utformas med hänsyn till texttyp, mottagare och kommunikationssituation, samt förmåga att producera olika typer av texter enligt de karaktäristiska drag som texttypen kräver.
- Förmåga att avläsa, samtala om, kritiskt granska, analysera och tolka olika teckenspråkiga texter utifrån deras särart.
- Förmåga att tillgodogöra sig texter, strukturera innehållet, sovra, referera och värdera samt förmåga att sammanställa information från olika källor.
- Kunskaper om språklig variation i svenska teckenspråket som hänger samman med individ och kommunikationssituation.
- Kunskaper om dövas och hörselskadades situation nationellt och internationellt över tid. Kunskaper om teckenspråkets ställning och historia i Sverige, Norden och övriga världen, samt om det teckenspråkiga samarbetet i världen.
- Kunskaper om det svenska teckenspråkets form och struktur.
- Kunskaper om tolketik och användning av teckenspråkstolk.
- Förmåga att använda svenskt teckenspråk och svenska parallellt samt att jämföra språken. Kunskaper om de speciella villkor som gäller för dövas och hörselskadades språkinlärning.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen svenskt teckenspråk 1.
- Teckenspråkig framställning anpassad efter kommunikationssituation och mottagare. Presentationstekniska hjälpmedel. Språkriktighetsfrågor.
- Teckenspråkiga texter för kommunikation, lärande och reflektion: berättande, poetiska, instruerande, argumenterande och informerande texter.
- Informationssökning. Strategier för att sovra information och kritiskt granska källor.
- Rättigheter och skyldigheter knutna till yttrandefrihet, integritet och upphovsrätt. Ansvar för och konsekvenser av olika sätt att uttrycka sig i olika sociala sammanhang och digitala forum.
- Digitala medier och annan teknik för att utveckla kunskaper i och om teckenspråk.
- Teckenspråk i andra länder. Internationell teckenkommunikation.
- Svenska teckenspråkets form och struktur. Teckenbildning, satskonstruktion och texter.
- Tolkanvändning och tolksituationens påverkan på samtalet. Tolketiska frågeställningar.
- Grundläggande jämförelser av texter på svenskt teckenspråk och svenska som belyser skillnader och likheter avseende form, struktur och framställning.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen svenskt teckenspråk 1.
Eleven håller anföranden på svenskt teckenspråk som är sammanhängande och begripliga.
I anslutning till det använder eleven med viss säkerhet presentationstekniska hjälpmedel.
Språk och stil är till viss del anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation.
Eleven förmedlar på svenskt teckenspråk, i förberedda samtal och diskussioner, sina tankar, känslor och åsikter med viss säkerhet.
Eleven håller inför anföranden på svenskt teckenspråk som är sammanhängande och begripliga, har en tydligt urskiljbar disposition och ett klart och tydligt budskap.
I anslutning till det använder eleven med viss säkerhet presentationstekniska hjälpmedel som stöder och tydliggör anförandet.
Språk och stil är till övervägande del anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation.
Eleven förmedlar på svenskt teckenspråk, i förberedda samtal och diskussioner, sina tankar, känslor och åsikter med viss säkerhet.
Eleven håller intresseväckande anföranden på svenskt teckenspråk som är sammanhängande, begripliga, väldisponerade, har en tydlig struktur och ett klart och tydligt budskap.
I anslutning till det använder eleven med säkerhet presentationstekniska hjälpmedel som stöder, tydliggör och är väl integrerade i anförandet.
Språk och stil är varierade och anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation.
Eleven förmedlar på svenskt teckenspråk, i förberedda samtal och diskussioner, sina tankar, känslor och åsikter på ett nyanserat sätt och med säkerhet.
Eleven producerar olika typer av teckenspråkstexter, där språk, stil och disposition till viss del är anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation.
Budskapet är begripligt, och språket är någorlunda tydligtmed ett ordförråd och en grammatisk behärskning som endast i undantagsfall hindrar kommunikationen.
Eleven återger översiktligt handlingen i teckenspråkiga texter, redogör översiktligt för några samband mellan texterna genom att ge exempel på gemensamma teman samt formulerar på svenskt teckenspråk egna tankar och enkla iakttagelser med utgångspunkt i det sedda och upplevda.
Eleven producerar olika typer av teckenspråkstexter, där språk, stil och disposition till övervägande del är anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation.
Budskapet framgår klart och tydligt, och språket är i huvudsak tydligt med ett ordförråd och en grammatisk behärskning som endast i undantagsfall hindrar kommunikationen.
Eleven återger utförligt handlingen i teckenspråkiga texter, redogör utförligt för några samband mellan texterna genom att ge exempel på gemensamma teman samt formulerar på svenskt teckenspråk välgrundade egna tankar och iakttagelser med utgångspunkt i det sedda och upplevda.
Eleven producerar olika typer av teckenspråkstexter, där språk, stil och disposition är anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation.
Budskapet framgår klart och tydligt, och språket är välformulerat och i huvudsak tydligt med ett ordförråd och en grammatisk behärskning som endast i undantagsfall hindrar kommunikationen.
Eleven återger utförligt och nyanserat handlingen i teckenspråkiga texter, redogör utförligt och nyanserat för några samband mellan texterna genom att ge exempel på gemensamma teman samt formulerar på svenskt teckenspråk välgrundade och nyanserade egna tankar och iakttagelser med utgångspunkt i det sedda och upplevda.
Dessutom relaterar eleven innehållet i texterna till sin egen situation.
Eleven sammanställer med viss säkerhet information från några olika källor till en sammanhängande teckenspråkig text.
Dessutom värderar eleven med enkla omdömen källornas tillförlitlighet.
Eleven sammanställer med viss säkerhet information från några olika källor till en sammanhängande teckenspråkig text.
Dessutom värderar eleven med enkla omdömen källornas tillförlitlighet.
Eleven sammanställer med säkerhet information från några olika källor till en sammanhängande teckenspråkig text.
Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen källornas tillförlitlighet.
Eleven redogör översiktligt för dövas och hörselskadades situation i Sverige och några andra länder under olika tidsperioder samt ger enkla exempel på det svenska teckenspråkets form och struktur.
Eleven använder teckenspråkstolk samt diskuterar översiktligt några tolketiska frågeställningar.
Dessutom använder eleven svenskt teckenspråk och svenska parallellt och gör med viss säkerhet enkla jämförelser mellan språken avseende form, struktur och framställning.
Eleven redogör utförligt för dövas och hörselskadades situation i Sverige och några andra länder under olika tidsperioder, ger översiktliga förklaringar till den utveckling som skett samt ger exempel på det svenska teckenspråkets form och struktur.
Eleven använder teckenspråkstolk samt diskuterar utförligt några tolketiska frågeställningar.
Dessutom använder eleven svenskt teckenspråk och svenska parallellt och gör med viss säkerhet välgrundade jämförelser mellan språken avseende form, struktur och framställning.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för dövas och hörselskadades situation i Sverige och några andra länder under olika tidsperioder, ger utförliga förklaringar till den utveckling som skett och gör välgrundade och nyanserade jämförelser med sin egen situation samt ger komplexa exempel på det svenska teckenspråkets form och struktur.
Eleven använder teckenspråkstolk samt diskuterar utförligt och nyanserat några tolketiska frågeställningar.
Dessutom använder eleven svenskt teckenspråk och svenska parallellt och gör med säkerhet välgrundade och nyanserade jämförelser mellan språken avseende form, struktur och framställning.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."